Pieces of a Woman [Netflix] (2020)

Een film die durft af te stoten, maar ook onder je huid kruipt. Dit is dé nieuwe vondst van Netflix.

door Ruud Vos om 22:54 in RECENSIES
Pieces of a Woman poster
Regie: Kornél Mundruczó | Scenario: Kata Wéber | Cast: Vanessa Kirby (Martha), Shia LaBeouf (Sean), Ellen Burstyn (Elizabeth), Iliza Shlesinger (Anita), Benny Safdie (Chris), Sarah Snook (Suzanne), Molly Parker (Eva), Jimmie Fails (Max) e.a. | Speelduur: 126 minuten | Jaar: 2020

De vonk kan ineens weg zijn door iets wat nog geen tel duurt. De realisatie dat iets traumatisch werkelijkheid is geworden. Het ene moment delen Martha en Sean hun volledige leven, hun hoop en plannen voor een mooie toekomst. Het volgende kennen ze elkaar niet meer. Pieces of a Woman begint indrukwekkend, met een tragische gebeurtenis die in een half uur wordt uitgebeeld met een ongekend stukje intieme cinema. De rest van de film bestaat uit flarden tijd, waarin we zien welk spoor van vernieling door twee levens is getrokken.

Natuurlijk is het geluk van Martha en Sean vanaf het begin af aan al niet volmaakt, maar er bestaat heel veel liefde tussen deze twee personages. Je gelooft Vanessa Kirby wanneer ze acteert dat ze om de tergend flauwe woordgrapjes van Shia LeBeoufs personage lacht, en hoe lief hij voor haar kan zijn wanneer ze de grootste steun nodig heeft. Maar ook voelen we mee zodra hun geluk aan stukken wordt gereten en ze lange tijd aanmodderen, voordat ze daadwerkelijk uitspreken dat er iets verdwenen is.

De pijn van deze twee personages moet je kunnen voelen. Seans gedrag ontspoort op meerdere manieren en wordt zelfs tergend om naar te kijken naarmate het verhaal voortsleept, wat erg van belang is. Met een andere acteur dan LeBeouf was het misschien moeilijker te accepteren geweest dat deze man zulke extremen in zich heeft. Kirby speelt haar pijn zo overweldigend dat ze er onbeweeglijk van wordt. Zo'n personage zien we bijna nooit in een film. Om dat dan ook nog boeiend en dramatisch te maken, moet je echt wel wat in huis hebben.

De stilistische Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó gaat voor zijn Engelstalige debuut voor een rauw realisme dat we niet per se van hem gewend zijn. Hij trekt echter wel zijn cinematische trukendoos open om dat voor elkaar te krijgen. Dat geeft niet per se een film die breed aantrekkelijk is. Hij durft af te stoten wanneer het verhaal daar volgens hem om vraagt en dat is niet noodzakelijkerwijs het moment dat de gemiddelde kijker daarop zit te wachten. Maar het is ook moeilijk om weg te kijken, alsof je in de rol van ramptoerist wordt gedrukt.

Staar je overigens vooral niet blind op de interessante filmmakers die voorbijkomen. Dat Benny Safdie erin zit, maakt dit allerminst een film zoals Uncut Gems. En al ligt The Last Black Man in San Francisco ietsje meer in de buurt, de aanwezigheid van schrijver/acteur Jimmie Fails is geen voorbode voor de toon die Pieces of a Woman aanslaat. De stijl zit 'm nu in langgerekte shots en in een bepaalde subjectiviteit van de vertelling. Het is allemaal ook ontzettend klein gehouden, en erg dicht op de huid van de personages.

Nadat deze film werd gelanceerd op het filmfestival van Venetië, waar Kirby ook terecht werd bekroond als beste actrice, werd de film aan Netflix verkocht. Dan is al gauw de vraag: hoe erg is het dat we deze niet op het grote doek kunnen zien? Het is vooral de intimiteit die deze film indrukwekkend maakt. En een lang uitgerekt shot van tweeëntwintig minuten in het eerste halfuur, trekt ook de aandacht. Pieces of a Woman biedt vooral dingen die je nergens anders ziet.

Pieces of a Woman is te zien bij Netflix.