The Snowball Effect [Videoland]

The Snowball Effect [Videoland] (2022)

Deze kerstfilm raakt bedolven onder de lawine van soortgelijk formulewerk.

Leestijd: 2 min 37 sec
Regie: Christopher James Lang | Scenario: Kristen Crocker, Christopher James Lang | Cast: Anjali Khurana (Tara), Landon Moss (Sam), Russell Bradley Fenton (Reuben), Leta Tavares (Olivia), e.a. | Speelduur: 89 minuten | Jaar: 2023

Het is november, en dat betekent tegenwoordig kerst. Op één november beginnen wat betreft de commerciële sector de kerstklokken al te luiden. Dit feestelijke seizoen wordt voor velen al lang niet meer gekenmerkt door Bijbelse verhalen en christelijke waarden, maar door twinkelende lichtjes, zoete lekkernijen en even zoete romantische kerstfilms op al je favoriete streamingservices. Ook Videoland pakt dit jaar uit met maar liefst tien van deze films die uitkwamen op de eerste van november. The Snowball Effect is er hier één van, en loopt daarmee het risico bedolven te worden onder de lawine van formulewerk.

In The Snowball Effect strijden twee meteorologen om dezelfde baan bij een lokale nieuwszender. Zoals valt te verwachten zijn ze in alles elkaars tegenpolen. Zij is hardwerkend, georganiseerd en een workaholic. Hij is ontspannen, spontaan en heeft een gezonde werk-vrije tijd verhouding. Als ze op weg naar het sollicitatiegesprek door een sneeuwstorm samen vast komen te zitten in een kleine herberg, worden ze gedwongen nader tot elkaar te komen om het dorpje Mistletoe te helpen de magie van kerst terug te vinden.

Dat kerstfilms veelal niet geschreven worden door prijswinnende scenaristen is geen geheim, maar het verhaal dat hier gepoogd wordt te vertellen is wel heel ongeloofwaardig. Het dorp zou namelijk na één mislukt winterfestival alle tekenen van kerst verbannen hebben. Vaak zijn de gapende gaten in het plot te negeren om te genieten van de zoetsappige romantiek, maar hier zijn ze zo groot dat ze niet te ontwijken zijn, waardoor het bijna onmogelijk wordt om nog plezier te beleven aan The Snowball Effect.

Het is überhaupt een dapper idee om alle sporen van kerstsfeer te weren in een kerstkomedie, want waar kijk je dan nog voor? Er is door deze zogenaamde verbanning amper een kerstkrans te bekennen in The Snowball Effect, laat staan de extravagante uitdossing die we gewend zijn. Dat de film waarschijnlijk met een bijzonder laag budget is geproduceerd, is helaas ook aan alle andere aspecten af te zien.

Het acteerwerk is bijvoorbeeld bijzonder slecht. Minstens de helft van de acteurs lijkt hun eerste rol te hebben bemachtigd in The Snowball Effect, en zonder het optreden van Landon Moss zouden emoties al helemaal niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Hij geeft in elke scene de toon aan. Door het gebrekkige spel van zijn tegenspeelster is er echter alsnog weinig romantiek te herkennen, waardoor de conclusie nogal uit het niets komt.

Kortom, deze film heeft noch het magische kerstgevoel, noch de romantische clichés die we verwachten van een kerstfilm, en is daarmee de tijd en moeite niet waard. Eigenlijk is het de vraag of het de vijftig dollar wel waard was die het waarschijnlijk heeft gekost om de film te maken. Het is te hopen dat Videoland niet te veel heeft betaald om The Snowball Effect toe te mogen voegen aan de kerstcatalogus, en wellicht dat één van de andere negen beter in de smaak valt.

The Snowball Effect is te zien bij Videoland.