Die Liebeskümmerer [Netflix]

Die Liebeskümmerer [Netflix] (2024)

De liefde is ver te zoeken in deze romantische komedie zonder humor, diepgang of geloofwaardigheid.

Leestijd: 2 min 6 sec
Regie: Shirel Peleg | Scenario: Antonia Rothe-Liermann, Elena-Katharina Sohn, Malte Welding | Cast: Laurence Rupp (Karl), Rosalie Thomass (Maria), Cora Trube (Heidi), Jerry Hoffmann (Anton), Jakob Schreier (Zolt), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2024

Natuurlijk kwam Netflix op Valentijnsdag op de proppen met meerdere romkoms. Die Liebeskümmerer is even origineel als de timing van deze release. Maria is therapeut bij een kliniek voor mensen met liefdesverdriet. Karl is een ietwat seksistische journalist, wiens scharrel hem verlaat op aanraden van Maria. Uit wraak schrijft hij een genadeloos artikel over Maria en haar kliniek dat niet in de smaak valt bij zijn werkgever. Als straf moet hij in behandeling bij Maria en naderhand een nieuw artikel publiceren.

Deze ongeloofwaardige premisse kan enkel voorkomen in een romantische komedie. Het is dan ook vanaf de allereerste minuut al duidelijk hoe de gehele film zal verlopen. Dit is niet de ergste zonde die een romkom kan begaan, maar het is in dit geval wel héél cliché en voor de hand liggend. Er is niéts verrassend te vinden.

Jammer, want de personages beginnen vrij interessant en met potentie. Maria is in de eerste helft een vrijgevochten vrouw die sterk overkomt en niet voor de trucjes van Karl valt. Helaas wordt in de tweede helft compleet overboord gegooid, en wordt ze toch een typische dame in nood die hunkert naar de liefde.

Karls verhaallijn had interessant kunnen zijn. Hij begint als seksistische, nare man, maar verandert van visie en manier van doen. Zijn transformatie komt helaas heel plots, zonder enig tact of logica, en is daardoor niet geloofwaardig. Zijn latere charme kan dit niet redden. Een gemiste kans om enige gelaagdheid en kritiek op genderongelijkheid te brengen.

Eigenlijk slaat het nergens op dat de twee elkaar leuk gaan vinden. Plots verandert hun haat in liefde, zonder enige toelichting, behalve dat ze elkaars verleden leren kennen. Daar komt nog eens bovenop dat de laatste acte van de film bijzonder kinderachtig is, een situatie schetst die in het echt nooit voor zou komen en lijkt geschreven door iemand wie menselijke emotie vreemd is.

Toch is de tweede helft wel beduidend beter dan de eerste helft, doordat de dan nog compleet onsympathieke Karl echt pijnlijke dingen zegt. Later heeft hij toch enige charme en zijn er schattige momenten te vinden, maar het voelt allemaal onverdiend aan. Helemaal omdat Maria, die nog zo sterk begint, als personage daarna zo enorm afzwakt. Als klap op de vuurpijl zijn de grappen in Die Liebeskümmerer zelden grappig.

Die Liebeskümmerer is te zien bij Netflix.