'Tallon: Onder Druk': als het heilige vuur even ontbreekt
Recensie

'Tallon: Onder Druk': als het heilige vuur even ontbreekt (2025)

Ontwapenend, maar vluchtig portret van een toptennisser die met een vormdip en prestatiedruk kampt.

in Recensies
Leestijd: 3 min 21 sec
Update:
Regie: Jan-Willem de Lange | Speelduur: 49 minuten | Jaar: 2025

"Ik word doodongelukkig van de sport", verzucht een aangeslagen Tallon Griekspoor in een sleutelscène van Tallon: Onder Druk. De compacte sportdocumentaire volgt de beste Nederlandse tennisser van dit moment in een moeilijke fase van zijn carrière, pakweg tussen juni en november 2024. Goede resultaten in 2023 hebben de prestatiedruk aardig opgevoerd, en winnen gaat niet langer vanzelf. Onder Druk toont Griekspoor meermaals in een ontwapenend kwetsbare positie, maar de krappe opzet van de documentaire en de beperkte speelduur maken het alsnog lastig om tot zijn psyche door te dringen.

Soms vertellen cijfers een groot verhaal. De achtentwintigjarige Tallon Griekspoor begon het tennisseizoen van 2023 als vijfennegentigste op de wereldranglijst, die in de tennissport een continue graadmeter is voor getoonde vorm. Toen de kerst zich aandiende, was de Nederlander een slordige zeventig plekken opgeschoven. Hoogtepunt was het winnen van de Libéma Open, een populair grastoernooi in het Brabantse Rosmalen.

Onder Druk begint als Griekspoor zich een jaar na zijn knappe eindzege opnieuw op het terrein van zijn 'thuistoernooi' meldt. Al snel blijkt de titelverdediger bij lange na niet in de vorm te zijn die hij hier eerder toonde. Met moeite wint hij zijn eerste wedstrijd. "Ik ben er met mijn hoofd niet bij", klinkt het als de tennisser na afloop onderuit gezakt in een privéruimte zit. Wanneer zijn coach Kristof Vliegen vraagt waarom, moet hij het antwoord schuldig blijven. De mentale problemen die Griekspoor parten spelen gedragen zich als een sluipmoordenaar.

Wie een hoop tennis verwacht te zien, komt bedrogen uit. De belangrijkste scènes in Onder Druk spelen niet op de baan, maar ernaast, op de momenten dat de tennisser zijn frustraties uit en soms zelfs hardop bevraagt hoe het in vredesnaam verder moet. Wie de documentaire met voorkennis bekijkt, kan in enkele moeizame interacties met Vliegen ook de voorzichtige voortekenen van een naderende breuk herkennen. Eind oktober 2024 maakte de Belg bekend dat het na talloze gedeelde jaren (met een tussenpoos in coronatijd) tijd was om afscheid te nemen.

Op zichzelf is het verfrissend dat regisseur Jan-Willem de Lange de mentale twijfels van zijn hoofdpersoon zoveel ruimte geeft. Griekspoor staat erom bekend dat hij er niet voor terugschrikt zijn emoties te uiten, maar normaal gesproken zien we die emoties vooral tíjdens de wedstrijden, niet erna. De focus op de mens achter de tennisser is niet nieuw - Netflix heeft er met Break Point een succesmodel op geënt - maar Onder Druk heeft in zijn rauwste scènes een directheid die elders misschien in de montage zou sneuvelen.

Het grootste probleem met de uitwerking is dat de documentaire in een zucht voorbij is en veel te weinig balanceert tussen de krachtige scènes naast de baan en de wedstrijden die daar onlosmakelijk mee zijn verbonden. Je hoort Griekspoor klagen over het toelaten van een cruciale breakkans (de gelegenheid om de servicegame van de tegenstander te winnen), maar ziet niet terug hoe dat op de baan verliep.

Om de irritaties en twijfels van Griekspoor beter te kunnen begrijpen, had het absoluut geholpen als er ook overzichtelijke registraties van sleutelmomenten in zijn wedstrijden waren geweest. Nu is het zo dat de camera schakelt tussen gefocuste shots van Griekspoor en de reacties vanuit zijn coachingsbox, zonder dat we daadwerkelijk de rally's in beeld zien. Het effect is dat we de tennisser tekeer horen gaan over punten die je als kijker naderhand eigenlijk nog even op YouTube zou moeten opzoeken.

Met een speelduur van krap vijftig minuten voelt Tallon: Onder Druk als een gemiste kans van de makers om zich uitgebreider in de psyche van de Nederlandse nummer één te verdiepen. De sleutelscène van de documentaire, waarin Griekspoor al zijn frustraties eruit gooit, is van een indrukwekkende eerlijkheid. Toch komt het geheel door de krappe opzet eerder over als een doorsnee reportage dan als een volwaardige documentaire. Een meer gebalanceerde versie van speelfilmlengte was na het aanschouwen van dit vluchtig aandoende inkijkje meer dan welkom geweest.

Tallon: Onder Druk is te zien bij HBO Max.