Ride Your Wave

Ride Your Wave (2019)

Prachtige Japanse animatiefilm met een serieuze noot over het omgaan met verlies.

Leestijd: 2 min 12 sec
Regie: Masaaki Yuasa|Scenario : Reiko Yoshida |Originele stemmencast: Ryota Kayayose (Minato Hinageshi), Rina Kawaei (Hinako Mukaimizu), Honoka Matsumoto (Yōko Hinageshi), Kentaro Ito (Wasabi Kawamura), e.a.| Speelduur: 135 minuten | Jaar: 2019

Als je na een sneeuwbui gaat surfen, heb je de beste golven. Als je deze vervolgens de baas wordt, mag je een wens doen. Zo luidt het devies van de fanatieke surfster en studente Hinako aan haar vriendje Minato. Als hij haar advies ook daadwerkelijk opvolgt, heeft dit fatale gevolgen. Tijdens het surfen probeert Minato, die in het dagelijks leven brandweerman is, een jetskiër te redden, maar moet dit zelf met zijn leven bekopen.

Deze serieuze thematiek onderstreept maar weer eens dat vooral voor Japanners animatie een middel is en niet een doel om een verhaal te vertellen. Waar dit bij grootmeester Hayao Miyazaki altijd gepaard ging met mystiek en magie, is dit niet bij al zijn vakbroeders het geval. Toch kent het Japanse animatiejuweeltje Kimi to, Nami ni Noretara ('met jou de golven berijden'), in de westerse wereld uitgebracht als Ride Your Wave, wel degelijk een magisch tintje. Of verbeeldt de treurende Hinako het zich allemaal?

Regisseur Masaaki Yuasa investeert veel tijd in de prille liefde van het stel. Hoe Minato en zijn beste vriend Wasabi vanaf het strand vol bewondering naar de capriolen van Hinako kijken. Hoe hij uiteindelijk haar leven redt door haar vanaf haar hoge woonflat te plukken nadat deze door een vuurwerkbende in de hens is gezet. Hoe de twee voorzichtig aan het daten slaan en uiteindelijk onafscheidelijk worden. En hoe de twee vals zingend opgaan in hun eigen liedje 'Brand New Story'.

Het fonkelnieuwe verhaal is helaas geen lang leven beschoren. Het eerste bedrijf dat Yuasa ons voorschotelt is op momenten ronduit klef, maar vinden we dat niet altijd als we een verliefd stelletje aanschouwen? De oosterse beleefdheidsvormen en verlegenheden maken het welhaast ongemakkelijk. Deze omstandigheden maken het drama dat volgt alleen maar wranger en invoelbaarder. Als Hinako er alleen voorstaat, heeft ze een manier gevonden om met haar overleden geliefde te communiceren: via het water dat hen verbond. Maar houdt ze niet te halsstarrig vast aan wat ze ooit hadden?

Yuasa verbluft niet alleen net oogstrelende animaties, maar weet te raken doordat het de jeugd en onbezorgdheid van het surfen afzet tegen een verlies waar iemand op jonge leeftijd maar zelden mee geconfronteerd wordt. Lange tijd zwelgt Hinako in melancholie en onbegrip. Een begrijpelijke emotie, maar het doet haar losraken van de realiteit. Ride Your Wave is een eenvoudig verteld maar ontroerend verhaal over rouwen, leren los te laten en met weemoed terug leren kijken naar iets moois dat veel te abrupt is geëindigd.