Tall Girl 2 [Netflix]

Tall Girl 2 [Netflix] (2022)

Het langste meisje van de klas is terug voor het vervolg. Meer van hetzelfde, minder dan het vorige.

Leestijd: 2 min 24 sec
Regie: Emily Ting | Scenario: Sam Wolfson | Cast: Ava Michelle (Jodi Kreyman), Griffin Gluck (Jack Dunkleman), Luke Eisner (Stig Mohlin), Sabrina Carpenter (Harper Kreyman), Jan Luis Castellanos (Tommy Tores), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2022

Jodi Kreyman is terug. Het langste meisje van de klas worstelde tijdenlang met onzekerheid, maar kwam die uiteindelijk te boven. Nu is ze gelukkig in haar liefdesrelatie met übernerd Jack Dunkleman, die elke keer een houten krat als opstapje moet gebruiken wanneer hij zijn boomlange vriendin wil zoenen. In dit tweede deel zakt hij daar al bij de eerste poging gelijk doorheen. Mogen we dat als veeg voorteken beschouwen?

Tall Girl 2 is een vervolg volgens het aloude boekje: meer van hetzelfde, minder dan het vorige. Voor dit tweede deel persen de makers hun cineastische klei door een mal die eigenlijk zijn vaste vorm al na één keer drukken verloren heeft. Wat er uit die mal komt rollen bestaat namelijk uit exact dezelfde ingrediënten, maar ontbeert helaas alle vorm, focus en structuur.

Bijkomend nadeel is dat scenarist Sam Wolfson zichzelf dit keer een beetje in de nesten heeft gewerkt door voor een moeilijker vertrekpunt te kiezen. Jodi blaakt immers van het zelfvertrouwen en dat moet op de een of andere manier weer gebroken zien te worden om enige vorm van conflict in het verhaal terug te brengen. Een schoolmusical dan maar? Jodi geeft zich ervoor op, krijgt de hoofdrol en dan slaat plotseling de twijfel weer toe: is ze wel goed genoeg?

Niet erg geloofwaardig, want Jodi krijgt van anderen juist meer bevestiging dan ooit tevoren. Het pesten is voorbij. Kimmy, de grootste bitch van de klas, lijkt de strijdbijl te willen begraven en ook een nieuwkomer die luistert naar de naam Tommy Torres (ja, zo heet deze latino dus écht) staat zeer welwillend tegenover Jodi. Verhip, er bloeit zelfs een kleine romance op met deze nieuwe 'hunk'!

Kortom: de willekeur regeert in Tall Girl 2. In dit universum worden personages kennelijk om de haverklap verliefd op elkaar, in steeds wisselende samenstellingen, terwijl daar in de meeste gevallen totaal geen aanleiding voor is. Tja...als je op die manier onverwachts uit de hoek probeert te komen, kun je als schrijver maar net zo goed een potje gaan dobbelen en de uitkomst daarvan toepassen op de ontwikkelingen in je verhaal. Dan verras je immers ook.

Gloort er dan helemaal geen hoop in dit tienerniemendalletje? Jawel hoor. Diep vanbinnen zit nog steeds een vrij onschuldige boodschap verscholen: dat het oké is om jezelf te zijn, ook al wijk je af van de rest. En om de Zweedse uitwisselingsstudent Stig mag af en toe ook nog best een beetje worden gegniffeld. Je ziet dat acteur Luke Eisner veel plezier heeft in het spelen van deze onnozele mooiboy. Als hij zijn personage ietsjes meer zou aandikken, heeft hij mogelijk zelfs voer voor een melige sitcom in handen.

Tall Girl 2 is te zien bij Netflix.