The Other Guys

The Other Guys (2010)

Buddycopfilm op z’n Will Ferrells: totaal over de top en dat werkt best aardig.

Leestijd: 2 min 4 sec
Regie: Adam McKay | Cast: Will Ferrell (Allen Gamble), Mark Wahlberg (Terry Hoitz), Michael Keaton (Gene Mauch), Eva Mendes (Sheila), Samuel L. Jackson (P.K. Highsmith), Dwayne Johnson (Christopher Danson), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2010

Voor het tweede jaar op rij werd Will Ferrell door Forbes Magazine bekroond tot meest overgewaardeerde filmster van Hollywood. Het tijdschrift baseert zich hierbij uitsluitend op cijfermatige berekeningen van het salaris van de acteur afgezet tegen de winst van de film. Met inhoud heeft het dus niets te maken, maar toch is Will Ferrell zo’n acteur van die je haat of bemint. Zijn vorige film Land of the Lost flopte en bezorgde hem eerder genoemde titel. Met The Other Guys gooit Ferrell het over een andere boeg: die van het uitgemolken genre van de buddycopfilm, met Mark Walhberg als zijn buddy.

Als de mogelijkheid zich aandient om in de voetsporen van de stoere en aanbeden NYPD-rechercheurs Christopher Danson en P.K. Highsmith te treden, is Terry Hoitz niet van plan deze kans te laten lopen. Zijn partner Allen Gamble zit echter liever achter zijn bureau waar alles veilig en bekend is. Ondanks tal van tegenslagen belanden ze samen steeds dieper in een op het eerste gezicht zo onschuldige zaak.

Will Ferrell is goed op dreef als de stoffige Allen, maar zoals gezegd: je moet zijn typetjes en überflauwheid kunnen waarderen. Mark Wahlberg (hoe kan zo’n beperkt acteur toch zoveel grote rollen krijgen?) bereikt weliswaar een kijkwaardig niveau, maar speelt een typetje dat zelden voor grappige momenten zorgt. Samuel L. Jackson en Dwayne Johnson nemen daarentegen de buddycopheroïek op hilarische wijze op de hak. Ook Eva Mendes durft zichzelf op ludieke wijze te kijk te zetten en Michael Keaton ontpopt zich tot de verrassing van de film in een zeer geslaagde rol als de baas van Terry en Allen.

Het scenario werd geschreven door regisseur Adam McKay en Chris Henchy, die beiden al eerder met Ferrell werkten. Samen creëren ze enkele hilarische momenten, maar helaas weten ze dat niveau niet vast te houden. De film opent sterk, maar verzandt langzaam in een aaneenschakeling van steeds flauwere scènes met Ferrell als het absurde middelpunt. De actiescènes zijn degelijk en de soundtrack ligt prettig in het gehoor, maar daar is dan ook alles mee gezegd, want het is al snel duidelijk dat de film vooral een flauwe komedie wil zijn. Al met al geen vernieuwende, maar best een aardige toevoeging aan de schier eindeloze lijst van buddycopfilms.