Cemara's Family 2 [Netflix]

Cemara's Family 2 [Netflix] (2022)

Ondanks de goede bedoelingen slaat deze familiefilm over een superschattig kuikentje nogal dood.

Leestijd: 2 min 17 sec
Regie: Ismail Basbeth | Scenario: Mohammad Irfan Ramly | Cast: Widuri Sasono (Ara), Adhisty Zara (Euis), Nirina Zubir (Emak), Asri Welas (Salma), e.a. | Speelduur: 114 minuten | Jaar: 2022

Er lopen in het sympathieke Cemara's Family 2 genoeg personages rond, maar het is een kuikentje dat de aandacht opeist. Het piepende donsbeestje wordt gevonden door Ara, die ervan overtuigd is dat ze met kippen kan praten. Of anders gezegd, dat zij kippen kan verstaan. Tot grote irritatie van zus Euis neemt Ara het kuikentje onder haar hoede. Zo'n pieperig geval in huis is hartstikke onhygiënisch, om nog maar te zwijgen over het onophoudelijke gepiep dat uit die gele verenbal komt.

Ara's vader heeft ook zijn bedenkingen over de vriendschap tussen zijn dochter en haar nieuwe huisdier. Zou zij zich niet beter concentreren op haar huiswerk? En hoezo kan zij ineens kippen verstaan? Ara trekt zich niets aan van het onbegrip en besluit op missie te gaan. Het kuikentje moet namelijk terug naar zijn ouders. Maar die wonen best ver weg. Als Ara haar missie wil voltooien, is daar de hulp van een volwassene bij nodig.

Het kuikentje zorgt voor een belangrijke omslag in Ara's leven en lijkt iets van activisme in haar op te wekken. Door haar nieuwe vriendje ontwikkelt zij een diepe afkeur voor vlees en weigert zij nog een hapje kip naar binnen te werken. Cemara's Family 2 lijkt zich ook echt bewust uit te willen spreken tegen de vleesindustrie en het kuikentje als een soort mascotte te gebruiken.

De andere verwikkelingen in de film grijpen op een of andere manier naar die antivleesboodschap terug. Ara's vader gaat werken op de kippenboerderij. Ara's moeder begint haar eigen bedrijfje met de verkoop van vleessnacks. En kuikentjes zijn ontzettend in trek bij kinderen. Die kopen maar al te graag zo'n beestje. Pijnlijk, hoe die kleintjes in een krappe kooi moeten afwachten tot er een enthousiaste koper langskomt.

Cemara's Family 2 is een schattige, aandoenlijke familiefilm vol goede intenties, maar er had meer pit in mogen zitten. Daarnaast wordt de moraal van het verhaal wel erg duidelijk opgediend. Zie de slotakte, waarin Ara nog haar zegje mag doen. Zij eet geen vlees meer, maar dat betekent nog niet dat haar familie geen vlees mag eten. Joh. Echt waar? Nog bedankt voor die verhelderende woorden. Over de rozen rood kleuren gesproken.

Daar komt tot slot bij dat Cemara's Family 2 het uiterlijk heeft van een kindersoap. Denk aan goedkope belichting en decors, en dialogen vol exposé. Bovendien heeft de componist heeft zich iets te enthousiast uitgeleefd met de strijkers in de muziek. Ongetwijfeld om de emoties te versterken, maar het is onnodig bombastisch. Ondanks de goede bedoelingen slaat de film een tikkeltje dood. Zelfs een superschattig kuikentje kan dat niet voorkomen.

Cemara's Family 2 is te zien bij Netflix.