Kötü Adamin 10 Günü [Netflix]

Kötü Adamin 10 Günü [Netflix] (2023)

Een lange zit zonder bevredigende conclusie.

Leestijd: 2 min 21 sec
Regie: Uluç Bayraktar | Scenario: Mehmet Eroglu, Damla Serim | Cast: Nejat Isler (Sadik), Hazal Filiz Küçükköse (Buket), Ilayda Akdogan (Pinar), e.a. | Speelduur: 123 minuten | Jaar: 2023

In deze tweede film binnen een geplande trilogie, op basis van de detectiveverhalen van Mehmet Ero?lu, moet ex-crimineel en ex-advocaat Sadik een moord oplossen én een vermiste man vinden. Nejat Isler vertolkt de rol van een duistere, humeurige privédetective met een voorliefde voor literaire mysteries. Het is zijn inleving in het personage die de film, die anderszins niet meer is dan een groot aantal op een hoop gegooide losse onderdelen, nog enigszins bij elkaar houdt.

Het is niet aan te raden om Kötü Adamin 10 Günü (Engelse titel 10 Days of a Bad Man), te kijken zonder eerst zijn voorganger te hebben gezien. De film is al moeilijk genoeg te volgen zonder de benodigde achtergrondinformatie uit ?yi Adam?n 10 Günü (10 Days of a Good Man), de eerste film uit de trilogie te bieden heeft (tevens te zien op Netflix).

Een scala aan personages die soms zelfs alleen bij naam genoemd worden, maar nooit daadwerkelijk te zien zijn, passeert de revue en maakt het onmogelijk om te onthouden wie wie is. Daarnaast is niet altijd duidelijk wie belangrijk is voor het plot, en wat dat plot nou eigenlijk is. Via flashbacks en meerdere verhaallijnen worden we door een onnavolgbaar geheel geleid, waarin het hoofdpersonage de enige stabiele factor is.

Om het toch al lastige plot te veranderen in complete chaos, lopen er niet één, maar twee zaken door elkaar, die Sadik met zijn op Columbo geïnspireerde vernuftigheid moet oplossen in net iets meer dan twee uur. De logische verwachting is dat deze twee verhaallijnen samen komen om een mooi afgerond en gepolijst eindproduct te creëren, waarin alle vragen die naar boven zijn gekomen tijdens het rommelige midden van de film netjes worden beantwoord. Helaas staan ze compleet los van elkaar, en krijgt geen van beide een bevredigende conclusie.

Het wordt allemaal nog ongemakkelijker door de verontrustende 'will-they-won't-they' relatie tussen de detective en zijn nichtje dat niet zijn nichtje is, waarvan in de film wordt bevestigd dat ze minderjarig is. Dat de brombeer van middelbare leeftijd een ding heeft voor jongere vrouwen werd al bevestigd in ?yi Adam?n 10 Günü, een trekje dat niet ongewoon is voor dit soort personages, maar dit leeftijdsverschil, in een relatie waarin ook nog eens een flinke machtsverhouding speelt, doet toch wel de wenkbrauwen optrekken.

Kötü Adamin 10 Günü is een lange zit, zonder genoegdoening aan het einde. Als je meer dan 30 minuten aan plot en 3 personagenamen hebt onthouden, heb je bovengemiddeld gescoord. Qua concept is het echter een fijne tegenhanger van de uitgekauwde verfilmingen van Agatha Christie romans waar het genre grotendeels uit bestaat.

Kötü Adamin 10 Günü is te zien bij Netflix.