The Lovebirds [Netflix] (2020)

Twee tortelduifjes proberen tegelijkertijd een krankzinnig crimineel complot te overleven en hun relatie te redden.

Leestijd: 2 min 10 sec
Regie: Michael Showalter | Scenario: Aaron Abrams en Brendan Gall | Cast: Kumail Nanjiani (Jibran), Issa Rae (Leilani), Anna Camp (Edie), Kyle Bornheimer (Brett), e.a. | Speelduur: 87 minuten | Jaar: 2020

De relatie van Jibran en Leilani dreigt uiteen te vallen. Druk ruziënd zijn ze onderweg naar een feestje waar geen van beiden echt zin in lijkt te hebben. Terwijl ze het in de auto met elkaar uitmaken rijden ze per ongeluk iemand aan. Voordat ze het weten zitten ze middenin een krankzinnig crimineel complot en maken ze een bizar avontuur mee van sektes, corrupte gouverneurs en moord.

De film opent met een flashback waarin te zien is hoe Jibran en Leilani verliefd op elkaar worden na hun eerste date. Vier jaar later lijkt er weinig meer van deze liefde over. In een grappige ruzie tussen de twee komen alle pijnpunten van de relatie naar boven. Wanneer de krankzinnige gebeurtenissen elkaar opstapelen wordt hun liefdesgeschiedenis ook uitvergroot.

Kumail Nanjiani en Issa Rae zijn goed op dreef in het begin van de film. Hun fantastische komische timing zorgt voor bijzonder grappige ruzies tussen de twee. Ze lijken met hun snelle dialogen zo uit een screwballkomedie te komen. Daarna verliest de film de humor al snel uit het oog. Flauwe actiescènes krijgen de overhand, waardoor het geestige begin al snel vergeten is. Het script raakt afhankelijk van de vele bizarre situaties waarin het koppel verzeild raakt.

De vorige film van Michael Showalter was The Big Sick (2017), waarin Nanjiani ook de hoofdrol had. Dit was een bijzonder grappige en gevatte film vol gevoel. In vergelijking met The Big Sick is The Lovebirds vrij leeg en zielloos. Nanjiani is wederom in goede vorm, maar The Lovebirds overtuigt op weinig andere vlakken. De personages zijn vrij nietszeggend. We komen eigenlijk niks over hen en hun motivaties te weten. Waarom houden Jibra en Leilani van elkaar? Deze vraag, net als vele andere, blijven onbeantwoord. Een plausibel plot is ver te zoeken, want de personages komen in steeds vreemdere situaties terecht. Met een complot dat draait om een soort Illuminati-seksfeesten, lijkt er bijzonder weinig moeite in het verhaal gestopt te zijn.

The Lovebirds zou oorspronkelijk op 3 april in bioscopen te zien geweest zijn. Door de coronacrisis werd de release echter uitgesteld, waarna Netflix de rechten van de film van Paramount kocht. Dat is geen ramp want The Lovebirds is een prima film om thuis te bekijken. Het samenspel van Rae en Nanjiani werkt namelijk vrij goed. Hun verhitte discussies over milkshakes of de term 'fuckboy' laten zien dat deze film wel degelijk gevat kan zijn.

The Lovebirds is nu te zien op Netflix.