Looop Lapeta [Netflix]

Looop Lapeta [Netflix] (2022)

Lola Rennt krijgt een Indiase remake. Ook geschikt voor kijkers zonder voorliefde voor Bollywood of de Duitse cultklassieker.

Leestijd: 3 min 22 sec
Regie: Aakash Bhatia | Scenario: Aakash Batia, Vinay Chhawal, Arnav Vepa Nanduri, Ketan Pedgaonkar | Cast: Taapsee Pannu (Savi), Tahir Raj Bhasin (Satya), Dibyendu Bhattacharya (Victor), Shreya Dhanwanthary (Julia), Rajendra Chawla (Shree Mamlesh Charan Chaddhaji), e.a. | Speelduur: 131 minuten | Jaar: 2022

Een jonge vrouw is verzeild geraakt in de lokale onderwereld en moet haar vriendje redden, nadat hij een aanzienlijk geldbedrag heeft verloren. Kriskras sprintend door de stad houdt ze een race tegen de klok en faalt meer dan eens. Gelukkig is het voor haar geen 'game over', maar kan ze haar dag op onverklaarbare wijze steeds opnieuw beginnen. Net zo lang tot ze de juiste keuzes maakt en haar vriendje voor de kogel kan behoeden...

Klinkt bekend? Dat zou heel goed kunnen, want het Indiase Looop Lapeta haalt onverbloemd zijn inspiratie uit de Duitse cultfilm en technodroom Lola Rennt. In deze spannende romkom maken de grauwe straten van Berlijn plaats voor het kleurrijke India en wordt de roodharige Lola vervangen door de ambitieuze Savi. In haar vorige leven als topatlete brak zij bij een harde val haar knieschijf, waardoor ze haar sportcarrière kan vergeten en diep in de put raakt.

Ze wordt letterlijk van het randje van de dood gered wanneer Satya, een foute maar goedige jongen, haar overtuigt niet van het dak van een ziekenhuis te springen. Hij sleurt haar mee in wat Savi zelf omschrijft als "a lowkey life with a lowkey boyfriend". Ondanks hun opbloeiende liefde loopt niet alles op rolletjes. Op Savi's verjaardag ontdekt ze dat ze zwanger is én vertelt Satya dat hij vijf miljoen roepi van zijn drugsbaas is kwijtgeraakt. De race kan beginnen.

Na het startschot rent Savi dwars door een Indiase stad die zo uit een toeristengids hadden kunnen komen. Daarbij is ze druk bezig met ruiten breken, autospiegels te vernielen en zwaaien met pistolen. Kortom, alles waar de gemiddelde Indiase vrouw zich niet aan zou wagen. Het zorgt voor een levendige sfeer, terwijl veel herkenbare aspecten uit Lola Rennt dankbaar worden overgenomen. De sporadische animaties en creatieve montagestijl fleuren de enigszins voorspelbare verhaallijnen op en voorzien de kenner van het origineel van voldoende 'easter eggs'.

Daarnaast wordt voldoende uit de vaderlandse cinema geput in de vorm van meerdere aanstekende liedjes, in zowel Engels als Hindi. Door de romantische clichés te combineren met de 'tongue in cheek' visuele humor neemt de film zichzelf niet al te serieus. Dit kan een domper zijn voor kijkers met hoop op een getrouwe remake, maar de formule van Lola Rennt blijkt zich desondanks bijzonder goed te lenen voor een romkom-variant.

Maar zoals vele romkoms is de film allesbehalve waarheidsgetrouw, terwijl zij wel grote problemen van Indiase vrouwen aan de kaak probeert te stellen. Het leven van de stoere Savi in haar sportshirt en korte broek is gevuld met sensatie, criminelen en zelfs een geïmpliceerd homoseksuele vader. Dit valt moeilijk te rijmen met het daadwerkelijke bestaan van veel Indiase vrouwen, die heel andere problemen ondervinden als ze voor het huwelijk zwanger zouden worden. In plaats van de gevoelens van echte Indiërs te tonen dompelt de film zich onder in referenties naar Europese cinema met een progressief sausje eroverheen.

De feministische toon zal Netflix-kijkers wellicht bekend voorkomen, aangezien het streamingplatform dat de film heeft aangekocht daar vaker op inzet. Daardoor voelt het soms voelt alsof Looop Lapeta een Indiase film is die enkel is bedoeld voor een internationaal publiek. Dit wordt pijnlijk duidelijk wanneer Savi bij een aanstaande bruid naar binnen stormt. In een iets te lange monoloog stort de bruid haar ongeluk over Savi uit. Zij wil helemaal niet trouwen met haar aanstaande echtgenoot en wil haar leven ook niet door een man laten definiëren.

Als een reddende engel komt Savi uit de lucht vallen en brengt de bruid aan het einde van de film met haar daadwerkelijke geliefde samen. Eind goed al goed, maar het maakt des te meer duidelijk dat de problemen van Savi buiten de realiteit van daadwerkelijke Indiase vrouwen staan en uiteindelijk louter fungeren voor vermakelijke fictie.

Looop Lapeta is te zien bij Netflix.