The Darjeeling Limited

The Darjeeling Limited (2007)

Niet Wes Andersons beste werk, maar desalniettemin een puike film

Leestijd: 1 min 22 sec
Regie: Wes Anderson | Land: Verenigde Staten

[doemaarrood]Kaj van Zoelen[/doemaarrood]

De nieuwste Wes Anderson is weer een fijne tragikomedie in zijn unieke stijl. Niet zijn beste werk, maar desalniettemin een puike film. Sterk is hoe Anderson zijn heerlijke, bijzondere beeldcomposities en kleurgebruik ook in een vreemd land tijdens chaotische opnames heeft weten te creëren.

Drie van elkaar vervreemde broers maken een spiritueel bedoelde treinreis dwars door India. Alledrie worden ze mooi gespeeld, maar vooral Owen Wilson valt op in de beste rol van zijn carrière. Anderson mengt in zijn script zoals altijd melancholie, pathos en humor op een fijnbesnaarde manier en zijn muziekkeuze is wederom zeer toepasselijk. Het wordt alleen de volgende keer misschien eens tijd om iets nieuws te proberen, want het komt allemaal wel erg bekend voor, met name de personages.
Wordt voorafgegaan door de leuke korte film Hotel Chevalier over een mislukte liefde. Met Schwartzman en Natalie Portman.

[doemaarrood]Hedwig van Driel[/doemaarrood]

Drie broers die elkaar een jaar niet hebben gesproken reizen met veel letterlijke en figuurlijke bagage per trein door India. En wat voor een trein. Wes Anderson staat bekend om zijn setdesign, en deze Darjeeling Limited is een even wonderbaarlijk vervoermiddel als de boot van Steve Zissou. Ook andere bekende elementen, zoals de eclectische muziek en de slowmotion shots, zijn volop aanwezig. Toch is dit een iets rafeliger film en daardoor wordt voor het eerst sinds Bottle Rocket wat echte emotie voelbaar. Wie niet van Wes Anderson houdt moet ook deze film vermijden, maar liefhebbers zullen genieten, vooral ook van het voorafgaande korte filmpje Hotel Chevalier, een echt juweeltje over een van de broers en zijn (ex-)vriendin (Natalie Portman).