The Time Traveler's Wife (2009)

Belachelijke film over tijdreizen neemt zichzelf veel te serieus. Het zou lachwekkend zijn als het allemaal niet zo deprimerend werd gebracht.

door Evert de Vries om 21:15 in RECENSIES
The Time Traveler's Wife poster
Regie: Robert Schwentke | Cast: Eric Bana (Henry DeTamble), Rachel McAdams (Clare Abshire), Brooklynn Proulx (Clare op zes- en achtjarige leeftijd), Ron Livingston (Gomez), Jane McLean (Charisse), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2009

Tijdreizen in films blijft een moeilijk onderwerp. Maar weinig films lukt het een dusdanig meeslepend verhaal te vertellen dat het belachelijke uitgangspunt niet meer uitmaakt. De rest moet het over een andere boeg gooien en vooral de draak met zichzelf kunnen steken. The Time Traveler’s Wife denkt helaas in de eerste categorie te vallen en neemt zichzelf heel erg serieus. Dat is jammer, want Eric Bana die om de vijf minuten op de meest willekeurige plekken naakt verschijnt met alle complicaties van dien, dat is toch eigenlijk alleen geschikt als zeer flauwe komedie?

Als Clare nog maar een klein meisje is en op een dag op het landgoed van haar ouders speelt, komt er opeens een naakte man uit het bos. Slecht opgevoed als ze is roept ze niet direct haar ouders, maar maakt ze zonder angst een praatje met de man. Ook als hij haar vertelt uit de toekomst te komen om kort daarna weer in het niets op te lossen, blijft Clare niet alleen kalm, ze is op slag verliefd op de man. Als Clare hem als ze ouder is weer tegenkomt en hij haar niet herkent, lijkt het haar een goed plan dit ook direct aan hem op te biechten. Henry snapt er eerst nog weinig van, maar ja, welke man valt nou niet voor een vrouw die bij de eerste date al haar liefde betuigt en meteen denkt aan trouwen en kinderen krijgen, ook al heeft hij nog moeite met het onthouden van haar naam?

Elke mogelijke vraag die in ons opkomt over het hoe en waarom laat de film onbeantwoord links liggen. Waarschijnlijk hopen scenarioschrijver Bruce Joel Rubin en regisseur Robert Schwentke op deze manier dat de kijker het allemaal even normaal gaan vinden als de personages. De enige normale reactie op het geheel komt van Gomez, een goede vriend van Henry. Voordat hij echter kritische vragen kan stellen, lost Henry helaas al weer op, wat ook Gomez tot een volgzame gelovige maakt. Eén ding legt de film wel uit: als Henry door de tijd reist, blijven zijn kleren achter. Zijn kleren delen tenslotte niet zijn DNA, dus het zou heel raar zijn als hij met kleding en al zou verdwijnen. Toch?

Het blijft één van de rare keuzes van de filmmakers. Wie een man door de tijd laat reizen naar het moment dat zijn echtgenote nog een kleuter is, zou er toch alles aan moeten doen om ongemakkelijke pedofiele associaties te vermijden. Het was er voor de kijker echt niet moeilijker op geworden als Henry niet in zijn blootje met zijn toekomstige vrouw van zes had zitten kletsen; zeker niet omdat er toch al nergens een wetenschappelijke verklaring voor wordt gegeven.

Je zou nog kunnen denken dat dergelijke keuzes uit komisch oogpunt zijn gekozen. Laat Henry naakt op een brug in een drukke stad verschijnen en kijk hoe hij zich uit de situatie redt. De film had er goed aan gedaan het gegeven op deze manier uit te buiten. Nu werkt het vooral deprimerend en komt Henry maar een enkele keer op een grappige plek uit.

The Time Traveler’s Wife pretendeert een meeslepend liefdesverhaal te zijn dat laat zien dat liefde sterker is dan tijd. Op zich een goed uitgangspunt voor een film, zeker in een samenleving waar de liefde de tijd steeds minder de baas is en gebroken huwelijken aan de orde van de dag zijn. Jammer genoeg slaagt The Time Traveler’s Wife hier totaal niet in; daar is de film gewoon veel te deprimerend voor. Wie laat er nu op zijn bruiloft het nummer ‘Love Will Tear Us Apart’ spelen? Een film over de liefde die het klaarspeelt om zelfs van een bruiloft een treurige bedoening te maken is toch bij voorbaat gedoemd tot mislukken?

15 Reacties

Wessel

Ik ben heel erg blij dat jullie er zo over denken. Al die andere online neprecensenten zijn pussies en vinden dit een geweldige romantische film. Maar The Time Traveler's Wife zuigt gewoon.

master3d

Ik vraag me af of je het boek ook hebt gelezenSmiley face

Havoc

Ik vond deze film helemaal niet zo slecht. Totaal niet mijn soort film, maar niet slecht Smiley face Ik geef hem 3.5 sterren

Geranimous

Het is wel duidelijk dat de recensent het boek absoluut niet gelezen heeft. Bovendien lijkt het of de recensent beweerd dat het feit dat de film deprimerend is, het een slechte film maakt. Ik ben zelf liefhebber van deprimerende films als Revolutionary Road, Vanilla Sky, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, A.I., A Guide to Recognizing Your Saints en dergelijke. Er is niets mis met deprimerende films als je het aan mij vraagt. En ook de opmerking over de gemiste kans wat humor betreft is misplaatst. Daar gaat het verhaal simpelweg niet over. Wist de recensent trouwens uberhaupt dat het om een boekverfilming gaat? Smaken verschillen maar in mijn ogen is dit een slechte recensie.

Geranimous

Havoc "Ik vond deze film helemaal niet zo slecht. Totaal niet mijn soort film, maar niet slecht Smiley face Ik geef hem 3.5 sterren"

Ik vind die beoordeling ook meer op z'n plaats.

Ik heb de film zelf in Londen gezien een paar maanden geleden. Ik ben na District 9 deze film in gesneakt. Ik wist dus helemaal niks van de film en ging er met 0 verwachting in en was positief verrast door de film. Ik vind em misschien wel 4 sterren waard. Ik ga deze week nog een keer en ben benieuwd of ik em nu, na ook het boek te hebben gelezen, nog steeds zo goed vind. Maar een goede film is het hoe dan ook.

Benjamin1989

Hmm, toch wil ik hem op de een of andere manier zien. Ik geloof dat hij beter is dan wat er hier staat.

GalO

Geranimous "Ik ben zelf liefhebber van deprimerende films als Revolutionary Road, Vanilla Sky, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, A.I., A Guide to Recognizing Your Saints."

daar noem je een paar toppers op... time travellers wife valt hier dus echt niet tussen te zetten..

timdekw

Geranimous "Smaken verschillen maar in mijn ogen is dit een slechte recensie."

Je zegt het zelf eigenlijk al.
Ik vind dit geen slechte recensie, over de recensie opzich valt weinig op te merken, maar een recensie is en blijft de mening van één persoon en smaken verschillen nou eenmaal.

Als voorbeeld; heel de wereld vind Up een geweldige film, ik zat me nogal te vervelen tijdens de film en vond het niet echt boeiend...

Ik was al een klein beetje benieuwd naar The Time Traveler's Wife en na het lezen van de recensie dacht ik, laat maar. Maar nu ik de reacties lees ga ik de film toch een kans geven.

Wessel

Check ook even de Amerikaanse recensies:

Ai ai ai.

Geranimous

timdekw "Je zegt het zelf eigenlijk al.

Ik was al een klein beetje benieuwd naar The Time Traveler's Wife en na het lezen van de recensie dacht ik, laat maar. Maar nu ik de reacties lees ga ik de film toch een kans geven."

Ik denk dat er wel zat mis is met de recensie. De recensent hecht veel te veel waarde aan het feit dat de film deprimerend is. Ook de opmerking over dat er meer humor in had gemogen is nogal nutteloos. Bovendien heeft de recensent bijnzonder slecht zijn huiswerk gedaan. Hij refereert nergens naar het boek en alleen een blik op de wikipedia-pagina van het boek had de recenscent al kunnen vertellen dat de titel een metofoor is voor mislukte liefdesrelaties. De reden dat er niet in wordt gegaan op de wetenschap achter de aandoening van het hoofdpersonage is omdat het verhaal hier simpelweg niet over gaat.

Steadicam

@Geranimous:

Ik denk dat het er niet toe mag doen of een film een boekverfilming is en of de recensent het boek gelezen heeft. De film moet op zichzelf beoordeeld kunnen worden. Als de achterliggende betekenissen en de metaforen van het boek niet naar voren komen in de film, dan heeft de film op dat punt gefaald. Zie ook de recensie van het NRC (dat de film maar één ster geeft): "Maar anders dan het boek ontbeert de film elke vorm van reflectie en filosofie. Zelfs de meest praktische vragen – kun je iets in de tijd veranderen, hoe moet dat als je jezelf ontmoet – blijven onbesproken. Wat een armoe, van een boek de illustraties te zien zonder het verhaal."

Geranimous

Steadicam "@Geranimous:

Ik denk dat het er niet toe mag doen of een film een boekverfilming is en of de recensent het boek gelezen heeft. De film moet op zichzelf beoordeeld kunnen worden. Als de achterliggende betekenissen en de metaforen van het boek niet naar voren komen in de film, heeft de film op dat punt gefaald. Zie ook de recensie van het NRC (dat de film maar één ster geeft): "Maar anders dan het boek ontbeert de film elke vorm van reflectie en filosofie. Zelfs de meest praktische vragen – kun je iets in de tijd veranderen, hoe moet dat als je jezelf ontmoet – blijven onbesproken. Wat een armoe, van een boek de illustraties te zien zonder het verhaal.""

Ik ben het met je eens dat de recensent het boek niet gelezen hoeft te hebben. Het feit dat er nergens een referentie naar het boek te vinden is vind ik opvallend. Zeker gezien het feit dat een dergelijke referentie zeer relevant is. Het lijkt wel of de recensent niet wist dat het een boekverfilming betrof. Ik erken ook wel dat bepaalde vraagstukken in de film nauwelijks behandeld en zelfs genegeerd worden. Mijn probleem met de recensie is meer dat de makers bepaalde dingen kwalijk wordt genomen terwijl het verhaal daar simpelweg niet over gaat. Ook in het boek niet.

SunChaser

Een film kun je zonder boek beoordelen. Maar goed, dat gebeurde bij Watchmen en De Vinci Code ook niet.

Het boek van TTTW vond ik geweldig, de film lijkt me minder, lijkt me net zo lastig te verfilmen als Watchmen. En Eric Bana vind ik gewoon niks aan, had liever Brad Pitt ofzo in deze rol gezien.

SunChaser

Ben het er wel mee eens dat het lijkt alsof de recencent niet eens wist dat er een boek was. Alsof je Sin City reviewt zonder dat je weet dat het een comic is en je zegt: wat een belachelijke achtergrond, het lijkt wel een stripverhaal.

TTTW is ook geen romantische komedie maar een drama dat gedoemd is om slecht af te lopen, dat voel je in het boek vanaf de eerste bladzijde.

SunChaser

Goede film, vanavond gezien.