Trust No One: The Hunt for the Crypto King [Netflix]

Trust No One: The Hunt for the Crypto King [Netflix] (2022)

Docu over de klopjacht op een verdwenen cryptozwendelaar heeft veel weg van een cross-over tussen CSI en Catfish.

Leestijd: 2 min 33 sec
Regie: Luke Sewell | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2022

Eerst was iedereen het er unaniem over eens: de dood van de sympathieke en nerdy CEO Gerald Cotten op dertigjarige leeftijd was tragisch. Nog tragischer werd dit waargebeurde verhaal toen bleek dat het overlijden van deze oprichter van de Canadese cryptobeurs QuadrigaCX waarschijnlijk doorgestoken kaart was. Het geld van honderden gedupeerde cryptohandelaren was, samen met Gerry, verdwenen. Een online klopjacht begint, waarmee deze documentaire zijn naam eer aandoet en laat zien hoe niemand te vertrouwen is in de digitale wereld van blackhat-hackers en online scams.

De film plaatst zichzelf in een langere traditie van Netflix-documentaires, zoals The Social Dilemma, waarin waargebeurd onrecht in de digitale wereld aan de kaak wordt gesteld. De race wie als eerste een documentaire zou opleveren over het schandaal rond QuadrigaCX in 2018 werd verloren door Netflix; in 2021 kwam over deze gebeurtenis al de documentaire Dead Man's Switch: A Crypto Mystery uit. Toch weten de makers van Trust No One: The Hunt for the Crypto King de informatie fris te brengen, ondanks het gebruik van veel van hetzelfde audiovisuele materiaal.

De visuele stijl die wordt gekozen past dan ook echt bij een digitale documentaire. Interviews, schermopnames en zelf opgenomen filmpjes en foto's van Gerry wisselen elkaar af om een goed gestructureerd en informatief verhaal neer te zetten. Alles om de vraag te beantwoorden: wat is nu de waarheid rondom dit fraudeschandaal? Mensen uit Gerry's omgeving, meerdere cryptoprofessionals, journalisten en ambtenaren krijgen allemaal de ruimte om hun perspectieven te delen en te gissen naar de oplossing van het raadsel.

De documentaire neemt anderhalf uur de tijd om QuadrigaCX uitgebreid op te rollen en gaandeweg uit te leggen hoe cryptovaluta's en blockchaintechnologie ongeveer werken. Het is een goed uitgelegd verhaal, en bovendien erg interessante thematiek als je meer begrijpt van een computer dan de locatie van de aan- en uitknop. Echter, om de film de gehele speelduur spannend te houden, wordt dusdanig veel drama geïnjecteerd dat de 'hunt' soms meer wegheeft van reality-tv dan van een serieus verhaal.

De gedupeerden vergelijken hun eigen situatie met een aflevering van CSI, maar voor de kijker zou dat eerder Catfish zijn: is Gerry een charismatische geek of een geniale crimineel? Is hij echt dood of nog springlevend? Is hij echt wie hij lijkt op zijn foto's? Helaas geeft de titel vanaf het begin de clou al weg dat Gerry niet te vertrouwen was en dat QuadrigaCX een grote scam is. Tot zover de spanningsboog... Zullen we Gerry dan uiteindelijk aan het einde kunnen ontmaskeren tijdens een confrontatie, bekend uit Catfish?

Helaas, de documentaire slaagt er niet in om te bewijzen wat er echt is gebeurd, waar het geld is gebleven of wie Gerry echt was. Alle moeite lijkt dan ook tot niets meer te hebben geleid dan enorme verliezen van geldbeluste investeerders en veel drama in een Telegram-chat. De kijker blijft enigszins gedupeerd achter zonder een gepaste climax, maar wel met een gepaste waarschuwing dat je goed moet nadenken voordat je in crypto stapt.

Trust No One: The Hunt for the Crypto King is te zien op Netflix.