Seventh Son (2014)

Fantasiefilm waarin Jeff Bridges de strijd aangaat met Julianne Moore.

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Fabian Melchers om 22:32 in RECENSIES
Seventh Son poster
Regie: Sergey Bodrov | Cast: Ben Barnes (Tom Ward), Jeff Bridges (Master Gregory), Julianne Moore (Mother Malkin), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2014

Het is niet moeilijk te begrijpen wat de makers van Seventh Son voor ogen hadden. De fantasiefilm is gebaseerd op een populaire boekenreeks (in Nederland uitgebracht onder de naam ‘De Geestenjager’) die maar liefst dertien delen telt. ‘Kassa!’, zal productiemaatschappij Legendary Pictures hebben gedacht. Maar zo makkelijk blijkt dat niet te gaan. Gezien de teleurstellende opbrengsten in de Verenigde Staten valt het te betwijfelen of er ooit een vervolg zal komen. Gelukkig maar.

Afgezien van het feit dat dit de zoveelste verfilming van een fantasieboek voor tieners is (het bioscooppubliek wordt er de afgelopen jaren mee doodgegooid), wordt de kijker niet bepaald enthousiast gemaakt voor de mogelijke vervolgdelen. In plaats van een logisch opgebouwd geheel, wordt er een dikke anderhalf uur gevuld met bij elkaar geraapte scènes. Zo kun je inderdaad makkelijk dertien films vullen, maar bioscoopkaartjes ga je er niet mee verkopen.

In de eerste minuten van Seventh Son worden we geïntroduceerd aan een geestenjager, zijn leerling en de vijand die ze willen verslaan. De leerling sterft, dus moet Meester Gregory op zoek naar een nieuwe opvolger. Alleen een zevende zoon van een zevende zoon volstaat. Uitleg daarvoor blijft achterwege, maar Gregory heeft hem al gevonden voordat de kijker daar erg in heeft. Tom heet hij, en hij heeft wel eens een visioen gehad. Meer dan dat hoeven we blijkbaar niet te weten, want even later is het duo al vertrokken. Waarheen? Ook dat is onduidelijk.

Gedurende de film komt daar weinig verbetering in. Zeker tot halverwege Seventh Son lijkt regisseur Sergey Bodrov (Mongol) geen duidelijke richting te kunnen kiezen. Personages krijgen nauwelijks duiding en het publiek wordt geacht om alles wat er gebeurt maar gewoon voor lief te nemen. Af en toe komt er een term als ‘gaast’ of ‘blauwe vonk’ voorbij, maar los van een korte definitie wordt nooit duidelijk waarom dat functioneel is voor de film.

Illustratief is de scène waarin Gregory en Tom in hun tocht worden gehinderd door een groep soldaten. Ze moeten meekomen naar een stad - een dagenlange omweg klaagt Gregory - maar ze gehoorzamen. Eenmaal aangekomen blijkt Gregory te moeten helpen om een gevaarlijk monster uit te schakelen. Even los van het feit dat het beest al in een kooi blijkt te zitten heeft de scène vrijwel niets te maken met de hoofdlijn van het verhaal. Bodrov maakt gebruik van de mogelijkheid om een visueel imponerend gevecht te laten zien, maar intussen is het vooral storend rommelig hoe dat in de film is verwerkt. Dat gebrek aan coherentie treedt nog veel vaker naar de voorgrond.

Ondanks overtuigende visuele effecten maakt Seventh Son vooral een knullige indruk. Zelfs de acteurs lijken zich geen raad te weten. Julianne Moore speelt Mother Malkin ongeïnspireerd op de automatische piloot en Jeff Bridges doet weinig meer dan zijn onderkaak naar voren schuiven en zijn lippen tuiten. Om over de talentarme hoofdrolspeler Ben Barnes maar te zwijgen.

11 Reacties

Robbepost

Klinkt als 13 in een dozijn. De trailer zag ik voor Battle of the five armies en dan lijkt het heel wat. De laatste jaren wel geleerd dat een verhaal of in ieder geval wat structuur voor mij toch wel heel veel waard is. Ik hou van fantasie en visuele pracht maar pas voortaan voor de Jupiter Ascendings en Transformers..... in de bios althans.

timdekw

Dat ik al deze films teleurstellend vind staat als een paal boven water. Was dat niet het geval geweest dan had ik ze niet "wel vermakelijk" genoemd. Maar dat de films niet zo goed zijn als ze zouden kunnen zijn en dat ze vele malen minder goed zijn dan het bronmateriaal betekent nog niet dat ze niet vermakelijk zijn om te kijken. Films kijken is voor mij niet zwart wit. Het is dus niet zo dat ik een film of geweldig vind en zo niet dat het dan automatisch een monstrueus product is... Hetzelfde geldt voor Seventh Son. De film haalt nooit het niveau van de Lord of the Rings, maar dat is ook erg lastig, gezien het bronmateriaal. Het blijft uiteraard eeuwig zonde, vooral voor het genre, dat niet het merendeel van de fantasy films/series van het niveau van Lord of the Rings of Game of Thrones zijn en dat slechts een enkeling teleursteld. Helaas valt het merendeel juist wel tegen en mogen we van geluk spreken als er eens een keer een fantasyfilm wel echt goed blijkt te zijn. Neemt nog steeds niet weg dat we best zoveel als mogelijk mogen genieten van de mindere producties.

Eragon stelde mij vooral teleur door het feit dat het nauwelijks overeenkomsten vertoont met het bronmateriaal. Toch zitten er best een paar leuke scenes in en was Saphira prima naar het scherm vertaald.
The Golden Compass was iets trouwer aan het boek, maar stelde toch teleur. Desalniettemin een prima filmpje.
De Narnia films zijn behoorlijk trouw aan de boeken, maar de boeken zijn gewoon totaal niet interessant. Toch zien ze er allemaal erg mooi uit.
En zo hebben al die teleurstellende films wel iets om van te genieten: of een mooi uiterlijk of een goede cast of epische gevechten of een combinatie van.

Jan231

Robbepost "Klinkt als 13 in een dozijn. De trailer zag ik voor Battle of the five armies en dan lijkt het heel wat. De laatste jaren wel geleerd dat een verhaal of in ieder geval wat structuur voor mij toch wel heel veel waard is. Ik hou van fantasie en visuele pracht maar pas voortaan voor de Jupiter Ascendings en Transformers..... in de bios althans."

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Chris23

Prima mee vermaakt (hoogstwaarschijnlijke mede door de lage verwachting die geschept is door de slechte reacties/recensies), ondanks de fantasy-cliches/stereotypes enz.
D`r zijn veel slechtere 2e rangs fantasyfilms out there. (Hansel & Gretel: Witch Hunters (die hier 3 sterren heeft) enz.)
Voelde ook niet als een tienerboekfilm a la The mazerunner en Divergent enz.
Ik kan me overigens wel indenken dat de boeken epischer en griezeliger zijn.
En dat de film waarschijnlijk een afgeraffelde hapklare brokken 1,5 uur pg13 versie is van de 16 jaar en ouder trilogie die het eigenlijk hoort te zijn, maargoed ik heb de boeken dus niet gelezen ...enz.

Muufley

timdekw "Ik denk dat hier ook een stukje persoonlijke smaak bij komt kijken. Als je liefhebber bent van films met een hoog fantasygehalte en je bent bekend met de boeken dan kan je best genieten van deze films. Nogmaals, het zijn filmtechnisch gezien geen van allen hoogvliegers, maar ik heb me er op een bepaalde manier wel mee vermaakt. Dus als je deze films al niets vond, dan doe je er zeker goed aan Seventh Son te vermijden. Voor de mensen die zich best hebben vermaakt met eerder genoemde titels, jullie zullen je met Seventh Son ook best vermaken. ;)"

Persoonlijke smaak komt altijd kijken bij films en ik ben weldegelijk een liefhebber van fantasy ruim voor de LOTR films er waren. Dergelijke slechte films doen afbraak aan het genre en brengen potentiële toekomstige fantasy producties in gevaar. Als je een hoop stinkerds achter elkaar krijgt binnen eenzelfde genre gaan productiehuizen met reden geloven dat mensen fantasy moe zijn en minder geneigd zijn om zulke filmproducties te financieren.

benjamin

timdekw "Eragon stelde mij vooral teleur door het feit dat het nauwelijks overeenkomsten vertoont met het bronmateriaal."
Ik vond het juist vrij gelijkend op het bronmateriaal, alleen was dat bronmateriaal zeer duidelijk A New Hope.

horizon

Ik niet. :)
Hoewel ik Seventh Son niet zo boeiend vind om voor naar de bioscoop te gaan. Maar Jupiter Ascending is met afstand nu al de meest ondergewaardeerde film ooit. Wat een heerlijke visuele sci-fi opera-sprookje was dat. Geweldig gewoon.

timdekw

Ik heb me (als fantasy liefhebber) wel met de film vermaakt. Het is absoluut geen hoogvlieger, maar als je je vermaakt hebt met films als Narnia, Eragon, The Golden Compass en dergelijken, dan zal je je met deze film ook prima vermaken. Leuk om een keer gezien te hebben, maar de film zal je niet lang bijblijven. Wat mij betreft mag er wel een ster bij voor de entertainmentwaarde.

timdekw

Muufley "Al die films die jij opsomde zijn stuk voor stuk bijzonder slechte films (buiten de eerste Narnia film) en flops van jewelste.
Reden genoeg om Seventh Son te mijden als de pest."

Ik denk dat hier ook een stukje persoonlijke smaak bij komt kijken. Als je liefhebber bent van films met een hoog fantasygehalte en je bent bekend met de boeken dan kan je best genieten van deze films. Nogmaals, het zijn filmtechnisch gezien geen van allen hoogvliegers, maar ik heb me er op een bepaalde manier wel mee vermaakt. Dus als je deze films al niets vond, dan doe je er zeker goed aan Seventh Son te vermijden. Voor de mensen die zich best hebben vermaakt met eerder genoemde titels, jullie zullen je met Seventh Son ook best vermaken. ;)

Muufley

timdekw "Ik heb me (als fantasy liefhebber) wel met de film vermaakt. Het is absoluut geen hoogvlieger, maar als je je vermaakt hebt met films als Narnia, Eragon, The Golden Compass en dergelijken, dan zal je je met deze film ook prima vermaken. Leuk om een keer gezien te hebben, maar de film zal je niet lang bijblijven. Wat mij betreft mag er wel een ster bij voor de entertainmentwaarde."

Al die films die jij opsomde zijn stuk voor stuk bijzonder slechte films (buiten de eerste Narnia film) en flops van jewelste.
Reden genoeg om Seventh Son te mijden als de pest.

Hogader

Gisteravond in de bioscoop gezien.

Het verbaast me eigenlijk niet dat het verhaal uit 13 boeken bestaat. In de gehele film kreeg ik namelijk het gevoel alsof ze veel meer in de film wilde laten gebeuren dan er tijd voor was. Dit gaf veel rommelige en afgeraffelde situaties (of scenes die op het oog weinig toevoegde, maar wss in het verhaal wel interessant zouden zijn). Ze hadden (als ze 13 boeken als bronmateriaal hebben) het verhaal dus beter wat uitgespreider kunnen maken en alles duidelijk toe te lichten zodat een sequel een van de mogelijkheden zou zijn. (of beginnen met het einde en dan op een prequel inzetten)

Daarnaast is het zogenaamde "eindgevecht" wel erg aan de magere kant in mijn ogen.

Seventh Son