Head to Head [Netflix]

Head to Head [Netflix] (2023)

Een nietszeggende actiekomedie zonder noemenswaardig plot.

Leestijd: 2 min 8 sec
Regie: Malik Nejer | Scenario: Abdulaziz Al-Muzaini | Cast: Abdulaziz Alshehri (Fayadh), Adel Radwan (Darwish), Mohammad Alqass (Weld Al Daiman), Ida Alkusay (Latifa), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2023

Wat krijg je als een chauffeur met liefdesverdriet en een automonteur met twijfelachtige intenties per ongeluk een bejaarde gangster oppikken? Het antwoord is een heleboel benarde situaties die op geen enkele logische manier met elkaar verbonden lijken te zijn. Head to Head is een Saoedi-Arabische actiekomedie van regisseur Malik Nejer, met een bizar ensemble van personages zonder doel in een niet noemenswaardig plot.

Met een looptijd van iets meer dan anderhalf uur is het geen lange film, maar er is lang niet genoeg verhaal om de 94 minuten te vullen. Head to Head had net zo goed een korte film kunnen zijn, aangezien een groot deel van de scenes wordt opgevuld met nietszeggende dialogen en goedkope grappen. Er wordt vaak gegrepen naar de makkelijkste grap, en de stripboek-achtige effecten die worden ingezet tijdens deze 'komische' momenten maken het geheel wat kinderlijk. De stijl en de geringe inhoud van Head to Head lijken een heel verschillend publiek aan te spreken.

Van veel personages is onduidelijk waarom ze onderdeel zijn van het plot, en hun ontwikkeling blijft oppervlakkig. Kortgezegd zijn ze niet interessant en stimuleren ze de kijker niet om met ze mee te leven en op die manier geïnteresseerd te blijven in het verhaal. De kans is dan ook groot dan het weinig kijkers interesseert of de helden in hun missie slagen of falen, en dat menigeen hoopt dat hun tegenstander, een maffiabaas die zijn eigen vrouw vermoordt en meermaals dreigt hetzelfde met zijn dochter te doen, gewoon snel de trekker overhaalt zodat we allemaal door kunnen met ons leven.

Qua acteerwerk valt er voor de cast van Head to Head weinig te doen. Er zit amper een serieuze scene in de film, komisch of niet, maar ze doen wat ze moeten doen. Er schijnt geen groot budget opzij gezet te zijn voor deze productie, en er zit welgeteld één vrouw in de hele film. Haar personage komt amper in beeld en heeft geen enkele vorm van zeggenschap. De Oscar voor beste vrouwelijke bijrol zal dus niet snel richting deze film gaan.

Wie een leuke actiekomedie zoekt, kan beter even verder zoeken. Netflix heeft betere opties in de catalogus. Tenzij je de nagesynchroniseerde versie afspeelt, functioneert Head to Head ook niet echt als iets makkelijks voor op de achtergrond, dus het beste wat de film kan zijn, is ruis om bij in slaap te vallen.

Head to Head is te zien bij Netflix.