Ghost Rider (2007)

Film met slap script dat geen keuze maakt tussen de romantiek en het actiespektakel.

door Ronald Simons om 21:45 in RECENSIES
Ghost Rider poster
Regie: Mark Steven Johnson | Cast: Nicolas Cage (Johnny Blaze), Peter Fonda (Mephistopheles), Sam Elliott (Doodgraver) e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2007

De even bassend als zanderig klinkende stem van Sam Elliott, eerder verantwoordelijk voor de voice-over van The Big Lebowski en vorig jaar nog te zien als de Marlboro Man in Thank You For Smoking, vertelt nog voor de prachtig vormgegeven openingscredits over een duivelse legende. Volgens overlevering zou er een man hebben bestaan die voor de duivel een lijst met duizend zielen vergaarde, maar toen besloot hem niet aan de duivel terug te geven omdat daarmee de hel op aarde zou worden ontketend. Deze lijst wordt in Ghost Rider de inzet van de strijd tussen mens en Mephistopheles zelf.

In deze duivelse bikerfilm naar een stripverhaal van Marvel Comics wordt de rol van de duivel ingetogen gespeeld door Peter Fonda, die zonder twijfel is gekozen vanwege zijn onsterfelijke rol in de bikermovie of all bikermovies: Easy Rider. Hier stelt hij de jonge stuntmotorrijder Johnny Blaze voor de keuze om voor hem te gaan rijden in ruil voor de gezondheid van zijn zieke vader. Blaze twijfelt niet en ondertekent het contract. Jaren later zien we de door Nicolas Cage met een bespottelijk toupet vertolkte Blaze als succesvolle stuntrijder de ene spectaculaire stunt na de andere uitvoeren. Steeds opnieuw zoekt hij een nog grotere uitdaging, zoals de ‘Leap of Death’ waarbij hij met zijn motor over zes helikopters met bewegende rotorbladen springt.

In een volstrekt onduidelijke monoloog vertelt Blaze waarom hij de dood tart met zijn stunts. Iets over het krijgen van een tweede kans, en: “Ik wil van iets negatiefs iets positiefs maken.” Pas na een half uur komt Johnny Blaze erachter dat hij al die tijd van een wisse dood werd gered door zijn oude contract met de duivel. Deze Mephistopheles zoekt hem namelijk op met de opdracht om zijn zoon Blackheart te vermoorden, die achter zijn rug de lijst met duizend zielen zoekt om de wereld mee te domineren. Een keuze heeft Blaze niet, en in een handomdraai wordt hij een zogenaamde Ghost Rider in dienst van de duivel. Vanaf het moment dat Blaze het op moet gaat nemen tegen Blackheart en diens vrienden Gressil, Wallow en Abigor, krijgt de film langzaam richting.

Helaas worden deze vijanden nergens een echte bedreiging voor de Ghost Rider met zijn vlammende motor en dito ogen. Zijn belangrijkste wapen is zijn vlammende blik, zo vertelt zijn vriend, de doodgraver: “Met jouw blik verschroei je de ziel van de slechteriken van de wereld.” Het levert geen indrukwekkende scènes op, wat ook ligt aan de hoogdravende, niet serieus te nemen oneliners van de Ghost Rider, die met een te dik aangezette stem criminelen de les leest. De makers vonden zijn strijd met de duivel, de vier gevallen engelen en de politie echter niet interessant genoeg en schreven er nog een overbodige romance bij met zijn ex-vriendin Roxanne Simpson, een vervelende rol van Eva Mendes die zoals haar karakternaam doet vermoeden weinig chic is en zo oppervlakkig als een stripfiguur.

De cgi en artdirection zijn soms verbluffend mooi en vormen samen met de dankbare rol van Sam Elliott voor de enige geslaagde momenten uit deze zwakke Marvel Comicsverfilming. Voor de rest wil het maar niet spannend worden wat te wijten is aan de futloze bad guys, de op de automatische piloot spelende Cage en het slappe script dat geen keuze maakt tussen de romantiek en het actiespektakel. Ghost Rider is daarmee een niet-enerverende verfilming van een van de onbekendere titels uit de Marvelreeks geworden.