Imagine That

Imagine That (2009)

Nieuwste Eddie Murphy-vehikel is een degelijke en ietwat veilige familiefilm, waar niemand aanstoot aan zal nemen.

Leestijd: 2 min 41 sec
Regie: Karey Kirkpatrick | Cast: Eddie Murphy (Evan Danielson), Yara Shahidi (Olivia Danielson), Thomas Haden Church (Johnny Whitefeather), Martin Sheen (Dante d’Enzo) e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2009

Wat is er toch gebeurd met Eddie Murphy? De man die doorbrak met zijn scherpe stand-up comedy en zijn werk in het satirische Saturday Night Live was in de jaren tachtig en negentig misschien wel de beste komiek ter wereld, maar heeft die reputatie in de afgelopen tien jaar compleet te grabbel gegooid. Op zijn Oscargenomineerde rol in Dreamgirls na, heeft Murphy zich de laatste jaren vooral toegelegd op veilige familiefilms, die voornamelijk op kinderen gericht zijn. Imagine That is daar geen uitzondering op.

Murphy is Evan Danielson, een man met een drukke baan in het bedrijfsleven die niet lang geleden een scheiding achter de rug heeft. Die scheiding valt zijn vijfjarige dochtertje Olivia zwaar en zij zoekt haar toevlucht in een fantasiewereld vol prinsessen en kastelen, waar ze alleen kan komen via haar paarse dekentje, dat ze dan ook altijd en overal met zich meedraagt. Als Evan op zijn werk in de problemen komt door concurrentie van de onorthodoxe Johnny Whitefeather, blijken de oplossingen voor zijn problemen in de fantasiewereld van Olivia te schuilen. De prinsessen zijn namelijk begaafd met een uiterst sterk ontwikkeld economisch inzicht, waardoor Evan op zijn werk veel succes heeft.

In de Verenigde Staten was Imagine That een van de grootste flops van deze zomer. Met een budget van om en nabij de vijftig miljoen dollar, kwam de film in het openingsweekend niet verder dan slechts een tiende van dit bedrag. De kans is dan ook groot dat de film te lijden had onder de reputatie van zijn hoofdrolspeler die de laatste jaren de flops aan elkaar reeg. Toch is Imagine That in het genre van de familiefilm zo slecht nog niet. Het verhaal over een meisje dat moet om zien te gaan met gescheiden ouders en daarom vlucht in een fantasiewereld zal de jonge doelgroep ongetwijfeld aanspreken. Voor hun ouders en fans van Eddie Murphy is er iets minder te genieten, omdat de film zich expliciet richt op de jongste kijkers en daarbij weinig toezeggingen doet aan een ouder publiek.

Daarin ligt echter wel de grootste charme van Imagine That. Regisseur Karey Kirkpatrick, vooral bekend als regisseur van de animatiefilm Over the Hedge, weerstaat de verleiding te veel te leunen op de gekke bekken van Eddie Murphy en trekt veel tijd uit om de relatie tussen Evan en zijn dochter goed neer te zetten. Daarbij geholpen door de uitstekende chemie tussen Murphy en de debuterende, zeer talentvolle Yara Shahidi, vormen de scènes tussen vader en dochter het hart van deze degelijk gemaakte familiefilm. Het is dan ook jammer dat de makers in het laatste deel van de film hun eerder opgebouwde krediet nog bijna verspelen door een wel heel clichématig en gemakzuchtig einde aan het verhaal te breien. De balans slaat uiteindelijk echter toch door in positieve richting, vooral door de niet-moralistische wijze waarop de het onderwerp wordt aangepakt en de (voor de verandering eens) relatief ingetogen stijl van Eddie Murphy. En het beeld van Thomas Haden Church die te pas en te onpas zijn Indiaanse afkomst benadrukt, is natuurlijk ook onbetaalbaar.