A Good Old Fashioned Orgy

A Good Old Fashioned Orgy (2011)

Als sekskomedie heeft A Good Old Fashioned Orgy niet erg veel te bieden, maar als vlotte film over een leuk vriendenclubje doet ie het prima.

Leestijd: 2 min 47 sec
Regie: Alex Gregory & Peter Huyck| Cast: Jason Sudeikis (Eric Keppler), Tyler Labine (Mike McCrudden), Michelle Borth (Sue Plummer), Nick Kroll (Adam Richman), Lindsay Sloane (Laura LaCarubba), e.a.| Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2011

Afgelopen zomer werd Bridesmaids door velen onthaald als een vrouwelijk antwoord op The Hangover. Niet helemaal eerlijk, want de film had van zichzelf genoeg te bieden om meer te zijn dan een flauwe rip-off en The Hangover was natuurlijk niet de eerste film met een stevige dosis grove humor waarin een mannelijke vriendenclub onder absurde omstandigheden verbroederde. Echter, als we deze zwart-witte visie doortrekken, dan zou A Good Old Fashioned Orgy kunnen worden beschouwd als een goed aansluitende mengvorm, waarin de wilde avonturen ditmaal worden beleefd door een vriendenclub van zowel mannen als vrouwen. Het niveau van Bridesmaids of The Hangover wordt hierin weliswaar niet gehaald, maar A Good Old Fashioned Orgy is een prima komedie, die een stuk charmanter uitpakt dan de titel doet vermoeden.

Enkele dertigers die al sinds de middelbare school met elkaar bevriend zijn, komen regelmatig samen in een vakantiehuis in The Hamptons waar ze regelmatig grootschalige themafeesten organiseren (naar verluidt gebaseerd op de feestjes die een van de schrijver-regisseurs zelf altijd hield). Wanneer initiatiefnemer Eric van zijn vader te horen krijgt dat die het huis gaat verkopen, betekent dat het einde van hun jarenlange traditie, wat hem dwingt tot het bedenken tot een waardig afscheidsfeest waarin ze allemaal voor de laatste keer volledig los kunnen gegaan. En hoe kan dat beter dan met een orgie? Want, zoals Eric het smaakvol toelicht: ze behoren tot een generatie die hun tienertijd seksueel verpest zag door de ontdekking van aids en de paniek die dat teweegbracht. Een orgie zou dat gedeelde jeugdtrauma moeten overwinnen.

A Good Old Fashioned Orgy doet in een hoop opzichten denken aan de Kevin Smith-film Zack and Miri Make a Porno. Beide films gaan immers over mensen met een puur platonische vriendschap die ineens besluiten met elkaar een flinke stap verder te gaan. En hoewel dat gepaard gaat met een hoop ongemakkelijkheid, brengt het (bij sommigen althans) ook onvermoede gevoelens naar boven. Een andere overeenkomst is het feit dat beide films een titel hebben die een stuk meer suggereert dan uiteindelijk in de film te zien is. Nu bevat A Good Old Fashioned Orgy zeker wel enig naakt, maar tijdens de orgie zelf blijft het allemaal redelijk braaf. De meest opzienbarende gebeurtenis vindt dan ook grotendeels plaats buiten het zicht van de camera.

Maar waar Zack and Miri Make a Porno nooit meer werd dan een flauwe romkom die zich verschuilde achter een belachelijke hoeveelheid grove uitspraken (die nooit schokkend waren aangezien het taalgebruik van Seth Rogen toch in vrijwel al zijn films hetzelfde is), daar ontpopt A Good Old Fashioned Orgy zich tot een prettig filmpje over een leuke vriendenclub. Aan de orgie gaat een redelijk lange aanloop vooraf, maar dat biedt ruimte de personages te leren kennen en ze een voor een overtuigd te zien worden van hun deelname. Dat deze personages ietwat stereotiep zijn, doet niets aan af hun herkenbaarheid en het valt te zien waarom ze al zo lang met elkaar bevriend zijn. De ongedwongen toon die deze vriendenclub kenmerkt, slaat over op die van de film en dat zorgt ervoor dat je als kijker nooit lang erover in hoeft te zitten dat niet elke grap raak is.