Totally Killer [Prime Video]

Totally Killer [Prime Video] (2023)

Bij lollige horrorfilms van Jason Blum is het beter om niet te veel na te denken.

Leestijd: 3 min 53 sec
Regie: Nahnatchka Khan | Scenario: David Matalon, Sasha Perl-Raver, Jen D'Angelo | Cast: Kiernan Shipka (Jamie), Olivia Holt (Teen Pam), Julie Bowen (Pam), Troy Leigh-Anne Johnson (Teen Lauren), Lochlyn Munro (Blake), e.a. | Speelduur: minuten | Jaar: 2023

Het is haast niet bij te houden hoeveel producties Jason Blum aflevert sinds zijn sinds grote hit Paranormal Activity. De dag voordat Totally Killer online verscheen kwam zijn The Exorcist: Believer uit in de bioscoop. Het voordeel van zoveel uit eigen fabriek draaien is dat er heel af en toe pareltjes tussen zitten, en dat de kwaliteit van de bagger zowaar lichtelijk stijgt. Blum heeft er inmiddels vrede mee dat komische horrorfilms niet al te doordacht hoeven zijn. Dus ook deze nieuwe met zijn naam er op is weer vermakelijk. Niets meer, maar het is tenminste iets.

In een Amerikaans dorpje zijn ooit drie tienermeisjes vermoord en daarna viel het stil. Nu, vijfendertig jaar later, duikt de moordenaar ineens op om Jamies moeder te vermoorden. Toevallig heeft haar geniale vriendin net een tijdmachine gebouwd, waardoor Jamie kan terugreizen naar de dag waarop het eerste meisje werd vermoord in 1987. Maar ja, hoe overtuig je een stel tieners dat ze zich moeten gedragen?

De trailer was nog maar net uit of er kwam al kritiek binnen dat dit idee gestolen was van de film The Final Girls uit 2015. Dat is onterecht, want daarin reist het hoofdpersonage niet terug in de tijd maar wordt ze getransporteerd naar de B-film waarin haar moeder een rolletje had. Dat is dus een parodie op oude slasherfilms, terwijl Totally Killer door het concept zich simpelweg afspeelt in de jaren tachtig.

De enige originele insteek is dat het hoofdpersonage uit onze tijd stamt en wordt geconfronteerd met het gebrek aan woke-gedrag. Maar meer dan een paar leuke doch milde grappen levert dat niet op. Het lijkt ook het enige te zijn waarover is nagedacht. Het bestaan van een tijdmachine komt zonder waarschuwing om de hoek en de acceptatie daarvan is vrijwel direct.

Het grootste punt van tijdreisverhalen is tegenwoordig meestal dat als je een klein dingetje verandert in het verleden dit het hele heden overhoop kan halen. Maar daar doet Totally Killer niet al te moeilijk over. Jamie brengt het even ter sprake, daarna verandert ze er lustig op los. De schrijvers hebben zelfs de vreemde keuze gemaakt om af en toe het heden te laten zien, waarin personages zich bewust zijn van wat er aan het veranderen is.

Laat alles los. Dat hebben de makers ook gedaan zodat het de pret niet in de weg zou zitten. Films die daar wel over nadenken zijn per definitie beter, maar wanneer men dat niet wil doen is dat loslaten blijkbaar verstandiger dan er krampachtig toch iets van proberen te maken. Totally Killer heeft om te beginnen al een hoofdrolspeler die flink bijdraagt aan de humor en betrokkenheid.

Fans van Mad Men kennen Kiernan Shipka al van kleins af aan, maar de doelgroep van Totally Killer zal haar vooral kennen als het magische middelpunt uit Chilling Tales of Sabrina. Als jong kind toonde zij al acteertalent, en voor de camera staan is ondertussen een tweede natuur voor haar. Door haar tekst zo droog en organisch mogelijk uit te spreken komen de grappen perfect aan.

De film opent ook sterk met de aanval op haar moeder, gespeeld door Julie Bowen (bekend van Modern Family). Omdat zij ooit betrokken was bij de moorden van toen is zij elke Halloween op haar hoede, en zodra de moordenaar toeslaat is ze voorbereid. Moeder verdedigt zich zo goed dat ze meteen sympathie opwekt, en wanneer ze helaas toch het mes tussen de ribben krijgt is dat niet makkelijk te verwerken als de dood van de meeste slachtoffers in slasherfilms doorgaans.

Maar dan krijgt het onzinnige plot de overhand en wordt het meer een komedie dan een horrorfilm. De tieners uit de jaren tachtig gedragen zich als jongeren in een horrorfilm die zich er nog niet van bewust zijn dat er een moordenaar rondloopt; dat is misschien acceptabel voordat er een slachtoffer gevallen is en ze niets meer hebben dan de waarschuwing van Jamie, maar zodra iemand uit hun groep het lootje legt zijn ze nog steeds erg onbezorgd.

De climax is in de lijn met de rest van de film: niet over nadenken, verstand op nul. De schrijvers hebben het naar een hoogtepunt gebracht en ronden het af met een conclusie, precies zoals het hoort. Sta er niet bij stil dat het eigenlijk allemaal nergens op slaat. Het kan allemaal veel slechter dan dit, en dat was het ook geweest als ze tussen de luchtigheid toch wat logica hadden proberen te stoppen.

Totally Killer is te zien bij Prime Video.