I'm Glad it's Christmas [Netflix]

I'm Glad it's Christmas [Netflix] (2022)

Een tikkeltje beter geproduceerd dan de gemiddelde kerstfilm op Netflix, maar een schaamteloos egoproject.

Leestijd: 3 min 34 sec
Regie: Ernie Barbarash | Scenario: Joel Canfield, Lisa Canfield, Steve Gottfried | Cast: Jessica Lowndes (Chloe), Paul Greene (Jason), Gladys Knight (Cora), Sierra Woolridge (Christine), Tammy Isbell (Greta), e.a. | Speelduur: 87 minuten | Jaar: 2022

Jessica Lowndes, een vaak te zien gezicht in goedkope tv-films, heeft net zoveel talent in zingen als acteren: het kan er best mee door, maar geweldig is het niet. Daar denkt ze zelf anders over, gezien het feit dat ze pogingen blijft doen om een liedje in de hitlijsten te krijgen. Ze vroeg wat scenaristen waar ze eerder mee had gewerkt om een rol voor haar te schrijven, en het resultaat is tenenkrommende zelfverheerlijking.

Vroeger kwamen mensen van ver om een bepaalde winkelstraat in de buurt van Manhattan te bezoeken, maar inmiddels stevent het af op vergetelheid. Cora Lawson is eigenaresse van enkele panden, en wil graag de oude magie weer terug. Ze vindt Chloe, een winkelmeisje met Broadway-ambities, en Jason, een gescheiden vader die muziek maakt. Ze worden aan elkaar gekoppeld en vallen voor elkaar, maar Jason hoopt op een toekomst waarvan Chloe weet dat ze die waarschijnlijk niet waar kan maken.

Al werkend in de winkel begint Chloe hardop te zingen, uiteraard volstrekt nonchalant en haar omgeving niet opmerkend, en alle klanten stoppen waar ze mee bezig te zijn om te luisteren naar deze engel. Daarna wordt ze in een restaurant benaderd door een dame, die haar vertelt dat ze soms naar haar winkel komt om te luisteren naar haar wonderlijke stem. Chloe krijgt van Cora, gespeeld door zangeres Gladys Knight (ook bekend als de Keizerin van soul), te horen dat haar stem iets heeft dat maar weinigen hebben.

Sinds The Room uit 2003 is er geen film geweest, waarin een acteur er zo extreem voor gezorgd heeft dat het personage dat ze spelen gelauwerd wordt door de mensen om hen heen. Jessica Lowndes heeft weliswaar niet zelf het scenario geschreven, maar ze heeft er wel voor gezorgd dat dit script er kwam. Maar waarom? Ze heeft best een leuke stem, maar die is dertien in een dozijn en de grote popcarrière gaat absoluut nooit komen.

Jammer dat alles zo naar haar personage trekt, want verder was er best potentie om best aardig te kunnen zijn (voor zo'n goedkope tv-productie). Het camerawerk is een tikkeltje beter dan gebruikelijk, het is wederom allemaal gedraaid in Canada maar speelt zich geloofwaardig af in New York. En Gladys Knight zit er in!

De inmiddels bejaarde soulkeizerin, die ruim dertig jaar geleden nog een grote hit scoorde met het James Bondnummer 'License to Kill', is de meest sprankelende aanwezigheid in I'm Glad it's Christmas. Op haar leeftijd komt de dialoog er niet heel vlot uit, maar ze speelt het vriendelijk en altijd met een stralende glimlach. Het is een zonde dat iemand met zulke gouden stembanden complimenten moet geven aan iemand die ze niet heeft.

Er zitten ook wat geloofwaardige conflicten in het verhaal. Chloe woont samen met een huisgenoot die binnenkort zal vertrekken, en in haar eentje kan ze de huur niet betalen - dat ze geen nieuwe huisgenoot kan vinden mag de kijker er zelf bij bedenken. De enige oplossing is een baan krijgen op Broadway, maar ze wordt voor elke auditie afgewezen (op haar uiterlijk dan, want de producenten die haar horen zingen zitten erbij alsof ze elk moment emotioneel in tranen zullen uitbarsten).

Uiteraard krijgt ze dan toch eindelijk een grote kans, op exact hetzelfde moment als Cora's grote buurtevenement. Ondanks het voorspelbare einde, is het qua plot goed aangepakt door Chloe de romantische boot af te laten houden. Voor de verandering draait het een keer niet om een stelletje dat al aan het daten is, maar door een flauw misverstand uit elkaar gaat.

De afronding aan het einde is dan weer wel te flauw voor woorden. Een 'happy end' is één ding, maar zo perfect als hier de uitkomst is gaat te ver. Volstrekt ongeloofwaardig, zelfs voor een suffe kerstromkom. Als geheel is het natuurlijk ook niet bijzonder romantisch, en kan er gegarandeerd geen lachje van af. Alhoewel, met het juiste kijkmaatje kan het erg hilarisch zijn om toe te kijken hoe Chloe de hele film wordt overgoten met lof, en daar keer op keer, ontzettend oprecht, heel bescheiden voor bedankt.

I'm Glad it's Christmas is te zien bij Netflix.