A Soweto Love Story [Netflix]

A Soweto Love Story [Netflix] (2024)

Progressieve romkom toont een Zuid-Afrika zoals je die maar weinig op film hebt gezien.

Leestijd: 2 min 25 sec
Regie: Rolie Nikiwe | Scenario: Darrel Bristow-Bovey, Zelipa Zulu | Cast: Lunga Shabalala (Sandile), Sparky Xulu (Menzi), Ray Neo Buso (Sky), Motsoaledi Setumo (Sente), Duduzile Ngcobo (Bongekile) e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2024

Geen nieuwe Verliefd Op...-films afgelopen Valentijnsdag op Netflix, maar een verkapte kerstfilm uit de township Soweto bij de stad Johannesburg. Waar veel Zuid-Afrikaanse films een land tonen dat wordt geteisterd door armoede, bendeoorlogen of een apartheidsregime, leeft iedereen in A Soweto Love Story een gelukzalig middenklasse bestaan. Maar zoals een goede romkom betaamt, knaagt het ontbreken van een partner aan hun veilige leventjes en vormt de moeizame zoektocht naar de liefde hier de ware misère.

Pech voor Nederlandstaligen, want er wordt geen woordje Afrikaans (een dochtertaal van het Nederlands) gesproken in de film. Moeiteloos wisselt de familie Ngubeni tussen het Engels en het Zulu tijdens het gekibbel tussen de broers of het aanroepen van de Heer door hun moeder. Hun gestuntel in de liefde drijft haar tot waanzin, en nadat het huwelijksaanzoek van Sandile in het water valt geeft ze haar drie kinderen een ultimatum.

Moeder stelt: wie nog voor het einde van het jaar trouwt, krijgt het familiehuis als trouwcadeau. Aangezien het huis het onderpand is van zijn eigen restaurant, slaat bangebroek Menzi snel aan het daten, maar het blijkt dat maar weinig vrijgezelle dames voldoen aan de hoge eisen op zijn uitgeprinte checklist. Sandile probeert het weer goed te maken met zijn ex en blundert op volle toeren, terwijl van hekkensluiter Sky niemand gelooft dat hij niet gay is. Kortom, de drie broers vormen een stel idioten die maar vaal afsteken bij de schare aan powervrouwen die verder het scherm bevolken.

In Soweto is er geen gebrek aan de bekende liefdesperikelen, terwijl het leven in een township verrassend opgeruimd en vooruitstrevend aandoet. Zijn eerdere muzikale carrière heeft Sandile een hip penthouse opgeleverd, terwijl Sky als fashiondesigner zijn eigen studio bestiert met de hulp van een lesbische vriendin. Ondanks hun onhandigheid in de jacht, leven de broers allemaal het herkenbare, stedelijke leven dat zich in iedere wereldstad had kunnen voltrekken. Het is een verademing in vergelijking met de zoveelste uitgekauwde romkom met een ongelukkige blondine in de hoofdrol, en daarom niet gek dat Netflix juist deze film presenteert als modern alternatief op Valentijnsdag.

A Soweto Love Story gebruikt lokale invloeden om het universele genre van de romantische komedie op te fleuren, maar wuift gerieflijk de mindere kanten van een sloppenwijk weg. Daarmee blijft de film kleurrijk en lichthartig, gevuld met mooie mensen zonder grote zorgen. Net als in de Verliefd Op...-films zien we een geromantiseerde vorm van het dagelijks leven, maar ditmaal hoef je niet als toeristische gelukszoeker een exotische locatie te ontdekken. De kracht van A Soweto Love Story ligt erin dat de Zuid-Afrikaanse makers zelf een beeld schetsen van het land, dat zo mooi kan zijn als ze zelf willen.

A Soweto Love Story is te zien bij Netflix.