The Tourist

The Tourist (2010)

Zelfs Depp en Jolie kunnen deze film niet redden. The Tourist is een passieloze, saaie film die op geen enkel vlak weet uit te blinken en snel in de vergetelheid mag raken.

Leestijd: 2 min 49 sec
Regie: Florian Henckel von Donnersmack | Cast: Angelina Jolie (Elise Clifton-Ward), Johnny Depp (Frank Tupelo), Paul Bettany (inspecteur John Acheson), Timothy Dalton (hoofdinspecteur Jones), e.a. | Speelduur: 103 minuten | Jaar: 2010

Verwachtingen moet je niet onderschatten. Ze kunnen een film maken of breken. Films die je met laaggespannen verwachtingen tegemoet treedt, pakken soms verrassend leuk uit, terwijl hooggespannen verwachtingen vaak op een teleurstelling uitdraaien. Denk bijvoorbeeld aan het onlangs verschenen Red. Alle ingrediënten zijn aanwezig: wereldklasse acteurs, een uitstekende comic als basis en een niet onverdienstelijke regisseur aan het roer. Critici met hoge verwachtingen sabelden de film genadeloos neer. Filmliefhebbers die daardoor hun verwachtingen naar beneden bijstelden, vonden de film veelal erg vermakelijk. Ook van The Tourist werd veel verwacht, maar ook deze film werd door critici de grond in geboord. Helaas hadden ze het dit keer bij het rechte eind: The Tourist is een aanfluiting die iedereen kan missen als kiespijn.

Amerikaans toerist en wiskundeleraar Frank Tupelo wordt in een trein verleid door de prachtige Elise. Ze neemt hem zelfs mee naar haar zeer exclusieve suite in Venetië, en ook een kus blijkt er nog af te kunnen. Dan breekt echter de hel los voor de timide Amerikaan: Russische gangsters beginnen op hem te schieten en Frank is genoodzaakt zich al rennend over Venetiaanse daken uit de voeten te maken. Vanaf dat moment is niks meer normaal in het anders zo rustige leven van de toerist en raakt hij verstrengeld in zaken waar hij zijn vakantie liever niet aan had verspild.

Johnny Depp en Angelina Jolie in één film samen, het moet de droom van elke regisseur zijn. Zo ook voor Florian Henckel von Donnersmack, de man die we kennen van het uitstekende Das Leben der Anderen. Je zou dus verwachten dat de film bol staat van intrigerende personages, scherpe dialogen en uitdagende situaties. Niets van dit alles helaas. De dialogen zijn uitermate zwak, soms op het belachelijke af, en de goed verstopte humor is zo slap dat hij totaal niet overkomt. Depp en Jolie mogen dan fantastische acteurs zijn, ook zij kunnen weinig brengen als ze niks aangereikt krijgen. En hoewel Jolie een redelijke Engelse tongval weet te imiteren, komt ook dit geforceerd over.

The Tourist is meerdere malen van hoofdrolspelers en regisseur gewisseld. Dat toont zich, want de film lijdt duidelijk aan een identiteitscrisis. Voor een actiefilm is hij niet enerverend genoeg en op veel momenten ronduit saai. De lange introductie van de personages suggereert een poging tot drama, maar ook op dit vlak valt er weinig te genieten. De personages komen nooit tot leven en hun leuke aspecten blijven onderbelicht. Noem je de film een thriller dan daag ik je uit op zoek te gaan naar spanning en een goede opbouw. De afwezigheid hiervan maakt van The Tourist een aardig doodse aangelegenheid.

En zo is het met vrijwel elk ander aspect van de film. Nooit heb je het idee naar een interessante, mooie of grappige film te kijken, nooit zul je gegrepen worden door de dialogen, de situaties of de beelden die je voorgeschoteld krijgt. Het is allemaal niet verschrikkelijk slecht, maar in zijn geheel weet The Tourist op geen enkel vlak te overtuigen. Angelina Jolie gaf in een interview toe dat ze alleen aan de film heeft meegewerkt omdat het een korte shoot was in Venetië. Misschien is dat nog wel het grootste probleem van The Tourist: een compleet gebrek aan passie.