Quasi [Disney+]

Quasi [Disney+] (2023)

Nieuwe komedie van Broken Lizard was meer lol om te maken dan om naar te kijken.

Leestijd: 2 min 43 sec
Regie: Kevin Heffernan | Scenario: Broken Lizard | Cast: Kevin Heffernan (Duchamp), Jay Chandrasekhar (King Guy), Steve Lemme (Quasi), Adrianna Palicki (Queen Catherine), Brian Cox (narrator), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2023

Het is de basisschooltijd. Een klasgenootje heeft een verjaardag of logeerfeestje, en er wordt een film opgezet. Iedereen ligt helemaal dubbel en nog wekenlang worden de grapjes naverteld en nagespeeld. Uiteraard wordt hij dat jaar nog vaak bekeken. Eenmaal volwassen komt de film weer eens voorbij, en uit puur sentiment kan de film wel gewaardeerd worden. Maar de waarheid is eigenlijk: het is een heel slechte film. Quasi is zo'n film.

De koning van Frankrijk krijgt bezoek van de paus. Hij kan de heiligman niet uitstaan en bedenkt een snood plan: een loterij zodat een burger de kans krijgt om te mogen komen biechten bij de leider van de katholieke kerk. Eenmaal op de biechtstoel moet deze winnaar een dolk tevoorschijn halen om de paus te vermoorden. Het winnende lot is in handen van Quasi, een gebochelde medewerker uit de martelkelder. Hij wil de paus niet vermoorden, maar zijn verzet kan hem zijn eigen leven kosten.

Jay Chandrasekhar heeft een cv om je vingers bij af te likken. De afgelopen twintig jaar heeft hij afleveringen geregisseerd voor ontelbare komedieseries, zoals Arrested Development en New Girl. Daarnaast heeft hij ook zijn eigen filmproducties, waaraan hij meeschrijft, zoals Beerfest en Super Troopers. Die zijn echter een stuk minder grappig.

Ergens zijn dat meer vriendenprojecten, want hij maakt ze altijd samen met het zelfde groepje mannen dat de (dubbel)rollen voor zich neemt en meewerkt aan het script. Dat geldt ook voor Quasi, hoewel ditmaal een van de andere heren plaatsnam in de regiestoel. Het heeft het er niet grappiger op gemaakt maar ze hebben er, gezien de clipjes tijdens de aftiteling, in ieder geval zelf lol in gehad.

Waarom het personage Quasimodo uit zijn eigen verhaal is gerukt en is geplaatst in een ander plot in een andere stad is niet duidelijk. Hij had net zo goed Henkie kunnen heten. Aan het begin van de film wordt hij geïntroduceerd als het meest gehate figuur in de stad, maar binnen enkele minuten is hij blijkbaar iemand met wie weinig mensen een probleem hebben - in een bepaald opzicht is hij zelfs gewaardeerd - en is het juist zijn huisgenoot Duchamp die de grootste loser is.

Het plot is echter niet onaardig, en kabbelt aangenaam voort. Ondanks dat het niet duidelijk is waarom de koning en de paus elkaar niet kunnen luchten. Quasi is afgezien van zijn werkzaamheden een prima vent waardoor je het hem gunt dat hij heelhuids onder deze tweestrijd vandaan komt. Origineel is anders, maar een paar wendingen voorkomen dat het helemaal voorspelbaar wordt.

Quasi moet het toch vooral hebben van de grappen, en die zijn grotendeels plat en slecht gejat. Mel Brooks en Mike Myers hebben dit allemaal al eerder en beter gedaan. Het lijkt haast alsof deze film puur is gemaakt zodat de komediegroep Broken Lizard weer kan samenwerken en een leuk zakcentje kan verdienen. Want er is vast iemand die deze bagger wil uitbrengen. Op zich hebben ze dat mooi bekeken en zich daar in ieder geval niet in vergist. Dat maakt Quasi er alleen niet leuker op.

Quasi is te zien bij Disney+.