Ultimo Tango

Ultimo Tango (2015)

Passie op de planken in documentaire over Argentiniës beroemdste tangopaar.

Leestijd: 3 min 37 sec
Regie: German Kral | Cast: Juan Carlos Copes, Maria Nieves Rego, e.a.| Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2015

Maria Nieves Rego and Juan Carlos Copes brachten de tango van de salons van Buenos Aires naar de rest van de wereld. Vol passie dansten zij voor volle zalen terwijl achter de schermen nog veel meer gaande was. In Ultimo Tango komt Argentiniës beroemdste tangopaar weer samen om te vertellen over hun turbulente leven samen vol liefde, ambitie en haat.

Nieves en Carlos ontmoeten elkaar als ze veertien en zeventien zijn in een tangosalon. De vlam slaat al snel over. In de documentaire vertellen de twee (nu tachtig en drieëntachtig jaar oud) ieder apart hun kant van het verhaal aan een groep jonge tangodansers. Vooral Nieves komt veel aan het woord en vertelt over haar fascinatie voor de tango en hoe zij in Carlos de perfecte partner vond, zowel in de liefde als op de dansvloer. Het combineren van hun stijlen zorgde voor een nieuwe variatie op de tango die aansloeg bij het grote publiek en ze wereldberoemd maakte. Maar na vele jaren samen verlaat Juan haar voor een jongere vrouw. Ze blijven echter samen nog dansen, nu met haat en verachting voor elkaar. Hij fluistert haar tijdens het optreden nare dingen in het oor, zij probeert op haar beurt nog beter te dansen zodat hij het moeilijker zal kunnen bijbenen. Uiteindelijk dumpt Juan haar na vijftig jaar ook als danspartner.

Omdat het verhaal voornamelijk vanuit het perspectief van Maria wordt verteld, wordt de film een melodramatische vertelling van het verliezen van de grote liefde. Juan lijkt wat meer terughoudend in zijn momenten voor de camera, alsof hij met tegenzin zijn verhaal doet. Voor Maria hield het min of meer op na Juan, maar hij trad nog tientallen jaren over de hele wereld op met nieuwe jongere danspartners en had schijnbaar een gelukkiger gezinsleven met zijn tweede vrouw met wie hij kinderen kreeg. Hij is hierdoor niet zoveel in het verleden blijven hangen, Maria is de getormenteerde. Ze zegt geen spijt te hebben, maar raadt een scène later andere tangodansers aan niet te wachten met het krijgen van kinderen omdat het dan te laat kan zijn.

Maria is een fascinerende vrouw met al haar tegenstrijdigheden, fragiliteit, kracht en gekrenkte trots. Regisseur Kral had op sommige momenten wellicht iets dieper door kunnen vragen om meer te achterhalen. Nu vertelt zij enkel waar ze zin in heeft en lijkt ze een nogal rooskleurig beeld van zichzelf neer te willen zetten. Aangezien Juan weinig in beeld komt, is daar geen tegenwicht voor en komt Juan ervan af als een behoorlijke klootzak. Misschien klopt dat volledig, maar zijn kant krijgen we nauwelijks te horen. Daarbij praat Maria duidelijk liever over de fijne beginjaren samen waardoor een enorm deel van de speelduur gaat over de manier waarop ze elkaar leerden kennen en hoe ze succes kregen. Terwijl het deel waarin ze allebei vreemdgaan en de jarenlange hel om samen te blijven dansen slechts heel even wordt behandeld.

De scènes voor de camera worden afgewisseld door het uitbeelden van Maria en Juan door de jonge tangodansers. In het begin is dit een mooie aanvulling, omdat er geen beelden zijn van de jonge Maria en Juan toen ze net begonnen. Kral dit heeft gefilmd in nostalgische, romantische kleuren en filters. Maar naarmate de speelduur vordert, werken de jonge dansers op de zenuwen omdat er genoeg beelden zijn van de echte personen die ze hadden kunnen gebruiken. En juist daarin zien we hoe fantastisch ze samen dansten met onnavolgbaar voetwerk en gevoel voor de dans. Je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat wat ze doen van wereldklasse is. Ook componist Astor Piazzolla komt er bekaaid vanaf, terwijl hij het muzikale aspect van de 'tango nuevo' bedacht en net zo goed verantwoordelijk is voor het uiteindelijke succes van deze nieuwe tangovorm.

Ondanks de minpunten blijft Ultimo Tango een boeiend portret van twee interessante personages, rijk gevuld met prachtige dans en muziek. Er zitten wat hiaten en saaiere momenten in, maar hij geeft een goed beeld van de passie van deze twee geweldige dansers die hun hele leven in het teken van de tango hebben gezet. Hoe het precies tussen hen zat, krijg je niet helemaal te weten. Maar dat de tango voor beiden boven alles gaat, komt wel heel duidelijk naar voren.