Les Infidèles (2012)

Iedereen gaat vreemd in deze bij vlagen grappige komedie.

Leestijd: 2 min 6 sec
Regie: Emmanuelle Bercot, Fred Cavayé, Alexandre Courtès, Jean Dujardin, Michel Hazanavicius, Jan Kounen, Eric Lartigau en Gilles Lellouche | Cast: Jean Dujardin (Fred, Olivier, Francois, Laurent, James), Gilles Lellouche (Greg, Nicolas, Bernard, Antoine, Eric), Guillaume Canet (Thibault), Aina Clotet (Julia), Bastien Bouillon (Valentin), e.a | Speelduur: 109 minuten | Jaar: 2012

Niemand heeft zichzelf het afgelopen filmjaar meer op de kaart gezet dan Jean Dujardin. De acteur wist met The Artist werkelijk iedereen te charmeren en won alle belangrijke prijzen voor zijn rol, waaronder de Oscar. De opvolger van Dujardin lijkt op het eerste gezicht voort te borduren op het succes van The Artist, maar is absoluut een heel ander soort film.

Les Infideles (internationaal uitgebracht onder de naam The Players) bestaat uit diverse verhalen en sketches over ontrouw. Daarbij gaat het vooral over ontrouw van mannen en hoe zij dit verborgen weten te houden voor hun vrouw. Jean Dujardin en Gilles Lellouche nemen een groot deel van de rollen voor hun rekening, en verzorgden ook een deel van de regie. De andere sketches zijn geregisseerd door meer of minder gerenommeerde namen zoals Michel Hazanavicius (eveneens van The Artist), Jan Kounen (Coco Chanel & Igor Stravinsky) en Fred Cavayé (Pour Elle).

Afgaand op de cast en crew is Les Infidèles veelbelovend, maar de film weet dit niet helemaal waar te maken. Sommige sketches zijn aardig gelukt en hier en daar valt er wel wat te lachen, maar het blijft een zeer wisselende aaneenschakeling die als geheel niet echt weet te boeien. Dat komt onder meer omdat de meeste sketches erg seksistisch zijn. De mannen gaan allemaal aan de lopende band vreemd (in slechts één verhaal is het de vrouw die dit doet) en de film lijkt dit uit te willen leggen als iets wat eigen is aan de man. Zij hebben een verlangen dat nu eenmaal vervuld moet worden. De ene keer lijkt de film te laten zien dat een slippertje een relatie kapot kan maken, terwijl hij ook laat zien dat een man die succesvol vreemdgaat gelukkig is. Wat de film uiteindelijk dus echt probeert te zeggen, wordt niet duidelijk.

Michel Hazanavicius en Jean Dujardin zullen vast vele liefhebbers van The Artist naar de bioscoop weten te lokken met deze film, puur op hun naam. Maar wie iets van hetzelfde kaliber verwacht, komt bedrogen uit. Les Infidèles is een middelmatige film die op geen enkele manier aan dit niveau kan tippen. Hopelijk slaan Dujardin en Hazanavicius snel weer de handen ineen om iets te maken wat wel een waardige opvolger van The Artist is.