Best. Christmas. Ever. [Netflix]
Recensie

Best. Christmas. Ever. [Netflix] (2023)

Best. Christmas. Ever. biedt te weinig humor en warmte om de voorspelbaarheid en onoriginaliteit te vergoelijken.

in Recensies
Leestijd: 3 min 7 sec
Regie: Mary Lambert | Scenario: Todd Calgi Gallicano, Charles Shyer | Cast: Heather Graham (Charlotte Sanders), Brandy Norwood (Jackie Jennings), Jason Biggs (Rob Sanders), Matt Cedeño (Valention), Madison Skye Validum (Beatrix Jennings), Wyatt Hunt (Grant Sanders) e.a. | Speelduur: 80 minuten | Jaar: 2023

Het is een traditie die we (godzijdank) in Nederland niet kennen en die in Amerika verloren dreigt te gaan: het sturen van een 'holiday news letter' met de kerst. In zo'n brief die Jan en alleman moet lezen, schrijf je tot in detail hoe het afgelopen jaar geweest is. Met een flinke dosis opschepperij en foto's van veel te blije familieleden natuurlijk. In de eenentwintigste eeuw heet dat Facebook of Instagram, maar die memo heeft Jackie Jennings niet gekregen. Zij plakt nog gewoon postzegeltjes.

Ook de tobbende Charlotte Sanders ontvangt elk jaar een papieren nieuwsupdate van Jackie, die ooit een goede vriend van haar was en de ex van haar man Rob. Het contact is verwaterd en Charlotte zit helemaal niet meer te wachten op de succesverhalen van Jackie. Als haar gezin bepakt en bezakt de feestdagen bij haar zus denkt door te gaan brengen eindigt de rit door geklier met de TomTom echter voor de villa van de familie Jennings. Een sneeuwbui zorgt er natuurlijk voor dat de familie Sanders daar tot en met de kerst moeten logeren.

Er zijn tal van kerstfilms die het gedwongen samenzijn van verschillende partijen als thema hebben. Veelal met de telkens toch weer onverwachte sneeuwbui als handige oorzaak. Qua originaliteit hoef je van Best. Christmas. Ever. dan ook niets te verwachten. Elke vervolgstap is na de eerste vijf minuten uit te tekenen. Het is ook niet zo erg dat een kerstfilm niet origineel is. Als er maar wat te lachen valt en de kijker met een warm gevoel achterblijft.

Dat laatste is een van de weinige positieve punten van Best. Christmas. Ever.. Je krijgt toch alweer zin in kerst als de aftiteling rolt. Voornamelijk door de zoetgevooisde stem van Brandy Norwood die Santa Clause is Comin' to Town zingt tijdens de apotheose. Dat doet haast het slaapverwekkende plot, de voorspelbare humor en de tenenkrommende kinderacteurs van de vijfenzeventig minuten daarvoor vergeten. Als je het tot zover hebt uitgezeten tenminste. Dat is het tweede positieve punt: de korte lengte.

Norwood en Graham doen hun best om iets van de dynamiek te maken tussen rijk en jaloers, maar dat mondt vooral uit in een wedstrijdje gekke, verbaasde en verontwaardigde bekken trekken over wat de ander nu weer heeft gedaan. Niet dat er veel echte strijd in de film zit. De spanningen hebben voornamelijk betrekking op geflirt met echtgenoten en Charlottes zoektocht naar de waarheid achter Jackies geestelijke en materiele rijkdom. Een en ander leidt natuurlijk naar het obligate tranentrekmoment en de daaropvolgende catharsis. De kijker ziet het van mijlenver aankomen, maar ach, er zit toch een gevoelige boodschap in. Het is voor de kerst.

Het gevoel dat echter zal overheersen is irritatie. Van bizar productplacement (een kerstman die demonstratief een blikje Red Bull opdrinkt) tot de soundtrack die voornamelijk uit gejengel en gepingel bestaat om de 'komische' momenten te onderstrepen. Maar de grootste zondaars zijn de kinderacteurs. Vooral Madison Skye Validum als de hyperintelligente dochter van Jackie is niet te harden. Nou ligt dat voor een deel in de rol besloten, want ze wil op wijsneuzerige manier bewijzen dat de kerstman niet bestaat, maar Validum probeert veel te hard als een volwassen pro te acteren. Daar is niets kinderlijks of charmants meer aan.

Op een gegeven moment zegent een van de personages ons met de tegeltjeswijheid: "Iedereen maakt fouten, daarom zitten er gummetjes aan het einde van potloden". Voor Best. Christmas. Ever. heeft regisseur Mary Lambert een hele grote gum nodig.

Best. Christmas. Ever. is te zien bij Netflix.