After Everything [Prime Video]

After Everything [Prime Video] (2023)

Het hitsige verhaal van Hardin en Tessa wordt afgesloten met een einde dat een jaar geleden al had moeten komen.

Leestijd: 2 min 45 sec
Regie: Castille Landon | Scenario: Castille Landon, Anna Todd | Cast: Hero Fiennes Tiffin (Hardin Scott), Josephine Langford (Tessa Young), Mimi Keene (Nathalie), Stephen Moyer (Christian Vance), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2023

In vier jaar tijd zijn er maar liefst vijf films in de After-reeks uitgekomen. Al sinds 2019 kunnen we zien hoe Tessa Young en Hardin Scott jonge meisjes ervan overtuigen dat liefde zwaar, moeilijk en vol van emotionele uitbarstingen en manipulatie moet zijn. Hardin legt het zelf het beste uit in een van de laatste scénes, waarin de twee toxische geliefden elkaar voor het eerst in lange tijd weer zien: "Wij zijn onvermijdelijk." Het maakt niet uit hoe slecht Hardin zich gedraagt, want Tessa zal altijd bij hem terugkomen.

In After Everything is er weinig meer te vertellen wat betreft het liefdesverhaal van Tessa en Hardin. De twee zijn aan het begin van de film uit elkaar, en de oplettende kijker zal weten dat dat betekent, dat het enige wat er nog te gebeuren staat, een laatste hereniging is. De vraag is dus hoe we daar komen, maar in plaats van de gewoonlijke welles-nietes, haat-liefdeverhouding die de rode draad van de vier andere films vormt, volgen we deze keer Hardin in zijn reis naar persoonlijke ontwikkeling.

Is Hardin dan eindelijk gaan geven om de ervaringen van de mensen om hem heen, en heeft dat hem ertoe gedreven diep in zichzelf te graven om een beter mens te worden? Nee, natuurlijk niet. Hardin wil Tessa terug, en dat kan volgens hem alleen als hij laat zien dat hij veranderd is. Hoe wil hij dat dan bereiken? Door op zoek te gaan naar een andere vrouw die hij jaren geleden op exact dezelfde manier bedonderde, maar dan met de consequentie dat ze haar hele leven op moest geven om in een ander land opnieuw te beginnen.

Van karakterontwikkeling is dan ook geen enkele sprake. Het meest storende in dit hele verhaal is hoe de vrouwen in Hardin's leven, of ze daar nu wel of niet vrijwillig in beland zijn, enkel dienen als een hulpmiddel in zijn emotionele ontwikkeling. Onder het mom van 'ik kan hem veranderen', wanen ze zich speciaal en geliefd. Een boodschap die je toch niet graag door wil geven aan de volgende generatie.

Een lichtpuntje in de film is Mimi Keene. De Sex Education-actrice vertolkt de rol van Nathalie, van wie Hardin ooit een sextape gelekt heeft waardoor ze een nieuw leven op moest bouwen in het zonnige Portugal. Keene speelt overtuigend, maar dat maakt het personage niet minder onrealistisch. Nathalie ontvangt Hardin bijna met open armen, zelfs na alles wat hij haar geflikt heeft, en probeert wat ze kan om hem uit zijn constante zwaarmoedigheid te helpen. Een nobel streven, maar van wat we hebben geleerd uit After een tot en met drie, compleet nutteloos.

Hardin is en blijft een humeurige 'bad boy'. Dat is precies wat hem aantrekkelijk maakt voor de jonge kijkers die bij hem wegzwijmelen, want wat als zíj degene zouden zijn die hem aan het lachen kregen. After Everything, en alle andere films uit de serie, zijn een slecht geschreven reclamespot voor mede-afhankelijkheid, en het was voor ons allen beter geweest als het teleurstellende einde vorig jaar met de release van After Ever Happy al was gekomen.

After Everything is te zien bij Prime Video.