Recensie

No Time to Die (2021)

De vijfde en laatste keer dat Daniel Craig in de huid van James Bond kruipt zorgt voor een lange, maar waardige afronding.

door Arjan Welles om 03:25 in RECENSIES
No Time to Die poster
Regie: Cari Joji Fukunaga | Scenario: Neil Purvis, Robert Wade, Cary Joji Fukunaga en Phoebe Waller-Bridge | Cast: Daniel Craig (James Bond), Léa Seydoux (Madeleine Swann), Lashana Lynch (Nomi), Ralph Fiennes (M), Ben Whishaw (Q), Naomie Harris (Moneypenny), Rami Malek (Lyutsifer Safin), Christoph Waltz (Ernst Stavro Blofeld), Jeffrey Wright (Felix Leiter), Billy Magnussen (Logan Ash), e.a. | Speelduur: 163 minuten | Jaar: 2021

De Bond-films hebben altijd bol gestaan van de technische snufjes, vaak aangereikt door manusje-van-alles Q. Een bijkomend voordeel voor de producenten was dat de actiereeks een uitermate geschikt vehikel was voor al dan niet suggestieve productplacement. Geheim agent 007 is het ultieme reclamemodel voor gadgets die nog op de markt moeten komen. Toen kwam corona, waardoor de vijfentwintigste Bond meerdere keren werd uitgesteld. De oplossing om anderhalf jaar later dan gepland toch nog een beetje bij de tijd te blijven lag in digitale aanpassingen en reshoots om onder meer de mobieltjes van een Fins bedrijf te updaten.

Inmiddels zijn we er wel achter dat de realiteit en een pandemie haast angstaanjagender zijn dan welke menselijke fantasie dan ook. De serie moest het nooit hebben van geloofwaardige plots, maar de vijfde en laatste film met Daniel Craig maakt het wel erg bont door als voornaamste plotelement een nanovirus te introduceren dat uitgerekend door de Britse geheime dienst MI6 werd ontwikkeld. Dit Hercules-virus is in staat zich aan specifiek DNA te binden en zo heel selectief maar doeltreffend te werk te gaan. Je kunt er donder op zeggen dat 'de vijand' hier wel oren en ogen naar heeft en dat is dan ook precies wat er gebeurt wanneer het laboratorium waar het virus ontwikkeld is wordt opgeblazen en de verantwoordelijke bioloog wordt ontvoerd.

Bond, James Bond, is inmiddels met pensioen en brengt zijn tijd door met zijn vrouw Madeleine, die we al leerden kennen in de matige voorganger Spectre. James leidt een teruggetrokken leven in het adembenemende Zuid-Italiaanse Matera, dat zich dankzij deze film mag opmaken voor hele hordes toeristen. Wanneer Bond zijn eer wil betuigen aan een oude bekende blijkt dat hij zijn leven niet zeker is. Hij wantrouwt niet alleen zijn vrouw maar kan ook weinig anders dan ingaan op een verzoek van de CIA om zijn smoking weer aan te trekken. Ondertussen is in Londen een nieuwe 007 aangesteld en heeft voormalig baas M weinig zin om personeelszaken op te dragen om James Bond weer in de administratie op te nemen.

Wat al vanaf Casino Royale, alweer vijftien jaar oud inmiddels, duidelijk was is dat Craig met zijn vertolking van 's werelds bekendste geheim agent het personage nieuw elan heeft gegeven. De bonkige, ietwat horkerige acteur wist onverschrokkenheid en lef te combineren met een elegante vorm van gevoeligheid. Ook al mag de Bond-serie wel eens een wat modernere kijk op de rol van de vrouw etaleren, ze wierpen zich ook niet meer klakkeloos voor Bonds voeten, maar wisten hem ook op het emotionele vlak te raken. Even lijkt dit krachtige, menselijke element in No Time to Die naar de achtergrond te zijn verdwenen, maar het schrijversteam weet het op essentiële momenten weer naar voren te krijgen.

De laatste Bond met Craig in de hoofdrol schotelt ons weer een keur aan exotische en tot de verbeelding sprekende locaties voor variërend van zonnig Zuid-Italië tot besneeuwd Noorwegen en van Cuba en Jamaica tot een eiland in de Japans-Russische wateren. Wat al vanaf het teleurstellende Quantum of Solace helder werd, is dat de Bondfilms met Craig meer een eenheid vormen. We zien dan ook diverse acteurs dezelfde rol opnieuw vervullen en de geheimzinnige organisatie Spectre opnieuw opduiken. Nieuwkomer is slechterik Lyutsifer Safin die al in de in het verleden gesitueerde proloog zijn opwachting maakt. Ondanks zijn moeilijke huid - Bondschurken hebben vaak een fysiek ongemak- is hij niet de ultieme schurk van wie nou heel veel dreiging uitgaat.

Met Daniel Craig is James Bond vernieuwd en opnieuw op de kaart gezet. De vijf delen waarin hij zijn opwachting mocht maken vormen een mooi afgerond geheel. In No Time to Die, met bijna drie uur de langste Bondfilm van de vijfentwintig, laat Craig zien dat het om meer draait dan alleen mooie vrouwen die hij als wegwerpartikelen het bed in sleurt en Aston Martins met de modernste snufjes. Deze Bond heeft gevoel, wroeging en een geweten. De actiescènes, vooral die in Matera, zijn heerlijk over de top en een tikkeltje ongeloofwaardig zoals het hoort.

Het einde zal velen niet onberoerd laten, zoals dat ook gebeurde in Skyfall. Het heeft anderhalf jaar moeten duren, maar zoals Bond zelf al zegt: "we hebben alle tijd van de wereld", een mooi bruggetje naar het nummer van Louis Armstrong voor On Her Majesty's Secret Service. Bovendien kunnen we nu met enige zekerheid vaststellen dat elke oneven Bondfilm met Daniel Craig een topper is. Benieuwd wie het stokje gaat overnemen. Wat Craig betreft geen vrouw - al gooit Lashana Lynch hoge ogen - maar hopelijk wel een compleet ander type acteur. Voor nieuw elan.

13 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

Bigds9fan

Avatar

In het sluitstuk wordt Lynch benoemd dat ze hoge ogen gooit maar verder in het hele stuk wordt die niet genoemd.

Lijkt mij dan dat het wel meevalt met die hoge ogen.

Overigens had je bij de Brosnan films ook meerdere terugkerende personages zoals Jack Wade, Valentino Zhukof en Charles Robinson. Ze hadden ook Wai Lin terug willen laten komen maar dat is helaas niet gelukt.

Dus ook toen al waren de films meer een eenheid te noemen. Smiley face

Guido96

Avatar

Prima film. Inderdaad een afronding. Wel balen van de korte speelduur van Ama. Nu hopen op een goede opvolger. Lynch zou een prima eigen film kunnen krijgen, al zit ik eigenlijk niet te wachten op een James Bond universe..

Marklar

Avatar

De eerste helft vond ik top. De 2de vermakelijk maar vrij cliche met een bad guy die wat tegenvielen. Maar als geheel voelde het wel als een klassieke bond film

Rich Art

Avatar

Ik vond m tegenvallen... Fijn dat Bond meer diepgang krijgt, maar voor mijn gevoel zijn ze nu qua drama iets te ver doorgeschoten. De fun is er ook een beetje uit. Een avondje ontspannen Bond kijken zit er met No Time To Die echt niet in... En wat een waardeloze schurk weer... Dat had toch vele malen beter gekund. Wat een verkwanseld gebruik van het talent van Malek.

SeanDeNiro

Avatar

Ik vond er geen zak aan en ben na 1,5 uur de zaal uitgelopen. Opvallend veel kleurlingen, homoseksualiteit, Heineken, romantiek, plotgaten en een onsamenhangend verhaal dat alle kanten opgaat. Dat zijn enige steekwoorden die op deze film van toepassing zijn.

Robbepost

Avatar

^ plotgaten en onsamenhangend kun je denk ik niet zeggen als je een film maar voor de helft ziet.......... wellicht wordt in de 2e helft alles duidelijk.

Ik heb hem zelf overigens nog niet gezien.

Master Of Films

Avatar

Op zich geen slechte Bond, maar je merkt wel dat er woke invloeden binnen zijn geslopen. De core elementen zijn gelukkig wel aanwezig. Al gaat Bond niet per se met elke vrouw naar bed. Maar er is actie, toch een Martini shaken not stirred, Austin Martin's, gadgets, Bond droge humor (de leukste is dat katten ook met vacht komen). Dat er gefilmd is met 65mm IMAX film cameras is voor mij ook wel een pluspuntje. Al was het maar voor 30 minuten aan speeltijd.

Maar de nieuwe schrijvers Cary Joji Fukunaga & Phoebe Waller-Bridge hebben schijnbaar een hekel aan Bond. Neal Purvis & Robert Wade hebben ook wat bijgedragen. Joost mag weten wat.

Waarom een hekel aan Bond.
Het einde. Met name het eindgevecht met een zeer zwakke villian met als resultaat dat er belangrijke elementen van Bond worden afgepakt. Moet voor emotionele scènes gaan zorgen. Ik noem dat gewoon een hekel aan Bond, ondanks dat het niet de eerste keer is gebeurd (On Her Majesty's Secret Service). Gun die man eens wat. Smiley face Is het een onderdeel van de woke programma. Het zou kunnen, want James Bond is immers een blanke hetero man. Tegenwoordig worden onze (blanke mannelijke) helden meer in het hokje deconstructie gestopt. Bij Star Wars gebeurde dat al met Han Solo en Luke Skywalker. Of bij He-Man (Netflix) of bij John Conner (Terminator Dark Fate) Natuurlijk overkomt dit ook bij Bond. De anti-woke brigade leden zullen dit volledig gaan analyseren, want toeval bestaat niet Smiley face

De meeste woke punten geef ik aan Nomi. Dat Lynch hoge ogen scoort is een belachelijke statement. Wat is dat een vreselijke karakter. En voor een spionne is ze ook nog op een amateur level. Bond lijkt meer haar rotzooi op te ruimen.
Ze is irritant en arrogant. De hele tijd maakt ze zelf zich zorgen wie de nummer 007 krijgt, nadat Bond terug komt bij MI6. Uiteindelijk geeft haar 007 nummer over aan Bond. Hij kon het geen moer schelen, want hij had andere belangrijke zaken aan zijn hoofd.

En dan heb ik het niet eens over Valdo Obruchev (een blanke man). Een karikatuur van een wetenschapper, die nog eens flink racistische opmerkingen maakt tov Nomi. Ik heb alle Bond films gezien, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Dit vond ik zo raar. Als dat ook in een andere Bond film was, zou ik dat graag willen weten. Ik heb de gehele Bond collectie Smiley face Anyway, ik krijg toch echt het idee dat Lashana Lynch voor het woke karretje is gespannen.

Dan over Paloma. Een CIA agent gespeeld door de geweldige Ana de Armas. Ik had liever gehad dat ze 007 speelde. Haar rol was echt heel leuk, en ondanks dat Bond niet met haar in bed duikt, hadden beide een goede chemie. Het Bond absurde was gelukkig ook bij Paloma aanwezig. Ze vocht enkele bad guys in haar prachtige galajurk met hoge hakken. Ze gaf niet zomaar wat trapjes en vuistjes, maar leek wel Tom Cruise als een acrobaat. Zonder blauwe plekken en/of bloedspatten ziet Paloma er nog steeds stunnig uit in haar prachtige galajurk met hoge hakken. Alleen in de wereld van JB is dat mogelijk.

Laatste puntjes:
Q's homoseksualiteit is een een if you blink you'll miss it moment. Dat verdient geen woke punten Smiley face
Ik citeer Rich Art -> een verkwanseld gebruik van het talent van Malek die een zeer zwakke villian speelt. Christoph Waltz komt er ook heel slecht vanaf, maar dat is wel vergeven. Blofeld is slechts een bijrol.

wolllie

Avatar

Sorry, maar het geheim van de psychiater geheim kunnen houden. Te ongeloofwaardig en het einde is samen met de zwakke schurk ( wat wilde hij nu echt) voor mij waardeloos.

23VDV23

Avatar

Ik had de ijdele hoop dat deze film de nare nasmaak van SPECTRE enigszins zou kunnen wegspoelen, maar ik verliet de zaal met de vraag welke film ik nou slechter vond: SPECTRE of No Time to Die. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit. De eerste helft leek het nog de goede kant op te gaan, hoewel de ondankbare erfenis van SPECTRE gewoon logischerwijs van begin af aan voelbaar was. Wat Fukunaga en co dan te prijzen valt is dat ze er zo consequent mogelijk op proberen door te pakken en er enigszins een logisch vervolg op proberen te maken (zeker in de eerste helft), maar ze hadden ook niet veel anders gekund.

Maar dit betekent dus niet persé dat het dan opeens heel denderend wordt. Craig en Seydoux hadden in SPECTRE al 0 chemie en dat is hier niet echt verbeterd. Maar ja, gezien het einde van SPECTRE moet jer er nou eenmaal iets mee. Daar wilde ik me aan het begin nog wel overheen zetten en het plot helpt daar aanvankelijk ook nog wel redelijk in mee. Hoe rommelig de film dan ook van start gaat: op een gegeven moment komt hij aardig op gang, met kundig gemaakte actiescenes, uitmondend in een eerste uur/anderhalf uur dat relatief pretentieloos klassiek Bond is en redelijk gevrijwaard blijft van de idiote scenariokeuzes waarvan SPECTRE zo doordrenkt was. Maar vervolgens kom je tot een punt waar de eindjes toch aan elkaar moet worden geknoopt en daar stortte de film voor mij toch behoorlijk in. De motivatie van Safin is vaag en zelfs naar gemiddelde James Bond-normen dun. Dit, in combinatie met het nóg grotere belang dat de relatie tussen Bond en Madeleine toegedicht krijgt in de conclusie, maakt dat het einde in mijn ogen een op zijn zachtst gezegd onwaardig afscheid is voor een Bond acteur die van start ging met één van de beste Bond-films ooit (zo niet dé beste). En dat zit 'm voor mij dan niet in het feit wát er gebeurt, maar de lachwekkende aanleiding daartoe en de goedkope manier waarop het dan extra emotioneel gewicht moet krijgen. 2/5

Indy5

Avatar

In een woord : Teleurstellend!!!

Orko

Avatar

Heb genoten van paar mooie landschapshots en de (actie)scenes met Ana de Armas. Was oprecht verbaasd dat ze niet meer screentime kreeg ipv vrouwelijke 007 die irritant aanwezig was. Grootste tegenvaller was de scene met 007 en Blofeld. Totaal geen chemie en geen spanning, terwijl Bond de films hiervoor zoveel bezig was met Blofeld/Spectre. Ook een grote tegenvaller was de bad guy. Pfffff, had veel meer verwacht van rol Rami Malek die een nietszeggende fluisterende schurk speelde. Oh ja, het hulpje van Malek mag de veters nog geeneens strikken van Jaws en Oddjob.

Peter54

Avatar

Heb met verbazing zitten kijken naar een "non-Bond" -film. Na het overlijden van de enige echte James Bond (Sean Connery) overigens wél een passend einde. Hoop wel, dat dit het definitieve einde van de James Bond-reeks is en dat er geen nieuwe James Bond meer in beeld komt! Het wordt anders wel erg ongeloofwaardig voor de echte liefhebber!

No Time to Die

acties