Star Trek Beyond (2016)

Spectaculaire actie en een hoog tempo in vermakelijke derde nieuwe Star Trek.

Leestijd: 3 min 28 sec
Regie: Justin Lin | Cast: Chris Pine (Kirk), Zachary Quinto (Spock), Karl Urban (Bones), Zoe Saldana (Uhura), Simon Pegg (Scotty), John Cho (Sulu), Anton Yelchin (Chekov), e.a. | Speelduur: 122 minuten | Jaar: 2016

Justin Lin had enkele pogingen nodig om van de Fast & Furious-reeks het geliefde over-de-topfenomeen te maken dat het nu is. Lin nam het stokje over bij de derde film, The Fast and the Furious: Tokyo Drift, maar slaagde er pas bij Fast Five in de toon te vinden die de franchise is gaan definiëren. Bij het overnemen van de nieuwe Star Trek-reeks heeft hij geen oefening meer nodig: het is meteen raak met Star Trek Beyond. Een zeer vermakelijke voortzetting van de vorige twee films, maar met veel minder voortdurende verwijzingen naar de oude Star Trek-series en films.

Star Trek uit 2009 en Star Trek Into Darkness uit 2013 waren nog vooral bezig met het nieuwe Star Trek-universum op te bouwen, in elkaar te zetten en de personages opnieuw te introduceren. Kirk, Spock, Bones, Sulu, Uhura, Scotty en Chekov zijn in Star Trek Beyond eindelijk bezig aan hun eerste echte lange ruimtemissie met de Enterprise om nieuwe werelden, beschavingen en volkeren te ontdekken en daarmee diplomatieke relaties proberen aan te gaan. Als de films een serie waren, dan is dit een losstaande aflevering waarin de crew gewoon één missie uitvoert.

Tijdens een pitstop op het enorme ruimtestation Yorktown krijgen ze een noodoproep vanuit de nebula, een nog onverkend stuk ruimte van waaruit geen directe communicatie met de Starfleet mogelijk is. Natuurlijk is er iets verdachts aan de oproep, maar de helden van de Enterprise kunnen de oproep niet negeren en gaan de val met ogen open tegemoet. Na een spectaculaire actiescène belanden ze in groepjes op een vreemde planeet. Ze moeten elkaar terugvinden, een manier bedenken om van de planeet af te komen en uiteraard de schurk uitschakelen die verantwoordelijk is voor hun situatie.

Een schurk die goed gespeeld wordt door Idris Elba, ook al is hij onherkenbaar onder een enorme laag make-up. Eigenlijk is het knap dat daar nog iets van zijn charisma doorheen schijnt. Andere leuke nieuwkomer is Sofia Boutella als Jaylah, een mysterieuze jonge alien die ook op de planeet is gestrand en de crew van de Enterprise helpt bij hun missie. Ondanks dat er allerlei levens en grote zaken op het spel staan, spat vooral het plezier af van deze derde nieuwe Star Trek-film. Daarbij is de dialoog af en toe wat te snel uitleggerig om alle technologie begrijpelijk voor de kijker te maken en is er nauwelijks sprake van de ontwikkeling van de personages die de eerdere films kenmerkte (waar in dit deel vooral op wordt voortgeborduurd).

Toch mogen deze minpunten de pret nauwelijks drukken. Lins vlotte stijl en hoge tempo geven daar ook niet echt de tijd voor. Het gaat soms zelfs zo snel dat lijkt alsof er scènes of stukjes van scènes uitgeknipt zijn, die een en ander hadden kunnen verhelderen. De lengte van exact twee uur doet dat ook vermoeden. In ruil daarvoor krijg je naast het hoge tempo een reeks grote en kleinere actiescènes. Met als hoogtepunten een grote ruimteslag aan het eind, en in het midden een ouderwetse scène met een motor en een vuistgevecht.

Het culmineert in een moment waarop twee personages vanaf rijdende voertuigen de lucht inspringen en elkaar midden in de lucht op te vangen. Net als Vin Diesel en Michelle Rodriguez in Fast & Furious 6, Lins laatste bijdrage aan die franchise. Het zou mooi zijn als dit het handelsmerk van Lin wordt, zoals John Woo bijvoorbeeld zijn witte duiven heeft. Beide films hebben overigens ook een flinke ensemblecast gemeen, bestaande uit een groep professionals die alles voor elkaar overhebben. De filosofie van de film valt dan ook samen te vatten als 'samen staan we sterk', met dit keer de crew van de Enterprise in plaats van de familie uit de Fast & Furious-films. Nu is Star Trek Beyond lang niet zo over de top als het andere werk van Lin, een zeer vermakelijke lijn valt er wel in te ontdekken. Ongetwijfeld tot grote frustratie van de fans van de oude Star Trek-series, maar tot groot plezier van fans van Lin.