The Bothersome Man

The Bothersome Man (2006)

De film is surrealistisch zonder pretentieus of onnodig ingewikkeld te zijn, grappig zonder cynisch.

Leestijd: 1 min 21 sec
Regie: Jens Lien | Cast: Trond Fausa Aurvaag (Andreas), Petronella Barker (Anne Britt), Per Schaaning (Hugo) e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2006

Dit jaar staat de fantastische film uit Scandinavië in het zonnetje bij het AFFF. En als alle films uit het hoge noorden even sterk zijn als The Bothersome Man, dan is de keuze van de organisatie voor Scandinavië niet meer dan logisch. Een snufje Kafka, een theelepeltje Orwell en op smaak gebracht met bloederige details en prachtige decors. Deze Noors-IJslandse productie is een lust, zowel voor het oog als voor de geest.

Nadat de veertigjarige Andreas zich voor de trein heeft geworpen, vindt hij zichzelf terug in een vreemde, grijze stad, zonder zich te herinneren hoe hij daar is gekomen. Hij krijgt een baan en een vriendin, maar na een tijdje bekruipt hem het gevoel dat er iets niet pluis is. Hij plant een ontsnapping.
Op zich is het gegeven van de verwarde man in een vreemde wereld die hij samen met de kijker/lezer probeert te doorgronden niet bijster origineel. Je vindt het terug bij Lynch en Cronenberg, maar ook bij een schrijver als Kafka. Toch weet The Bothersome Man iets toe te voegen aan deze thematiek. De film is surrealistisch zonder pretentieus of onnodig ingewikkeld te zijn, grappig zonder cynisch. Belangrijker is dat we meevoelen met de verwarring van de hoofdpersoon. Het komt dichtbij. Onder je huid.

Maar uiteindelijk gaat het in The Bothersome Man niet eens om die vreemde, nieuwe omgeving. De film zegt iets over onze eigen wereld. We zijn allen zombies, apathisch, berustend in ons keurslijf en ronddolend in een kleurloze nachtmerrie gemeubileerd door IKEA.