Featured

12 Films die je niet mag missen in maart

Met o.a. Batman v Superman, Room, 10 Cloverfield Lane, Land of Mine en London Has Fallen.

door Jim Pedd om 20:10 in Featured
Onophoudelijk worden we overspoeld door nieuwe bioscoopfilms. Elke week gaan er gemiddeld zo’n zeven in première. Hieronder een selectie van de grootste, interessantste of opmerkelijkste releases van de komende maand. Klik hier voor het volledige overzicht. Vanaf nu hebben we overigens ook een overzicht met daarin alle Nederlandse releases van de maand. Klik hier om dat artikel te lezen.

London Has Fallen (3 maart)
Regie: Babak Najafi | Cast: Gerard Butler, Morgan Freeman, Aaron Eckhart, Charlotte Riley | Scenario: Creighton Rothenberger, Katrin Benedikt e.a. | Genre(s): Actie, Misdaad, Thriller | Kijkwijzer: 16 | Bekijk de trailer
[/b] Olympus Has Fallen was nou niet direct een film waarvan je zou denken dat deze om een vervolg vraagt. Toch verdiende de productie op een budget van 70 miljoen dollar wereldwijd meer dan 160 miljoen dollar en dat was genoeg om het maken van een vervolg te rechtvaardigen. Afgezien van regisseur Antoine Fuqua, die vervangen werd door Babak Najafi, keerde vrijwel iedereen terug voor het vervolg: van Gerard Butler tot Morgan Freeman en Aaron Eckhart. Ditmaal komen wereldleiders samen in Londen voor de begrafenis van de Engelse premier. Er blijkt echter meer aan de hand, want op de grootste bijeenkomst van wereldleiders in de geschiedenis, wil een terroristische organisatie grote aanslagen plegen en de macht over de wereld overnemen. Vermoedelijk zal London Has Fallen net zo matig ontvangen worden als zijn voorganger, maar het lijkt erop dat cast en crew één ding goed hebben gekregen en dat is de grote hoeveelheid actie. Een must-see voor de liefhebber van blockbusters.


Room (3 maart)
Regie: Leonard Abrahamson | Cast: Brie Larson, Jacob Tremblay, Sean Bridgers, Wendy Crewson | Scenario: Emma Donoghue | Genre(s): Drama | Kijkwijzer: 12 | Bekijk de trailer
[/b]Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in de recente geschiedenis van vrouwen die voor lange tijd ontvoerd zijn en seksueel misbruikt. Denk maar aan Elisabeth Fritzl, die 24 jaar lang gevangen gehouden werd door haar vader, die uiteindelijk maar liefst zeven kinderen bij haar verwekte. Het boek Room van Emma Donoghue was geïnspireerd op meerdere van dit soort zaken en is nu verfilmd. Centraal staat de jonge Jack (Tremblay), een energiek joch van vijf dat liefhebbend opgevoed wordt door zijn moeder (Larson). Zij probeert dat op een zo gewoon mogelijke manier te doen, maar hun situatie is allesbehalve dat. Ze wonen namelijk in een kamer van 3 bij 3 meter, met enkel een dakraampje om de buitenwereld te zien. Als Jack vijf wordt en Ma er onderdoor dreigt te gaan, verzint ze een plan om te ontsnappen. Het leidt tot een bijzonder indrukwekkende film, die precies de juiste noten weet te slaan. Actrice Brie Larson won een Oscar voor haar rol.


Préjudice (3 maart)
Regie: Antoine Cuypers | Cast: Thomas Blanchard, Ariane Labed, Nathalie Baye, Julien Baumgartner | Scenario: Antoine Cuypers, Antoine Wauters | Genre(s): Drama | Bekijk de trailer
[/b]Hoe ver moet je gaan om een zorgvuldig opgebouwde balans in je familie in stand te houden? Die vraag staat centraal in dit psychologisch drama van regisseur Antoine Cuypers. Cédric (Blanchard) is 32, maar woont nog altijd thuis. Tijdens een familiediner komt hij erachter dat zijn zus zwanger is. Iedereen reageert enthousiast, behalve Cédric, die het maar vreemd vindt. Er ontluiken zich al snel gevoelens van woede en onbegrip, waarna langzaam de contouren zichtbaar worden van grotere problemen binnen het gezin. Préjudice is het speelfilmdebuut van regisseur Cuypers, en weet meteen veel goed te doen. Het is namelijk een sterke dramafilm geworden, met vooral een opvallende rol van Thomas Blanchard. Hij schittert als Cédric en weet hem met een zekere bezetenheid te spelen. Luchtige momenten worden in een handomdraai ongemakkelijk gemaakt. Daar komt bij dat er nog van alles op de achtergrond blijkt te spelen, waarmee de film een ongekende diepgang krijgt.


The Divergent Series: Allegiant (9 maart)
Regie: Robert Schwentke | Cast: Shailene Woodley, Theo James, Miles Teller, Zoë Kravitz | Scenario: Noah Oppenheim, Adam Cooper e.a. | Genre(s): Actie, Avontuur, Sci-Fi | Bekijk de trailer
[/b]De op één na laatste film in de Divergent-reeks. Waar Divergent en Insurgent zich nog vooral ín de stad Chicago afspeelden, is dat ditmaal anders. Aan het einde van Insurgent kwamen Tris (Woodley) en Four (James) erachter dat de enige manier om de conflicten binnen Chicago een halt toe te roepen, een reis naar de wereld achter de muur was. Eenmaal buiten doet het duo schokkende ontdekkingen die oude aannames nutteloos maken. Al snel moeten ze beslissen wie ze vertrouwen, want er blijkt voorbij de muren van Chicago een oorlog te woeden met het voortbestaan van de complete mensheid in de waagschaal. Om te overleven moet Tris keuzes maken over moed, samenwerking, zelfopoffering en liefde. Het verhaal komt niet met Allegiant ten einde, maar krijgt nog één film. Die heeft de titel Ascendant gekregen en zal als alles goed gaat in maart 2017 in première gaan. Robert Schwentke zal die niet regisseren, maar Lee Toland Krieger wel.


10 Cloverfield Lane (10 maart)
Regie: Daniel Trachtenberg | Cast: Mary Elizabeth Winstead, John Goodman, John Gallagher Jr., Mat Vairo | Scenario: Josh Campbell, Damien Chazelle e.a. | Genre(s): Drama, Mysterie, Sci-Fi | Bekijk de trailer
[/b]Al in 2008, toen found footage film Cloverfield uit kwam, was er sprake van een mogelijk vervolg. Het idee voor deze film ontstond zelfs al tijdens de opnames van Cloverfield. Toch heeft het uiteindelijk acht jaar geduurd voordat die film eindelijk uit kwam en dat in andere vorm dan velen waarschijnlijk verwacht hadden. Afgelopen februari was er plotseling een mysterieuze teaser voor een film met de titel 10 Cloverfield Lane en dat blijkt geen gewoon vervolg, maar een ”bloedverwant” te zijn van de film Cloverfield. Michelle Burke (Winstead) overleeft een auto-ongeluk en wordt wakker in een kelder. Ze is bang dat ze ontvoerd is door een gestoorde man (Goodman), want haar redder vertelt haar dat hij haar leven gered heeft. De wereld zou na een chemische aanval onbewoonbaar zijn geworden. Maar dat gelooft Michelle niet zomaar en onzeker van wat ze moet geloven, besluit ze te ontsnappen, wat haar daar buiten ook wacht.


Belgica (10 maart)
Regie: Felix van Groeningen | Cast: Stef Aerts, Tom Vermeir, Stefaan de Winter, Dominique van Malder | Scenario: Arne Sierens, Felix van Groeningen | Genre(s): Drama | Kijkwijzer: 16 | Bekijk de trailer
[/b]Twee broers, Frank (Vermeir) en Jo (Aerts), zijn elkaar uit het oog verloren... tot Frank begint te werken in het café van Jo. Een gouden zet, want binnen de kortste keren wordt Belgica dé hotspot van het nachtleven. Een zelfverklaard oord van verderf, waar de rock-'n-roll van de bezwete muren spat. The Sky lijkt the limit, voor even toch, want het nachtleven is een verslavende trip en de wereld staat nooit stil. Voor regisseur Felix van Groeningen is dit boeiende en meeslepende verhaal een film met bijzondere personages die het vooral de moeite waard maken hem te maken. ”De belangrijkste reden om deze film te maken, zijn de bijzondere personages die de film toont. De film is een portret van twee broers die de zaak runnen, hun plek in de wereld veroveren. Hun traject, apart en samen, binnen de roes van de nacht - waar sex, drugs en rock n’ roll nooit ver weg – is de motor van deze film,” vertelde hij over zijn beweegredenen om Belgica te maken.


Brooklyn (17 maart)
Regie: John Crowley | Cast: Saoirse Ronan, Hugh Gormley, Brid Brennan, Jim Broadbent | Scenario: Nick Hornby | Genre(s): Drama, Romantiek | Kijkwijzer: AL | Bekijk de trailer
[/b]Gebaseerd op het gelijknamige en bekroonde boek van Colm Tóibín. Brooklyn vertelt het meeslepende verhaal van Eilis Lacey (Saoirse Ronan), een jonge Ierse immigrante die rond 1950 in Brooklyn haar weg probeert te vinden. Aangetrokken door het veelbelovende Amerika, verruilt Eilis het comfort van het huis van haar moeder in Ierland voor de oevers van New York. De heimwee verdwijnt snel wanneer Eilis wordt bedwelmd door de liefde. Maar haar nieuw gevonden geluk wordt al snel verstoord door haar verleden en Eilis zal een keuze moeten maken tussen twee landen en twee verschillende levens. De film is bijzonder goed ontvangen en dat maakt 'm natuurlijk meer dan de moeite van het kijken waard. Volgens RottenTomatoes gaven recensenten de film gemiddeld een 8,5 en schrijven ze dat het "spel van Saoirse Ronan en Emory Cohen" buitengewoon is in dit "rijke historisch drama dat net zoveel gevoelige snaren weet te raken, als dat het de geest bevredigt."


Where to Invade Next (24 maart)
Regie: Michael Moore | Cast: Michael Moore, Krista Kiuru, Tim Walker e.a. | Genre(s): Documentaire | Bekijk de trailer
[/b] Michael Moore is terug met Where To Invade Next. De nieuwe film van de maker van Fahrenheit 9/11 en Bowling for Columbine is een verrassende oproep tot actie in de van hem bekende reisverslag-stijl. In Where to Invade Next kruipt Moore in de rol van ‘bezetter’ en bezoekt verschillende Europese landen, zoals Finland, Italië en Frankrijk. Hij vraagt zich af hoe deze landen omspringen met sociale en economische problemen en of de VS daar nog wat van kunnen leren. Wat blijkt? De oplossingen voor de meest diepgewortelde problemen in Amerika bestaan al, ze hoeven alleen nog maar overgenomen te worden. De film wordt goed ontvangen door critici; op RottenTomatoes staat deze aangemerkt als certified fresh. Gemiddeld kreeg de film een 6,7 en critici vinden het een progressieve film die precies in het indrukwekkende oeuvre van Michael Moore past, hij is namelijk enigszins eenzijdig, maar tegelijk humoristisch en heeft een politieke inslag.


Arabian Nights - Volume I, II & III (17 maart)
Regie: Miguel Gomes | Cast: Miguel Gomes, Carlota Cotta, Rogério Samora, Crista Alfaiate | Scenario: Telmo Churro, Miguel Gomes e.a. | Genre(s): Drama | Bekijk de trailer
[/b] Een onconventionele driedelige mix van documentaire en fantasyfilm met verhalen binnen verhalen zoals die in het klassieke 1001 Nachten verteld werden. Miguel Gomes vertelt een actuele reeks verhalen die zich afspelen in het hedendaagse Portugal. Onder de verhalen van dit drieluik (elk van de films duurt zo'n twee uur): een groep bankieren die een geneesmiddel voor impotentie ontdekken, een haan die aangeklaagd wordt omdat hij te vroeg in de ochtend kraait en een groep werkloze burgers die op nieuwjaarsdag gaan zwemmen. Het is slechts een greep uit de vele verhalen die Gomes vertelt in de films. De films gingen in première tijdens het filmfestival van Cannes en werden daar goed ontvangen. The Guardian schrijft dat het meer dan zes uur durende geheel "deels een test van je uithoudingsvermogen en een intellectuele oefening" is. Tegelijk is "de 338-minuten durende film van de Portugees Miguel Gomes grappig, ontroerend en soms verwarrend."



Batman v Superman: Dawn of Justice (24 maart)
Regie: Zack Snyder | Cast: Henry Cavill, Ben Affleck, Gal Gadot, Jesse Eisenberg | Scenario: Chris Terrio, David S. Goyer e.a. | Genre(s): Actie, Avontuur, Fantasy | Bekijk de trailer
[/b]Nadat Man of Steel meer dan zeshonderd miljoen dollar ophaalde aan de wereldwijde box office, besloten Warner Bros. en DC Comics om snel een filmuniversum zoals dat van Marvel te lanceren. De eerste film daarvan is Batman v Superman en brengt twee van de grootste superhelden bij elkaar: Superman (Cavill) en Batman (Affleck). Na de gebeurtenissen in Metropolis besluit Batman dat iemand de schijnbaar almachtige Superman een halt toe moet roepen. Het leidt tot een grote tweestrijd, die gevoed wordt door een derde partij, Lex Luthor (Eisenberg). Maar die heeft zo zijn eigen plannen en er ontstaat al snel een dreiging die Superman en Batman samen het hoofd moeten bieden. Volgens veel geruchten is Warner erg zenuwachtig over de box office prestaties van deze (naar het schijnt) 400 miljoen dollar kostende superheldenfilm. Er hangt immers veel vanaf, maar de studio heeft er wel vertrouwen in. De opnames van Wonder Woman vinden immers al plaats en die van Justice League beginnen in april.



Eddie the Eagle (31 maart)
Regie: Dexter Fletcher | Cast: Hugh Jackman, Taron Egerton, Christopher Walken, Jo Hartley | Scenario: Sean Macaulay, Simon Kelton e.a. | Genre(s): Biografie, Komedie, Drama | Bekijk de trailer
[/b]Eddie the Eagle is geïnspireerd door ware gebeurtenissen en vertelt het inspirerende verhaal van Michael “Eddie” Edwards (Egerton), een onwaarschijnlijke maar moedige Britse skispringer die altijd in zichzelf bleef geloven – zelfs toen een heel land hem al had afgeschreven. Met de hulp van een rebelse en charismatische coach (Jackman) neemt Eddie het op tegen de gevestigde orde en verovert hij de harten van sportfans wereldwijd dankzij een onwaarschijnlijk en historisch optreden tijdens de Olympische Winterspelen in Calgary van 1988. Eddie besloot al vroeg in zijn leven dat hij Olympiër wilde worden en testte daarvoor veel verschillende sporten uit. Hij blonk nergens echt in uit, behalve skiën. Maar toen Eddie het in 1984 niet tot het Britse olympische team schopte, besloot hij skispringer te worden, de eerste in de geschiedenis van Groot-Brittannië. Het lijkt erop dat de feel good-film vooral gelijkenissen toont met Cool Runnings. Volgens Variety is het een productie die veel gelijkenissen vertoont met Cool Runnings en daarmee "in elk geval een lat heeft gekozen waar het bovenuit kan stijgen."


Land of Mine (31 maart)
Regie: Martin Zandvliet | Cast: Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard, Laura Bro, Louis Hofmann | Scenario: Martin Zandvliet | Genre(s): Drama, Historisch, Oorlog | Kijkwijzer: 12 | Bekijk de trailer
[/b]Wanneer de Tweede Wereldoorlog teneinde loopt wordt een groep Duitse soldaten, eerder jongens dan mannen, gevangen genomen door het Deense leger. Ze worden gedwongen een dodelijke taak ten uitvoer te brengen: het ontmantelen en ruimen van duizenden in de Deense stranden ingegraven landmijnen, en dat met weinig tot geen training. De jongens ontdekken dat de oorlog voor hen nog lang niet ten einde is… Geïnspireerd op ware gebeurtenissen vertelt Land of Mine - Under Sandet een ongekend en tragisch hoofdstuk uit de Deense geschiedenis. De indrukwekkende film schuwt er niet voor in gruwelijk detail te laten zien wat er allemaal gebeurde met de jongens. Tussen mei en oktober 1945 sneuvelde de helft van de krijgsgevangenen die aan het werk werden gezet in Denemarken. De film kent behoorlijk wat huiveringwekkende momenten en laat een kant van de geschiedenis zien die niet of nauwelijks belicht wordt.

24 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Masterbrain

Avatar

Batman v superman kost $ 400.000.000?
Dat is me ontgaan, of de ft heeft zich vergist, want op IMDB en wiki staat $200.000.000, zelf denk ik dat het niet kan als deze alien vs vleermuis nou zoveel kost, hoeveel zal dan mijn opa's Rolex uit
1984 wel niet waard zijn.

Jim

Avatar

Masterbrain "Batman v superman kost $ 400.000.000?
Dat is me ontgaan, of de ft heeft zich vergist, want op IMDB en wiki staat $200.000.000, zelf denk ik dat het niet kan als deze alien vs vleermuis nou zoveel kost, hoeveel zal dan mijn opa's Rolex uit
1984 wel niet waard zijn."

Da's inclusief marketingbudget. Heb er wel even voor de duidelijkheid iets bij gezet.

starbass

Avatar

"Er is nog een regisseur voor de film"

moet zijn:

"Er is nog geen regisseur voor de film"

benjamin

Avatar

starbass ""Er is nog een regisseur voor de film"

moet zijn:

"Er is nog geen regisseur voor de film""
Eigenlijk ook niet, want ze hebben ondertussen er eentje gevonden.

M0vieFreak

Avatar

Weet iemand of Concussion met Will Smith in Nederland zal verschijnen en wanneer? Eerst was het gepland op 17 maart maar het is nu uit de planning van Pathé gehaald. Ik zou het erg jammer als die er niet komt want ik wil hem heel graag in de bios zien!

Batman v. Superman ga ik natuurlijk in de bios zien! :Y

Jim

Avatar

benjamin "Eigenlijk ook niet, want ze hebben ondertussen er eentje gevonden."

Ook dat pas ik aan, haha.

Jim

Avatar

M0vieFreak "Weet iemand of Concussion met Will Smith in Nederland zal verschijnen en wanneer? Eerst was het gepland op 17 maart maar het is nu uit de planning van Pathé gehaald. Ik zou het erg jammer als die er niet komt want ik wil hem heel graag in de bios zien!

Batman v. Superman ga ik natuurlijk in de bios zien! :Y"

Hij staat ook niet meer bij 't NVF. Dus ik denk dat 'ie veel later uit gaat komen.

M0vieFreak

Avatar

Jim "Hij staat ook niet meer bij 't NVF. Dus ik denk dat 'ie veel later uit gaat komen."


Bedankt voor de reactie! Ik heb op de planning gekeken en die staat niet ingepland voor maart en april. :( Ik ben bang dat die niet meer in de bios zal komen, of anders komt het wel heel erg laat. Ik snap ook niet waarom ze het niet zouden willen uitbrengen in Nederland, dit gebeurd wel soms met andere grote films. }:

YOLO

Avatar

M0vieFreak "Ik ben bang dat die niet meer in de bios zal komen"
Komt niet meer in de bios. Universal (die ook voor distributie van Sony pictures hier in NL verzorgd) heeft het van de releaseplanning afgehaald.

benjamin

Avatar

M0vieFreak "Ik snap ook niet waarom ze het niet zouden willen uitbrengen in Nederland, dit gebeurd wel soms met andere grote films. }:"
Ik vermoed dat men (misschien ook niet ten onrechte) veronderstelt dat het feit dat het onderwerp minder bekend is bij ons de film ook op minder interesse zal moeten rekenen.

eltorro

Avatar

Masterbrain "Batman v superman kost $ 400.000.000?
Dat is me ontgaan, of de ft heeft zich vergist, want op IMDB en wiki staat $200.000.000, zelf denk ik dat het niet kan als deze alien vs vleermuis nou zoveel kost, hoeveel zal dan mijn opa's Rolex uit
1984 wel niet waard zijn."
Volgens mij was het gehele budget van Avengers 3 en 4 zelfs 1 miljard dollar :P

gotrunks

Avatar

eltorro "Volgens mij was het gehele budget van Avengers 3 en 4 zelfs 1 miljard dollar :P"

Dat is omdat de film geheel in IMAX word gefilmd en bij BvS is dat niet het geval

Ed Crane

Avatar

gotrunks "Dat is omdat de film geheel in IMAX word gefilmd en bij BvS is dat niet het geval"


Voor zover ik me een verhaal van Steve-O kan herinneren zou BvS juist échte IMAX-beelden bevatten en Avengers 3 is fake-Imax. M.a.w. BvS zou dus meer IMAX bevatten dan Avengers 3, want een deel is meer dan niks. Toch Steve-O of zit ik er naast?

Ed Crane

Avatar

Masterbrain "Batman v superman kost $ 400.000.000?
Dat is me ontgaan, of de ft heeft zich vergist, want op IMDB en wiki staat $200.000.000, zelf denk ik dat het niet kan als deze alien vs vleermuis nou zoveel kost, hoeveel zal dan mijn opa's Rolex uit
1984 wel niet waard zijn."


Laat je niet gek maken door die tendentieuze stukken van die Amerikaanse bloggers, de film heeft een vrij normaal productiebudget voor een grote blockbuster.

eltorro

Avatar

gotrunks "Dat is omdat de film geheel in IMAX word gefilmd en bij BvS is dat niet het geval"
Dus dankzij IMAX, kosten die films 200 miljoen dollar meer? :P Het lijkt meer eerder door de acteurs te komen, anders is IMAX een (te) duur grapje.

bose

Avatar

Iemand enig idee wanneer the witch uitkomt?

gotrunks

Avatar

Ed Crane "Voor zover ik me een verhaal van Steve-O kan herinneren zou BvS juist échte IMAX-beelden bevatten en Avengers 3 is fake-Imax. M.a.w. BvS zou dus meer IMAX bevatten dan Avengers 3, want een deel is meer dan niks. Toch Steve-O of zit ik er naast?"

"“Avengers: Infinity War – Parts 1 & 2” will be the first films shot entirely with Imax cameras, the wide screen company said Thursday."

Link naar bron

gotrunks

Avatar

bose "iemand enig idee wanneer the witch uitkomt?"

Hij komt niet in nederland uit:(

Ed Crane

Avatar

gotrunks ""“Avengers: Infinity War – Parts 1 & 2” will be the first films shot entirely with Imax cameras, the wide screen company said Thursday."

Link naar bron "


Ja en dat bedoel ik dus, het is helemaal geen echte IMAX, zoals Steve-O toen al uitlegde, dit itt voor zover ik weet bij BvS. Dat het geen echte IMAX is en de naam hier dus enigszins misleidend wordt gebruikt wordt overigens ook in de comments van het door jou gelinkte artikel besproken.

Banned

Avatar

Belgica ! Enorm benieuwd naar.

Steve-O

Avatar

Helemaal correct Ed!

Het is een beetje vals dat er in veel artikelen gezegd blijft worden dat Infinity War geheel met IMAX opgenomen zal worden. Het is een opgevoerde Alexa 65. Zal nog steeds prachtig beeld opleveren natuurlijk, maar het is een anders soort helderheid vergeleken met echte IMAX. Wat natuurlijk 15/70mm IMAX film is. Er is niks beter dan dat. Al ben ik wel erg benieuwd naar de opgevoerde Alexa 65. Het is zeker de volgende stap in de digitale filmwereld.

Het is trouwens onlangs bevestigd dat Batman v Superman 25 minuten aan 15/70mm IMAX zal bevatten. Nou klinkt 25 minuten natuurlijk niet als bijster veel maar vergeet niet dat er veel meer VFX aan te pas komen dan bijvoorbeeld aan The Dark Knight Rises. De meningen over de kwaliteit van die film zijn verdeeld, maar er is geen twijfel over mogelijk hoe fantastisch het is dat maar liefst 72 minuten van die film met IMAX camera's gefilmd is. TDKR had maar zo'n 500 VFX shots. BvS' aantal ligt rond de 1500, wat nog best redelijk is. Het aantal van de afgelopen MCU films ging van 2000 tot zelfs boven de 3000, wat gewoon belachelijk veel is. Ik weet dat het niet alleen om het aantal shots gaat, Mad Max Fury Road had er ook zo'n 2000 á 2100, maar de VFX vallen nou eenmaal meer op als complete personage's uit de computer komen of als er voor zo'n beetje elke set green screen gebruikt wordt (zoals bijvoorbeeld bij Age of Ultron).
Ik denk dat het nog knap lastig gaat worden om Infinity War af te maken. Niet alleen is de resolutie erg hoog, de VFX moeten dan ook in een hogere resolutie gemaakt worden. De standaard is nog steeds 2K wat nu met de komst van 4K voor thuis steeds meer op gaat vallen. De DI (digital intermediate) moet wel 4K zijn (de resolutie waarin de film afgemaakt wordt) en de VFX zeker ook. Het maakt het werk voor de make-up en kostuums ook wat lastiger, het moet van de allerhoogste kwaliteit zijn. Natuurlijk is dit best fijn, want zo gaat het er allemaal goed uitzien, de cinematografie van de MCU films werken helaas tegen.. Het is allemaal te licht en oppervlakkig. Ik hoop heel erg dat ze daar wat meer werk in gaan steken. Het kan er allemaal écht prachtig uit komen te zien. Zal me niks verbazen als de "IMAX" camera's ook een beeldverhouding van 1.44 zullen hebben, zoals film IMAX. Er is in ieder geval veel werk voor de boeg, want een grotere beeldverhouding is er ook niet :E
We gaan zien hoe het uit gaat pakken. Ben blij dat Disney eindelijk voor de zeer hoge resolutie camera's gaat, het is niet alsof ze er het geld niet voor hebben :9

Ik vind het indrukwekkend dat BvS 25 minuten aan IMAX bevat. Voornamelijk vanwege de redenen die ik net heb gegeven. Het ziet er naar uit dat het maar om een paar scenes zal gaan, gezien de tijdsduur, maar ik denk wel dat desbetreffende scenes geheel in IMAX zullen zijn. Dus geen cuts terug naar 35mm shots, wat veel plezieriger is voor het oog ;)

benjamin

Avatar

Ik kan alvast Room aanraden, geweldige film met uitstekend acteerwerk.

YOLO

Avatar

Steve-O "Helemaal correct Ed!

Het is een beetje vals dat er in veel artikelen gezegd blijft worden dat Infinity War geheel met IMAX opgenomen zal worden. Het is een opgevoerde Alexa 65. Zal nog steeds prachtig beeld opleveren natuurlijk, maar het is een anders soort helderheid vergeleken met echte IMAX. Wat natuurlijk 15/70mm IMAX film is."
Ten eerste echte en fake IMAX bestaat niet meer. :P
Men kan het beter houden op film (analoog) en digitaal.
15/70 IMAX is film en de Alexa-IMAX 65 is digitaal. Zelfs IMAX projecties heeft die onderscheiding. Helaas is het wel zo dat IMAX Digital projection bij Pathé IMAX slechts 2K is, terwijl de IMAX Laser twee 4K projectoren gebruikt. Ok, MAX 2K Digital kan je wel beschouwen als fake IMAX, want dat is beneden de 15/70 IMAX standaard.

De 4K digitale versie, zowel camera als projectie zijn beter dan 15/70mm IMAX film geworden. Emmanuel Lubezki & Alejandro González Iñárritu hebben gekozen voor de Alexa 65, omdat deze camera een hogere dynamische bereik heeft dan film. Filmen in natuurlijk schermerlicht was onmogelijk, terwijl de Alexa 65 wel kon "zien". En IMAX laser heeft 2x keer hogere contrast ratio dan 15/70mm projectie (de IMAX's xenon lampen hebben een 2500:1 contrast ratio). En dan hebben het nog niet eens over het 12bit kleurbereik van IMAX Laser. Uiteraard is IMAX Laser ontwikkeld voor schermen meer dan 22m en groter (in de breedte) en de normale IMAX verhouding van 1:43:1.


Conclusie. Infinity War wordt digitaal opgenomen, in combinatie met IMAX Laser projectie is zelfs het "beter" dan de 15/70mm IMAX (zowel filmen of projectie).

IMHO 15/70 IMAX is echt top, maar het zal mij niet verbazen dat 15/70mm IMAX uiteindelijk gaat verdwijnen. Alexa-IMAX 65 i.c.m. IMAX Laser hebben teveel voordelen/kwaliteit tov van 15/70 IMAX. Vergeet niet dat de grootste IMAX concurrent Dolby Cinema is. Dolby is enorm aan het donimeren, op het gebied van geluid hebben ze als Datasat DTS flink weggedrukt met Dolby Atmos, nu zijn ze bezig met beeld (voornamelijk met HDR).

P.s. [url=http://variety.com/2015/film/news/captain-america-civil-war-first-to-use-new-imaxarri-2d-camera-exclusive-1201470965/]15 minuten zijn opgenomen met de Alexa-IMAX 65 voor Captain America: Civil War

Steve-O

Avatar

We hebben helaas geen Laser hier in Nederland. Hoewel Laser bij zowel 15/70mm IMAX als Alexa 65 IMAX een beter beeld op zal leveren, blijft het verschil tussen film en digitaal groot. Ik denk niet dat je kan zeggen dat Laser digitaal IMAX beter is dan Laser 15/70mm IMAX want zoals ik al zei creëren ze een andere realiteit. Ik denk dat film daarin nog steeds boven digitaal staat. Digitaal IMAX zal vast scherper ogen maar het zal er nooit zoals 15/70mm IMAX uitzien. Ik ben benieuwd in hoeverre de Alexa 65 opgevoerd is, de details zijn er nog niet. Ik denk niet dat 15/70mm IMAX film binnenkort geëvenaard gaat worden. Ook niet door de nieuwe 2D digitale IMAX camera's. 3D digitale IMAX hadden we al, die heeft Bay gebruikt voor Transformers 4.

Hoe dan ook, beter zal het niet zijn, wel anders.

nieuwslaatste nieuws

meest populair