The Revenant

The Revenant (2015)

Leonardo DiCaprio kruipt, lijdt en kreunt zich een weg naar een Oscar in deze film vol schitterende cinematografie.

Leestijd: 2 min 37 sec
Regie: Alejandro González Iñárritu | Cast: Leonardo DiCaprio (Hugh Glass), Tom Hardy (John Fitzgerald), Will Poulter (Bridger), Dombhall Gleeson (Captain Andrew Henry), e.a. | Speelduur: 156 minuten | Jaar: 2016

Het blijft moeilijk te geloven dat Leonardo DiCaprio nog geen Oscar heeft gewonnen, aangezien hij een van de weinige acteurs is in Hollywood die jaar na jaar een 'kanshebbende' prestatie levert. Voor sommige zou hij het beeldje zo kunnen krijgen (The Departed, Catch Me If You Can), andere komen qua film iets minder uit de verf ondanks zijn goede rol (The Aviator, The Great Gatsby). Feit is dat hij in zijn volle prijzenkast nog geen Oscar heeft staan, al zou daar met The Revenant eindelijk verandering in kunnen komen.

De film vertelt het (opmerkelijk genoeg waargebeurde) verhaal van avonturier en pelshandelaar Hugh Glass. De kijker wordt direct in de actie gegooid met een prachtig gefilmde gevechtsscène tussen de handelaren en de inheemse bevolking. Glass en wat over is van zijn groep weten via een bootje te ontkomen, maar daarmee begint alle drama pas. Na een plek te hebben gevonden om aan land te gaan, gaat Glass het traject verkennen. In het bos stuit hij echter op een boze grizzlybeer, die hem aanvalt om haar kleintjes te beschermen. Glass raakt daarbij zo gewond, dat het er niet op lijkt dat hij zal overleven. Een aantal mannen, onder wie John Fitzgerald, geeft aan bij Glass te zullen blijven in ruil voor een mooi geldbedrag. Te veel verklappen van wat er daarna gebeurt, zou zonde zijn. Zonder veel prijs te geven komt het erop neer dat Glass toch wordt achtergelaten en hij zich een weg terug moet zien te banen door het woeste landschap, waarbij gevaar van de natuur en de mens continue op de loer ligt.

DiCaprio heeft na de aanval van de beer nog maar weinig tekst in de film, aangezien hij door zijn verwondingen niet kan praten. Maar hij weet elk gevoel dat Glass heeft met zijn ogen en door zijn gegrom en gekreun duidelijk te maken. DiCaprio en zijn wil om te blijven leven vormen de spil van de film. Maar Tom Hardy als Fitzgerald is bijna even indrukwekkend. Hardy speelt hem door en door slecht, maar toch kun je ergens zijn motivatie wel begrijpen. Om een personage dat op papier niet meer is dan een typetje zoveel diepgang mee te geven, is een mooie prestatie en Hardy is dan ook verdiend genomineerd voor beste mannelijke bijrol bij de Oscars.

Maar het mooiste aan The Revenant is dat het prachtige acteerwerk hand in hand gaat met de natuurbeelden, die je de adem benemen en continue benadrukken hoe bar de omstandigheden zijn waarin Glass zich bevindt. Om dit zo vast te kunnen leggen (alles werd bij natuurlijk licht gefilmd), gingen cast en crew tijdens de opnames ook door een hel. Maar dat deze moeilijkheden het waard waren, bewijst het eindresultaat. Maar weinig films weten je het gevoel van de natuur zo mee te geven als Iñárritu's The Revenant. Niet alleen op acteervlak hebben we hier te maken met een bijzondere film zoals er maar weinig worden gemaakt, op cinematografisch vlak is het werkelijk een meesterwerk.