Hannibal Rising (2007)

Alles wat Hannibal Lecter interessant maakte, wordt in Hannibal Rising teniet gedaan.

door Thijs Witty om 21:40 in RECENSIES
Hannibal Rising poster
Regie: Peter Webber | Cast: Gaspard Ulliel (Hannibal Lecter), Gong Li (Murasaki Shikiby), Rhys Ifans (Grutas), Dominic West (Inspector Popil) | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2007

Hannibal Lecter is een cultureel fenomeen. Met zijn sardonische blik en huiveringwekkende stem heeft de intellectuele kannibaal seriemoordenaars een volledig ander gezicht gegeven. Dit verbeterde imago geldt echter alleen voor zijn verschijning in het meesterwerk The Silence of the Lambs. Producer Dino de Laurentiis is echter nooit vies geweest van geld en bracht al twee zeer teleurstellende vervolgen uit. Nu is het weer raak: Hannibal the prequel is een feit. Het resultaat? Hannibal Rising blijkt de laatste spijker in de kist van ons aller Lecter te zijn.

Hij is ongetwijfeld kwaadaardig: meer dan grauwe ogen en een emotieloze blik heeft Gaspard Ulliel niet nodig om er overtuigend als psychopaat uit te zien. Deze ongure blik leert de legendarische Hannibal Lecter al vroeg aan, wanneer zijn familie door Sovjets wordt vermoord. Hannibal verdringt de gruwelijke gebeurtenis en zijn eerste psychopathische trekken krijgen gestalte. Gelukkig voor de jonge Lecter komt hij in contact met de mysterieuze Japanse Murasako (Gong Li), die hem inwijdt in de artistieke maar ook bloederige wereld van de samoerai. Al snel ontdekt Hannibal zijn fascinatie voor menselijk vlees en besluit hij wraak te nemen op de moordenaars van zijn ouders en zusje…

Als een hitman werkt Lecter in twee uur speeltijd een lijstje af, want het gaat in Hannibal Rising om een hartstikke standaard wraakverhaal. De film, die zijn antagonist voorstelt als globetrotter, verveelt de kijker al na een klein halfuur met pittoreske straatjes van een Frans dorpje, Oosters getinte meubelen en een stinkende vismarkt vol met clichématige verkopers. Schrijver Thomas Harris heeft een rommelig script afgeleverd, dat duidelijk met tegenzin is geschreven (evenals het onlangs uitgegeven boek). Volledig overbodige details moeten vragen beantwoorden waarmee liefhebbers van zijn eerdere werk zouden zitten. Alles wat Hannibal als personage zo intrigerend maakte, wordt op deze manier weer tenietgedaan: de mythe rondom Lecter werkte juist zo goed omdat je vrij weinig van hem wist. Anthony Hopkins was maar twintig minuutjes in beeld in The Silence of the Lambs, maar boezemde in die korte tijd enorme angst in met zijn pesterige charme en arrogantie die Clarice Starling (en ons als kijker) uiteindelijk tot wanhoop dreef. Nu worden we gevraagd enigszins te sympathiseren met Lecter en geprikkeld te raken door zijn intellect. Niks hiervan werkt uiteindelijk: alles is zó bedacht dat de enige mogelijke emotie via de lachspieren geuit kan worden.

Met de ranzigheid valt het ook wel mee, want op wat creepy kannibalisme als climax na wordt het nergens spannend. Spannend is wél de art direction, want met een mooi oog voor detail wordt overtuigend een jarenvijftigsfeer neergezet. Hier en daar doet de regie zelfs denken aan Terence Mallicks cinematografische aanpak: ellenlange close-ups van spinnen en graspalmen. Hannibal Rising zit er vol mee. Helaas kan regisseur Webber de armoede van de productie niet verbergen achter zijn elegante regie. Het moet niet gaan om sympathie voor de duivel, wij houden van Hannibal Lecter omdat hij een ondoorgrondelijk monster is. Een fotogenieke traan op zijn gezicht is daarom een klap in het gezicht van de kijker.

Gaspard Ulliel is een schim van Anthony Hopkins en heeft duidelijk moeite met zijn uitspraak van de Engelse dialogen en kan op een paar aangeleerde maniertjes na niks overtuigend overbrengen. IJskoningin Gong Li kampt met hetzelfde probleem wat haar dictie betreft, maar bespaart zichzelf de gêne door haar emotievolle gezicht het meeste werk te laten doen. Het gemis van Antony Hopkins en Jodie Foster is overal voelbaar en de keuze van een dergelijk curieuze cast stuit daarom des te meer tegen de borst. Slechte smaak alom dus. In een aantrekkelijk jasje gehesen, dat dan weer wel.

23 Reacties

geertvdheide

Ik had al zo'n vermoeden dat dit een matige film zou worden, en ook al heb ik 'em nog niet gezien: Ik zal het waarschijnlijk roerend met de recensie eens zijn. Daarom heb ik bij voorbaat al geen zin om deze film te zien.

Silence of the Lambs had eigenlijk nooit een vervolg mogen krijgen, laat staan drie. Niet dat Hannibal en Red Dragon zo enorm slecht zijn, ze zijn gewoon niet heel goed. Zolang je de films niet met het origineel vergeleek, gaat het nog wel. Maar het is overduidelijk dat de eerste film niet gaat worden geëvenaard, laat staan overtroffen. De vervolgen en prequel trekken het origineel zelfs omlaag. Silence of the Lambs ga ik nog eens op dvd halen, en die andere delen laat ik voor wat ze zijn.

Goede recensie trouwens!

Planethugo

Ik vond de film opzich niet zo slecht als de recensie doet vermoeden maar idd het doet niet echt aan als een Hannibal Lecter. Het is eerder een standaard slasher eigenlijk. Weet eigenlijk ook niet echt wat ik van die jonge lecter moet denken, beetje dubbel gevoel heb ik eraan overgehouden.

Vond het wel geinig om Kevin McKidd(o.a. Lucius in Rome) en Dominic West (o.a. Jimmy McNulthy in The Wire) onverwachts in deze film tegen te komen Smiley face

Stok

Ik vind zijn gezicht uberhaupt niet lijkend. Hopkins heeft een heel karakteristiek rond gezicht. Deze jongen lijkt er totaal niet op en heeft een lang gezicht. Slecht gecast, slechte prequel.

eddie1971

Ik heb deze film gezien, en mijn persoonlijke mening is
Slecht slech slecht

de film begint aardig, maar daalt af naar een bedenkelijk niveau.

de fim haalt geen nano seconde het niveau van'zn voorgangers

spaar je geld uit en wact totdat ie op dvd is, nee wacht tot ie over een jaar ofzo op de tv is. want hij is echt slecht

LuCos

Planethugo "ik vond de film opzich niet zo slecht als de recensie doet vermoeden maar idd het doet niet echt aan als een Hannibal Lecter. Het is eerder een standaard slasher eigenlijk. "

Ja, ik ben het er eigenlijk wel mee eens.

Baski

eddie1971 "..spaar je geld uit en wact totdat ie op dvd is, nee wacht tot ie over een jaar ofzo op de tv is. want hij is echt slecht"

Een jaartje wachten vind ik iets teveel, maar na zoveel (duidelijke negative) reacties, wacht ik inderdaad maar tot hij op DVD verschijnt...

Moviemagic

geertvdheide "
Silence of the Lambs had eigenlijk nooit een vervolg mogen krijgen, laat staan drie. Niet dat Hannibal en Red Dragon zo enorm slecht zijn, ze zijn gewoon niet heel goed. Zolang je de films niet met het origineel vergeleek, gaat het nog wel. Maar het is overduidelijk dat de eerste film niet gaat worden geëvenaard, laat staan overtroffen.
"

Misschien ben ik aan het mierenneuken, maar:
Silence of the lambs is eigenlijk een vervolg van Manhunt. Red Dragon is een remake van Manhunt. Dus is er eigenlijk maar 1 vervolg en een prequel.

ICEZ3000

IK VIND DAT ER WEL ERG NEGATIEF OVER HANNIBAL RISING WORDT GEDAAN. Er zaten ontzettend leuke moordscenes in ( vooral die badscene).Oke, het verhaal klopt niet ( heeft hannibal iets goeds in zich?!!). Maar als deze film niets met Hannibal Lecter te maken zou hebben ( en je dat door de vingers ziet) was dit een leuke film geweest waarbij je het verhaal met een korrel zout kan nemen.

Lt. Dan

1 Ster vind ik een laf lage beoordeling... Tja, silence of the lambs lijkt wel heilig verklaard, en o wee als we daar dan een film hebben die daar mee te maken heeft....
Als film vond ik hem bijzonder mooi gemaakt, camerawerk belichting en regie dus. En idd het verhaal is nogal mager en makkelijk, en daarnaast willen we idd niet weten hoe het toch allemaal mis heeft kunnen gaan met hanniballetje. Geef hem dan toch gewoon 3 sterren ofzo?

spacey

Lt. Dan "1 Ster vind ik een laf lage beoordeling... Geef hem dan toch gewoon 3 sterren ofzo?"

3 sterren voor deze film? 3 sterren wil zeggen dat deze film zeer goed te kijken is, nou dat is hij dus niet! Ik vond de film zeker niet mooi gemaakt, en het camerawerk vond ik verschrikkelijk. Daar komt nog bij dat het verhaal inderdaad zeer mager en makkelijk is, dus komen we uit op 1 ster maximaal!!

Lt. Dan

@spacey... 3 uit 5 is : 6 uit 10???

een 6je dus...helemaal niet zeer goed.
1 ster betekent een 2, deze film is echt wel meer dan een 2 waard... een 2 zou ik porky's pretpark geven ofzo :P

spacey

Lt. Dan "@spacey... 3 uit 5 is : 6 uit 10???

een 6je dus...helemaal niet zeer goed.
1 ster betekent een 2, deze film is echt wel meer dan een 2 waard... een 2 zou ik porky's pretpark geven ofzo :P"

zeg pipo, je moet sterren niet vergelijken met cijfers!!

LuCos

spacey "zeg pipo, je moet sterren niet vergelijken met cijfers!!"

Das waar maar:

spacey "Ik vond de film zeker niet mooi gemaakt, en het camerawerk vond ik verschrikkelijk."

Ben ik het helemaal niet mee eens... Op school hebben we het juist nu hier over, en deze dingen waren juist het enige wat de film een beetje redelijk vedraagbaar maakte.

spacey

LuCos "Ben ik het helemaal niet mee eens... Op school hebben we het juist nu hier over, en deze dingen waren juist het enige wat de film een beetje redelijk vedraagbaar maakte."

Dat is dan weer een kwestie van smaak! Ik stoorde me aan het camerawerk, maar dat anderen het konden waarderen kan ik mee leven.

Lt. Dan

@ spacey
Pipo? Als je maximaal 5 sterren kunt geven, en minimaal 0...moet ik het echt nog uitleggen???
Ga maar een cursus wiskunde volgen ofzo..

ash_

Lt. Dan "@ spacey
Ga maar een cursus wiskunde volgen ofzo.."
Het klopt dat je ieder sterrenaantal maal 2 kunt doen om op een punt tussen 0 en 10 uit te komen maar toch kun je dat verband niet 1 op 1 leggen. Dat hangt er helemaal vanaf welk waarde oordeel je aan die sterren geeft. Ik ken mensen die wel punten tussen 0 en 10 geven, en nooit op een 10 komen omdat de perfecte film volgens hen niet bestaat. Logisch. Ik geef wel 5 uit 5 maar dat wil nog niet zeggen dat het op alle vlakken een perfecte film is, alleen dat de ervaring grandioos is geweest. Is 5 uit 5 dan gelijk aan een 10? Nee.

spacey

ash_ "Het klopt dat je ieder sterrenaantal maal 2 kunt doen om op een punt tussen 0 en 10 uit te komen maar toch kun je dat verband niet 1 op 1 leggen. Dat hangt er helemaal vanaf welk waarde oordeel je aan die sterren geeft. Ik ken mensen die wel punten tussen 0 en 10 geven, en nooit op een 10 komen omdat de perfecte film volgens hen niet bestaat. Logisch. Ik geef wel 5 uit 5 maar dat wil nog niet zeggen dat het op alle vlakken een perfecte film is, alleen dat de ervaring grandioos is geweest. Is 5 uit 5 dan gelijk aan een 10? Nee."

Valt niets meer aan toe te voegen! T+)

geertvdheide

Moviemagic "Misschien ben ik aan het mierenneuken, maar:
Silence of the lambs is eigenlijk een vervolg van Manhunt. Red Dragon is een remake van Manhunt. Dus is er eigenlijk maar 1 vervolg en een prequel."

Heb je gelijk in. Maar Manhunt heb ik een beetje buiten beschouwing gelaten. Die film was ook niet bijzonder goed geloof ik. Mijn punt was echter dat Silence of The Lambs veruit het beste deel uit de reeks is, en dat de andere delen (prequels en sequels) er niet aan kunnen tippen, en zelfs afbreuk doen aan deze topper. Daarom mag van mij de hele reeks ten ruste gelegd worden.

ducklips

Ik vond het een hele interesante en boeiende film vooral omdat je kan zien hoe Hannibal - Hannibal is geworden.

"Een fotogenieke traan op zijn gezicht is daarom een klap in het gezicht van de kijker"

Hij is niet als canibalistische serie moordernaar geboren, dit is gekomen door wat hij heeft meegemaakt tijdens zijn jeugd. dus ik vind het niet gek dat de jonge Hannibal "huilt". misschien was dat juist het moment dat de "transformatie" van jonge Hannibal naar de Hannibal die wij know and love.

fabbie

Soo.. wat een negativiteit allemaal. Zijn jullie nou zo negatief over Hannibal Rising omdat hij niet kan tippen aan The Silence (daar zijn er maar weinig van), of zijn jullie zo negatief omdat het gewoon een erg slechte film zou zijn. Persoonlijk vind ik deze film zeker niet slecht. Het doet je alleen niet echt aanvoelen alsof je met Lecter te maken hebt. Maar dat wil niet gelijk zeggen dat de film vreselijk is. Maar goed, dit is mijn mening. En ik geef de film een dikke 4 sterren. Uitleg nodig? Goed script, goed geacteerd, geeft duidelijkheid over hoe Lecter de psychopaat is geworden die wij vandaag de dag kennen. En dat is nou juist waar die hele film om draait. En dat hebben ze goed gedaan.
En voordat jullie allemaal agressief gaan reageren: dit is mijn mening, meningen verschillen, en ik respecteer jullie mening net zo goed als dat ik hoop dat jullie die van mij respecteren.

Mellie

Een film die "Hannibal Rising" heet en zichzelf dus op een dergelijke wijze promoot vraagt erom vergeleken te worden met de voorgaande delen! Ik snap niet dat er mensen zijn die zeggen dat het best een leuke film is, mits je het los ziet van de vorige films uit de reeks! In godsnaam, je wordt met hannibalmasker naar de bioscoop gelokt! Hoe kan ik dan vergeten dat het hier om Hannibal Lecter gaat!

Ik voelde mezelf net Hans Teeuwen na een bezoekje aan de josti band!

Queenfan

Ik ben geloof ik een van de weinigen die de sequel op SIlence, 'Hannibal' zeker wel kan waarderen. Ik vond het schitterend gefilmd, het verhaal geen herhaling van Silence en Hopkins vs. Oldman was gewoon meesterlijk. Maar okay, het was niet zo goed als het klassieke Silence of the Lambs (Hannibal was te rommelig, Lecter zelf was niet echt eng)

Toen kwam Red Dragon die ik zeker ook kon waarderen; er werd geprobeerd wat meer in de stijl van Silence te komen wat opzich ook goed kon daar deze twee verhalen redelijk op elkaar lijken. In ieder geval kon Red Dragon mij meer bekoren dan Manhunter...maar dit kwam met name doordat Hopkins weer de rol van Lecter op zich nam.

En nu Hannibal Rising. Ik ben dus een Lecter-liefhebber die echt wel verder kan kijken dan enkel het geweldige Silence of the Lambs. Maar dit verhaal kon mij eigenlijk gewoon niet boeien, en dan bedoel ik dat ik het echt gewoon saai vond. Dit kwam mede door het oninteressante personage dat Ulliel neerzet en enkele hele geforceerde momenten om een link te leggen naar de trilogie.
Een overbodige en saaie, maar inderdaad mooie, film

Red Dragon 7,5/10
Silence of the Lambs 9-/10
Hannibal 7/10
Hannibal Rising 5/10

Nu maar hopen dat Hopkins toch nog een keertje in de huid van Lecter wil kruipen en dat men een fatsoenlijk vervolg op de film Hannibal maken (dit kan inderdaad niet naar aanleiding van een boek aangezien het einde van Hannibal de film anders is dan het boek...het einde van de film is wel beter in mijn ogen). En laat de regie dan in handen van David Fincher en zorg dat er verder niet meer met deze serie geknoeid kan worden zoals nu met Hannibal Rising.

SunChaser

Baggerfilm, niet meer dan een 1 waard.

Hannibal Rising