Love & Gelato [Netflix]

Love & Gelato [Netflix] (2022)

Een pijnlijk saaie vertelling van een uitgekauwd verhaal.

Leestijd: 2 min 18 sec
Regie: Brandon Camp | Scenario: Brandon Camp Cast: Susanna Skaggs (Lina), Tobia De Angelis (Lorenzo), Saul Nanni (Alessandro), Valentina Lodovini (Franscesca), Owen McDonnell (Howard), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2022

In Love & Gelato gaat de jonge Lina alleen op reis naar Italië. Dit doet ze met enige tegenzin, want Lina is nogal op zichzelf en risicoavers, maar het was de laatste wens van haar pas overleden moeder. Nu er een definitief einde is gekomen aan de lange ziekteperiode die Lina's leven de afgelopen jaren heeft beheerst, pakt ze dan ook haar koffers en vertrekt naar het zonnige Rome, waar ze in de voetsporen van haar moeder zal treden om haar herinnering in leven te houden en zichzelf te vinden.

Helaas valt er niet veel spannends te vertellen over het plot van Love & Gelato. Het is niets wat we niet eerder gezien hebben en de belangrijkste plotpunten zijn in de eerste tien minuten van de film te achterhalen. Het lijkt erop dat Netflix het gelijknamige boek van Jenna Evans Welch in dezelfde vorm heeft proberen te gieten als de tienerhits To All the Boys I've Loved Before en The Kissing Booth, maar met beduidend minder succes.

Het hoofdpersonage, Lina, wordt aan ons voorgesteld als een zelfstandige jonge dame: ambitieus, ijverig en ietwat ongemakkelijk. Van deze ambities zien we echter weinig terug in het verloop van de film. Haar mannelijke tegenspelers praten honderduit over hun toekomstplannen, maar Lina zelf horen we hier weinig over. Hiermee wordt weer flink ingespeeld op de inmiddels alom bekende tienerfilmfilosofie dat je jezelf alleen in een ander kan vinden, vooral als je een vrouw bent.

Verder zit de film vol met tienerfilmclichés: een driehoeksverhouding, een inspirerende speech van een ouderfiguur en de uiteindelijke conclusie dat je ook voor jezelf kan kiezen. Dit alles resulteert in een, op zijn zachtst gezegd, onlogische scène, waarin Lina en haar beste vriendin met gevaar voor eigen leven op een Vespa door de straten van Rome scheuren, met als doel haar grote liefde tegen te houden voor hij op de trein naar Parijs stapt, om hem vervolgens te vertellen dat ze niet met hem verder wil.

Love & Gelato is een verhaal over jezelf vinden, en dat lijkt Lina prima te zijn gelukt, want aan het einde van de film heeft ze haar bril afgezet en haar haar afgeknipt. Missie geslaagd. Van echte karakterontwikkeling is geen sprake, en bij de aftiteling weet het publiek net zo goed wie Lina is als zijzelf. De nagel in de doodskist van deze film is het feit dat Lina en haar liefde, die op wonderbaarlijke wijze zijn prestigieuze culinaire opleiding in Parijs in slechts één jaar heeft afgerond, alsnog samenkomen in de laatste scène. Tot zover voor jezelf kiezen.

Love & Gelato is te zien bij Netflix.