
De Nederlandse fotograaf, grafisch ontwerper en videoclipregisseur Anton Corbijn is sinds zijn debuut Control uit 2007 ook speelfilmregisseur. Deze biografische arthousefilm krijgt nu een Hollywoodachtige opvolger met de verfilming van de bestseller A Very Private Gentlemen van auteur Martin Booth. Ondanks Hollywoodster George Clooney in de hoofdrol en een verhaal over wapenspecialisten en huurmoordenaars weet Corbijn de film prachtig klein en ingetogen te houden.
Oude rot in het vak Jack is een specialistische wapenmaker en -gebruiker. Een klus in Zweden loopt anders af dan gepland en dus besluit hij Pavel, zijn contact in Rome, op te zoeken. Deze stuurt hem naar een klein Italiaans bergdorp om daar onder te duiken en te wachten op nadere instructies. Hier raakt hij in contact met de plaatselijke priester en ontmoet hij de beeldschone prostituee Clara. Wanneer een nieuwe opdracht zich aandient, begint Jack steeds meer te twijfelen aan het leven zoals hij dat nu leidt.
Zo op het eerste gezicht verwacht je van een film als The American misschien weinig meer dan een doorsnee actiethriller. De poster toont immers een gewapende George Clooney in strak pak met op de achtergrond een verleidelijke vrouwenblik. Met Anton Corbijn in de regiestoel blijkt, na twee speelfilms, dat een doorsnee film echter uitgesloten is.
De film is rustig gemonteerd en begint ontspannen, al schiet Jack binnen enkele minuten wel de vrouw neer met wie hij even daarvoor nog romantisch voor een haardvuur lag. De toon lijkt gezet, maar Corbijn brengt de rust eigenlijk meteen weer terug. Ondanks dat is de film spannend en onderhoudend vanaf die eerste schietpartij. De dramatische lijnen uit het scenario worden subtiel verweven met de actie en de spanning. Corbijn grijpt daarbij wel een enkele keer naar clichés uit het actiethrillergenre, maar door de continue aanwezige kalmte is hem dat vergeven.
Corbijn castte naast megaster Clooney de relatief onbekende Paolo Bonacelli en Violante Placido. Geen van hen doen onder voor Clooney en dus zit er een mooie balans in het acteerwerk van deze drie. Corbijn gaf ook een duidelijk Nederlands tintje aan zijn cast door Thekla Reuten (De Tweeling, Wit Licht, In Bruges) te vragen. Ze heeft een klein, maar belangrijk aandeel in de film en kwijt zich naar behoren van haar taak zonder echt te schitteren.
The American is een verademing tussen al het actiegeweld van de laatste jaren waarbij het een trend is om zo hyper en hysterisch mogelijk te filmen en te monteren. Corbijn doet daar niet aan mee en levert een onderhoudende, maar toch ingetogen film af die zowel het arthouse- als mainstreampubliek zal bekoren.
William34
Ik vond deze film zo ontzettend goed.
Mag erg graag kijken naar een film als deze, mooi beelden.. lekker slenteren door een regenachtig straatje in een dorp aan een berg in Italië.
Niet teveel tekst, alleen puur wat nodig is en je verbeelding laten spreken.
Ik vond de film verre van saai en genoot van ieder stukje die op mijn netvlies terecht kwam.
Deze film had voor mij nog wel een 30 minuten langer gemogen...
Houd je van het genre, zeker kijken..
pistool
Dit is was echt de saaaaaiste film ever. Ik heb de film trouwens wel nog een kans gegeven. Maar na ruim een uur bedacht ik me wel: Waar heb ik eingelijk naar gekeken?? Inderdaad niks dus. Het is geen lopend verhaal en er gebeurd gewoon niks, al hoop je dat er uiteindelijk toch iets moet gebeuren. Helaas zul je als kijker terleurgsteld worden.
DONT WASTE YOUR TIME AND/OR MONEY!
Theo Wissen
Gisteren gezien, moeilijk om te zeggen wat ik nu van de film vond. Ik twijfel nog tussen: een hele mooie film of een hele trage, saaie film.
De beelden die Cobrijn liet zien waren absoluut mooi maar ik vond ze niet echt functioneel voor het verhaal. Beetje voorspelbare Italiaanse vergezichten en Italiaanse clichés (Vespa scooter, katholieke Bourgondische priester, etc, etc). Als ik de recensie nog eens nalees moet ik eerlijk bekennen dat ik vind dat de recensie wel een beetje chauvinistisch is geschreven. Zo erg geweldig vond ik de aanwezige hand van Cobrijn ook weer niet.
Denk toch dat ik het een hele trage, saaie film vond.
Planethugo
skullsplitter
Ten dele waar, het laatste deel bijvoorbeeld had op een aantal scenes na gewoon geen toegevoegde waarde, en waar deel 1 nog redelijk goed te volgen was, werd deel 2 door camera-shake bijna insult-inducerend.
Maar strak geschoten films zijn gewoon stoer en geil.
SJRSVLDT
Denk je echt dat hij dat bedoelt? Hij bedoeld natuurlijk alle wanna-be Bourne films. De Bourne-trilogie waren juist een soort trendsetter met dat soort beelden (en inderdaad 1 van de weinige films waar het echt werkte)
Aston
Een kleine sneer naar de Bourne-triologie? Wat overigens zeker een van de tien beste aktiefilms zijn ooit naar mijn mening.
Thiver
Ze timmert leuk aan de weg, die Thekla Reuten... maar ik bespeur nu al een patroon. The American, In Bruges en de Lost-aflevering waar ze in zat, hebben allemaal iets te maken met huurmoordenaars. :P
Toelietoesh
De film is heeft wel een spannende snaar, je hebt paar schrik momentnen.
Maar de film kon beter. Hij kon sneller gaan. Als dat nouw was, dan was het wel een goeie film."
Ligt het aan mij, of vind jij één van de aspecten waar de recensent met zo veel lof over praat juist één van de negatieve aspecten?
wallace
Ik heb de film Maandag avond gezien en ik vond hen best oké.
De film is heeft wel een spannende snaar, je hebt paar schrik momentnen.
Maar de film kon beter. Hij kon sneller gaan. Als dat nouw was, dan was het wel een goeie film.