Saw (2004)

Als je denkt dat je alle mogelijke manieren waarop een mens dood kan gaan, hebt gezien, dan heeft Saw nog wel een paar verrassingen voor je in petto.

door Remko Mewe om 17:59 in RECENSIES
Saw poster
Regie: James Wan | Cast:Cary Elwes (Dr. Lawrence Gordon), Leigh Whannell (Adam), Danny Glover (David Tapp), Ken Leung (Steven Sing), Shawnee Smith (Amanda)

Saw is gruwelijk en fascinerend tegelijk. Twee mannen, Lawrence en Adam, worden wakker in een aftandse sanitaire ruimte waar een ranzig toilet, vuile tegels, roestige pijpen, druppelend water en tl-verlichting de lugubere toon van de film zetten. De mannen zijn met hun enkel vastgeketend aan een dikke buis, elk aan een kant van de ruimte; buiten bereik van elkaar. Tussen hen in ligt een lijk in een plas bloed. Beide mannen weten niet hoe ze in deze situatie verzeild zijn geraakt en wat er met ze gaat gebeuren. Met behulp van een aantal voorwerpen en cryptische aanwijzingen komen ze erachter dat ze in handen zijn gevallen van de Jigsaw Killer, een sadistische moordenaar die er genoegen in schept zijn slachtoffers een kans op ontsnapping te geven als ze bereid zijn iets weerzinwekkends te doen.

Meer verklappen zou zonde zijn. De film is het spannendst als je net zo onwetend bent als de twee mannen. Voor een uitgebreide plotbeschrijving verwijzen we graag door naar websites die er minder moeite mee hebben om een aantal verrassingen te bederven. Het complete verhaal is vast wel ergens te vinden, want het world wide web staat vol met Saw, inmiddels een van de grootste culthits van de laatste tijd. Sinds The Blair Witch Project hebben maar weinig undergroundfilms zoveel aandacht gekregen en roem vergaard. Volkomen terecht trouwens, want Saw is een knappe thriller met een aantal nietsontziende horrormomenten. Het succes is te danken aan twee jonge filmmakers uit Melbourne die een gruwelijk verhaal bedachten en het script geproduceerd kregen in Amerika. Met een budget van 1,2 miljoen dollar maakten ze in achttien draaidagen een regelrechte knaller die al zeker het vijftigvoudige heeft opgebracht. Hoewel de makers overduidelijk inspiratie hebben opgedaan uit (met name) Se7en en de films van Dario Argento, kenmerkt Saw zich door een eigentijdse frisheid. De film verdient zijn cultstatus door het originele uitgangspunt (de geketende mannen in de kelder), de benauwende sfeer, een paar hoogst onplezierige scènes, het formidabele einde en een serial killer die met zijn morbide spelletjes zowel shockeert als intrigeert. Het zal voor de liefhebber een opluchting zijn dat er nog steeds geen einde is gekomen aan het aantal akelige manieren waarop een mens vermoord kan worden. Minstens zo’n verademing is het ontbreken van relativerende humor, die in horrorfilms het echte griezelen zo dikwijls in de weg staat. Saw doet niet aan ironie, maar blijft stug volharden in zijn bruutheid.

De basis van Saw is het tweespel tussen Lawrence en Adam. Ze praten met elkaar, maar zijn nooit samen in beeld. Dit benadrukt de uitzichtloosheid van hun situatie: ze hoeven geen hulp van elkaar te verwachten, ze zijn geen team. Hoewel een film over twee vreemden in een kelder die de dood in de ogen zien, best heel boeiend kan zijn, bestaat de kans dat de vaart eruit gaat, dat de acteurs de aandacht niet vast kunnen houden of dat het verhaal verzandt. Kortom: dat het saai wordt. Saw heeft een passende oplossing gevonden in de vorm van een niet-lineaire vertelstructuur. Een groot deel van de film wordt gevuld door flashbacks waarin rechercheur Tapp (gespeeld door ‘good old’ Danny Glover) jacht maakt op de seriemoordenaar en waarin de achtergrond van met name Lawrence wat verder wordt uitgewerkt. Terloops komen er feiten, motieven en leugens aan het licht die weer een weerslag hebben op de interactie tussen Lawrence en Adam.

In de donkere, neerslachtige scènes met Danny Glover is de invloed van Se7en eenvoudig te herkennen, terwijl de flashbacks van eerdere ‘Jigsaw’ moorden veel flitsender in beeld worden gebracht. Regisseur James Wan maakt met de beelden perfect duidelijk wanneer hij een onderhuids spanningsgevoel wil opwekken en wanneer hij uit is op de instant shock. Visueel zit de film dus buitengewoon aardig in elkaar. Minder consistent blijkt uiteindelijk het verhaal. Voor 'plothole-fetisjisten' valt er heel wat te genieten, zij het pas achteraf. Dat maakt het meteen een stuk draaglijker, want de enorme kick van het moment blijft zo gegarandeerd. Het is inderdaad waar dat het een en ander niet klopt aan Saw (opnieuw verwijzen we door naar spoilersites), maar het is veel te makkelijk om deze dijk van een film daarom af te schrijven. Vergelijk het maar met Back to the Future. Die klopte ook niet, maar het was een geweldige film!

35 Reacties

Hans Olo

Heb hem al gezien en het is zeker geen verkeerde film. Spannend tot het eind.

emperor

Eindelijk!..weer eens een recht to recht aan thiller/drama,zonder poeha eromheen...dit is een zo'n rauwe thriller/horror die tot het eind boeit,van begin af aan..duister,subliem origineel,zeer verfrissend,verassend...en sfeervol.
Kortom een waar meesterwerkje!

Remko Mewe

De laatste twee zinnen van mijn recensie zullen misschien wat vragen oproepen. Laat ik die alvast voor zijn.

Het probleem van tijdreizen is dat er vaak paradoxen ontstaan. De belangrijkste in BttF is deze: Marty brengt in het verleden het hoofd van zijn eigen moeder op hol, waardoor de kans bestaat dat zij niet met zijn vader trouwt en Marty dus nooit geboren zal worden. Klinkt logisch, maar... als Marty nooit geboren wordt, zal hij ook nooit door de tijd kunnen reizen om het huwelijk van zijn ouders te verstoren. Als je uitgaat van causaliteit (veranderingen in het verleden hebben consequenties voor de toekomst), dan is het volgens mij bijna onmogelijk om een kloppende film te maken.

emperor

Remko Mewe "De laatste twee zinnen van mijn recensie zullen misschien wat vragen oproepen. Laat ik die alvast voor zijn.

Het probleem van tijdreizen is dat er vaak paradoxen ontstaan. De belangrijkste in BttF is deze: Marty brengt in het verleden het hoofd van zijn eigen moeder op hol, waardoor de kans bestaat dat zij niet met zijn vader trouwt en Marty dus nooit geboren zal worden. Klinkt logisch, maar... als Marty nooit geboren wordt, zal hij ook nooit door de tijd kunnen reizen om het huwelijk van zijn ouders te verstoren. Als je uitgaat van causaliteit (veranderingen in het verleden hebben consequenties voor de toekomst), dan is het volgens mij bijna onmogelijk om een kloppende film te maken."

Het bestaan van parallele dimensies...is weleens geopperd door geleerden...die zeggen dat er eigenlijk ontelbare mogelijkheden/werkelijkheden zijn,die allemaal tegelijk bestaan,maar in andere dimensies..zo zou je dus eigenlijk bij elke keuze die je maakt een tweesplitsing krijgen,2 mogelijkheden/werkelijkheden of mischien meer....als je dan terug zou kunnen in de tijd,zou je bij uitschakeling van de ene mogelijkheid,gewoon zijn verder gegaan met de andere werkelijkheid.

Remko Mewe

Interessante materie. Misschien een idee voor een nieuw forumtopic, want met Saw heeft het verder niks te maken.

Toch is het een relevant onderwerp, want in diverse films wordt met de tijd gespeeld. Denk aan Minority Report, The Time Machine en Donnie Darko. En als Primer straks uitkomt, zal het helemaal reacties regenen. Zelden heb ik zo'n onbegrijpelijke film gezien, al klonk het heel aannemelijk en wetenschappelijk verantwoord.

LordOgre

Grappig, wat jij noemt als goede afwisseling (de flashbacks tussen de geketende mannen door) noemt de recensent uit de metro juist als afknapper, waardoor de hele spanning en het mysterie gebroken wordt. Die vond het sowieso een mindere film, kwestie van smaak.

Ik heb hem niet gezien, maar ga hem ook niet zien denk ik, wilde dit gewoon even melden Smiley face

Remko Mewe

Opvallend inderdaad, want de meeste spanning zit in de flashbacks. Ik vond niet dat het mysterie er door gebroken werd. Het werd juist stukje voor stukje ontrafeld. Daardoor werd ook het gedeelte in de kelder weer een stuk interessanter. Misschien verwachtte de recensent van Metro een film als Tape, waar alles zich in één ruimte afspeelt. Met een matige acteur als Cary Elwes zou dat echter gedoemd zijn te mislukken. Bovendien zou het een heel andere film zijn geworden. Psychologischer, maar minder spannend en bruut. De makers van Saw hebben de goede keuze gemaakt.

ruben

Saw begint met een interessant gegeven, maar vervalt helaas tot een standaard horror/thriller. De film wordt wel eens vergeleken met Se7en (niet qua sfeer, wat jij doet, maar qua spanning, orinaliteit, twist e.d.), maar die vergelijking gaat wat mij betreft niet op. In Se7en hadden de gruwelijkheden een doel, het was onderdeel van het verhaal. In Saw is het geweld om het geweld, en stelt het verhaal bijster weinig voor.

Het begint allemaal erg hoopvol, maar eindigt als een iets bovengemiddelde thriller.

[rating 3]

80Roy

Eindelijk weer eens een film in het genre die me wél kon boeien. Een meer dan origineel concept met een stuk of drie onverwachtte plotwendingen.

Qua flashbacks ben ik het met Remco eens. Het gebruik hiervan zorgt juist voor een betere spanningsboog en doet naar mijn mening geen enkele afbreuk aan het geheel.

[rating 4.5]

reefer

Heb hem gister in de bios gezien, en vond hem zwaar tegenvallen, er werd gezegd dat hij beter dan the grudge was en eng om te zien nou mooi niet.

het eind vond ik wel okay, maar verder moeilijk door de film heen te komen qua spanning, had graag meer scenes gezien van die jigsaw.

dit is zeker geen vergelijking met seven want die was echt top!!

emperor

..de flashbacks waren juist een prima manier om te laten zien wat er gaande is...en ik vindt deze film beter als seven...hier heb ik echt van genoten,seven vond ik niet echt bijzonder.

Deze mening baseer ik gewoon op het feit,dat ik tijdens de film Saw..enkele malen een kreet slaakte van ..'Zo!'..en 'shit!' en "Oooja,goed zeg!", 'Jeeeej'...en dat had ik met seven niet.

jacq

Vond deze verassender dan Se7en. Se7en vind ik erg gestilleerd, ja een goede film zeker maar Saw vind ik rauwer en daar had ik ook zoiets bij jeeee, wat zou ik doen, hoe zou ik me daaruit redden, zou ik dit kunnen, kortom je voelt je meer betrokken bij de film althans ik dan.

Noodle

Hey Reefer, vond jij The Grudge beter dan Saw?? haha.
Saw is een van de beste horrorfilms van de laatste jaren en door deze film wordt weer eens bewezen dat low-budget films een beroep doen op de creativiteit van filmmakers. Klasse!!!!!

Helios

Mensen uitlachen om hun mening is een beetje kinderachtig.
Kvond the Grudge zelf ook een prima film, imo iets TE veel afgezeken. Vooral bij horror en humor ligt het volgens mij nogal persoonlijk wat bij wie het beste uitwerkt.
Ontopic vraagje trouwens, hoe "ziek" is Saw qua beelden??
Kheb namelijk wel zin om um te gaan checken maar de vraag is nog ff samen met wie ;)...

Calvani

Met je oma? Nee geintje.
The Grudge vond ik ook echt een te gekke film vooral qua spanning en sfeer en is wat mij betreft ook veel te makkelijk afgedaan als een slechte film. De reden die dan genoemd wordt is dat het verhaal niet goed genoeg is. Onzin! Ik vind een goed verhaal ook wel belangrijk, maar het is niet altijd een noodzaak om een film de moeite waard te maken. Een goede film is voor mij een film die ik gaaf vind, leuk om te zien. En the Grudge was zeker zo'n film!
Nu Saw nog even checken... ik ben benieuwd.

Steadicam

Saw is eigenlijk niet eens zo heel erg graphic. Het volgende is te zien: 1. een scène waarin een meisje een man meerdere keren steekt (niet te zien, wel opspattend bloed) en vervolgens kort zijn darmen doorzoekt (wel te zien). 2. Een kort shot van een zwart verbrand hoofd. 3. een kort shot waarin Lawrence door zijn enkel zaagt.. Het is vooral de sfeer die in combinatie met de beelden voor een nare spanning zorgen.

reefer

He noodle,

ik vond the grudge totaal niet beter dan saw, ( je moet wel beter lezen) er werd gezegd dat saw gruwelijker was. Dit was niet onze mening. mijn vriendin zat tijdens the grudge nog met een kapuchon over der hoofd en saw was een makkie om te kijken en wat betreft opmerkingen tijdens de film, bij ons werd er om gelachen. maar misschien is dat het rotterdamse film publiek. zeker geen oh of aarghhhh maar hahahahahahahaha wat slap...

reefer

Oja en onder horror, versta ik een film als poltergeist of the exorcist etc etc dit was naar mijn mening een thriller.....

jcmijnders

Saw is inderdaad een thriller (net als Se7en) met af en toe wat gruwelijke momenten ertussendoor. Ik vond overigens The Grudge opzich wel een goede film, maar dan vooral omdat ie zo eng/spannend is. Saw is misschien iets minder eng, maar wel een betere film naar mijn mening.

mreefs

Het was inderdaad een zeer verrassende film, vooral door het einde. Wat me wel stoorde was de make-up van de acteur, want dat was bij Lawrence toch wel heel erg slecht. In sommige scenes zag je zelfs zwarte lijnen onder de ogen, en ook vond ik dat hij heel erg slecht acteerde. Vooral op het einde, waar hij wegkruipt en begint te huilen, was het allemaal erg nep. Ik moest eerder aan de scene van Titanic denken, waarbij Jack en Rose op een vlot liggen en Jack bevriest en in het water glijdt. Dat had dus beter gekund. En ook het einde vond ik een beetje snel, waardoor je niet de tijd kreeg het allemaal op een rijtje te zetten.
Voor de rest was het echt een spannende film en had hij nog beter gekund, als de acteur beter had geacteerd.

tripleforce

Lijkt me leuk om een keer te zien maar heb nu ff genoeg horror/geweld gezien voor even (Sin city) dus deze komt nog wel eens...

prognose:

[rating 4]

Mr. Aka

Ik heb echt hard geapplausideerd aan het einde van deze film... Vooral het einde was geweldig. Het verhaal is echt fascinerend en vooral origineel! Ik vind dit echt 1 van de beste thrillers die ik ooit heb gezien.

BasNation

Heb hem net even op dvd gekeken en ik moet zeggen, knap gedaan, solide acteerwerk (al dan geen hoogstandje) goed camerawerk, mooie plotwendingen.
alleen iets te scherpe contrasten tussen 'in de kamer' en 'buiten de kamer'. Ik vind aparte verhalen fantastisch maar hier vond ik het op sommige momenten niet lekker lopen.
Verder is het concept fantastisch, de dosis bloed is goed gebalanceerd, de sfeer geweldig, de gekozen acteurs redelijk/goed, de opening goed, het slot zeer goed.

replay value: redelijk

overal;
[rating 4]

Noodle

Ok, haha, komt iets lulliger over dan bedoeld was. Feit blijft wel dat ik de Amerikaanse versie van The Grudge in vergelijking met de Japanse film slecht vond. En zeker vergeleken met Saw. Saw is niet heel erg eng, maar tenminste wel origineel, en onvoorspelbaar.

recruit2005

Film zojuist gezien, en moet toegeven dat er bepaalde momenten in de film waren die me echt de stuipen op het lijf hebben gejaagd en dat heb ik zeker niet bij de eerste de beste halve horror film. Ben het ook met de meeste mensen eens dat het verhaal gewoon origineel is, maar wel iets weg heeft van se7en. Het enige wat ik wel echt minder vond aan de film was de manier waarop de 2 inspecteurs de moordenaar wilden oppakken; slechts met z'n tweeen, zonder de moordenaar even snel te boeien en zonder versterking of wat dan ook in te schakelen...en dat gaat voor nog een paar momenten in de film ook op en in het echt gebeurt dat natuurlijk niet zo snel.

Maar zeker wel een aanrader om te kijken als je van het genre houdt!!

Tormentor

HOe kan dat dat ie nu pas uitkomt ?

kep deze film vorig jaar in de zomer gezien ...
en kep de DVD nog ....(illegaal he :D)

wel n btje vaag .......

Ann McDunn

Goed geschreven recensie, ik heb Saw nog niet gezien, maar ik ben er nu toch wel heel erg benieuwd naar. Ik wil niemand kwetsen, maar als de film lijkt op Juan: The Grudge zou ik zeker niet kijken.

paulbe

Pas gezien op DVD en vond m echt SUPER! Geen doorsnee horror-shit (daar houd ik sowies niet van), maar een redelijk goed verhaal. Een aantal zeer huiveringwekkende scenes, en vooral het einde is erg verrassend.

(Kan iemand een link plaatsen naar een site waar staat beschreven wat er niet klopt aan de film? Heb wel een idee maar dan ga ik spoilen... Die kale man op bed in het ziekenhuis was waarschijnlijk al lang doodgegaan, en kan dus nooit de Jigsaw killer zijn...???

leraar wiskunde

'Saw' is een geweldfilm. Niet meer niet minder. Het geweld slaat nergens óp, het is er gewoon om je te vermaken. Degenen die dat wel zien zitten, die v/e film niets meer verwachten dan goorheden, moet hier zijn. Anderen hebben hier niks te zoeken.

Ga niet kijken naar 'Saw' voor de pret, alsjeblieft niet. De makers hebben een aantal gruwelijke dingen, spannen daar een verhaaltje rond. Meestal is het omgekeerd: verhaaltje wat gruwel erbij. Hier niet. Het is allemaal zodanig goor: het staat op z'n eigen benen.

De plot is per definitie heel erg ongeloofwaardig en het einde is zeer slapjes.

Komt daar nog een onbegrijpelijke structuur bij. Ze is zo ongeloofwaardig als de pest.

De acteurs zijn redelijk campy, met zo'n scenario kan je uiteraard niet veel doen. 'Saw' is eigenlijk B-cinema, zonder enige uitdieping van personages en je kunt je best doen - doen ze hier wel, maar toch...
[rating 2]

WoUtoMatiC

leraar wiskunde "
en het einde is zeer slapjes."

Daar ben ik het wel mee eens. Ik zie niet in wat er nu zo briljant aan dit einde is. De moordenaar kucht, zegt dat hij een ziekte in zijn lijf heeft. Goh wie zou het zijn? Hoeveel karakters zijn er geïntroduceerd met een ziekte in hun lijf?

Geert79

WoUtoMatiC " De moordenaar kucht, zegt dat hij een ziekte in zijn lijf heeft. Goh wie zou het zijn? Hoeveel karakters zijn er geïntroduceerd met een ziekte in hun lijf?"

Het komt niet vaak voor dat ik totaal verrast ben door het einde van een film maar bij saw was dit wel het geval. Echter, nu ik jouw reactie lees woutomatic, voel ik me bijna dom... Aan de andere kant, je wist dan misschien wie de 'moordenaar' was, maar wist je ook hoe het zou aflopen??? Zo ja, respect!

Saw is verder gewoon een sterke film voor een debuterende regisseur. Het acteerwerk was inderdaad niet top, maar niet storend slecht, en het verhaal heeft wat losse eindjes en wat andere onvolmaaktheden en daarom is hij zeker niet beter dan se7en. Verder is saw bovenal beklemmend, spannend, gruwelijk en zeer onderhoudend.

Leraar wiskunde, waarom heb je in godsnaam saw uberhaupt gekeken? Ik neem aan dat je niks wist over deze film...

En laten we trouwens ophouden over the grudge. Als je van enge schrikfilms houdt, prima, ga hem kijken, maar met een flinterdun verhaallijntje over een behekst huis, een paar goedkope schrikmomenten en sarah michelle gellar loop ik lachend de bioscoop uit en komt zo film in mijn top 5 slechtste films ooit. Maar ja, het is mijn soort films ook niet...

kikie

Superfilm!!!! Wat een verhaal...!! Een film die je bij blijft, vooral door het verrassende einde.

Didiot

Wat een ongelovelijke slappe hap. Nu pas de DVD gekeken (gelukkig maar 5 euro voor betaald) Slechts dankzij de hype rondom de film heeft het de B-status mogen verlaten en een A-status gekregen.

Een verhaal is er nagenoeg niet, de "gore"-gehalte is mij volledig ontgaan. De zogenaamde ranzigheden vond ik behoorlijk tegenvallen en hadden wat mij betreft wel een heel stuk zieker gemogen. Tegenvaller!

[rating 0.5]

jigsawkiller

Hij was al ziek genoeg maar het ide zelf is ziek !!!