Encontró lo que Buscaba? [Netflix]

Encontró lo que Buscaba? [Netflix] (2023)

Even achterhaald als het hoofdpersonage, een sneue gepensioneerde radiopresentator.

Leestijd: 2 min 14 sec
Regie: Yibrán Asuad| Scenario: Javier Peñalosa | Cast: Álvaro Guerrero (Don Enrique), Eduardo Minett (Picho), Andrea Chaparro (Amanda), Ana Sofia Gatica (La Bomba), Sidney Robote (Winkelmanager), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2023

Ooit was hij een vermaarde radiopresentator, maar nu is hij vooral een sneue man, die graag de liefde van zijn leven nog een keertje wil opzoeken. Enrique heeft geld nodig en besluit daarom bij een supermarkt te gaan werken. Daar ontmoet hij Picho en Amanda. Picho is verliefd op Amanda, maar Amanda ziet hem niet staan. Enrique besluit hem te helpen, maar daarvoor moet Picho wel iets terugdoen, hem namelijk helpen om wat extra geld te verdienen door te stelen van de supermarkt.

De manier waarop Enrique zich gedraagt wekt irritatie op. Hij is enorm egoïstisch en er alleen op gericht om zijn doel te bereiken. De aardige dingen die hij doet staan altijd alsnog in het teken van zijn eigen leven. Na verloop van tijd wordt duidelijk dat hij vooral spijt heeft van het feit dat hij zijn kansen niet gegrepen heeft, maar dat excuseert zijn gedrag niet. De geforceerde grappen die aan zijn personage gekoppeld worden, zijn meestal meer flauw dan grappig. Zijn personage is zowel onsympathiek als weinig interessant en dat maakt zelfs 93 minuten een lange zit.

Gelukkig zijn er Picho en Amanda. Picho's onbeantwoorde liefde zal bijna iedereen wel bekend voorkomen en door de film heen ontwikkelt zijn personage zich. Het is jammer dat Amanda niet eenzelfde groei gegund wordt. De kijker beziet haar alleen vanuit het oogpunt van Enrique en Picho en ze ontstijgt daarmee nooit haar toegewezen rol als romantisch object. Nog problematischer is Enriques vlam, La Bomba, die puur en alleen als sexy droomvrouw opdraaft in zijn fantasieën over vroeger. Dat Encontró lo que Buscaba? de eigen gebreken niet door lijkt te hebben, doen hem overkomen als een even grote boomer als Enrique.

Waar retro wel goed uit de verf komt is in de soundtrack en esthetiek. De vibe van Encontró lo que Buscaba? past erg goed bij het verlangen naar het verleden van Enrique en werkt aanstekelijk. De vrolijke kleuren en ook de kleding en Enriques auto's passen perfect binnen het plaatje. Je zou bijna zelf deze nostalgische wereld in willen stappen als het puur zou gaan om het visuele aspect.

Of Encontró lo que Buscaba? je aandacht vast weet te houden, ligt er vooral aan of je sympathie op kan brengen voor Enrique, zo niet dan zal de film vooral op de zenuwen blijven werken. De soundtrack en de vrolijke esthetiek zorgen voor een prima sfeer, maar als geheel is deze komedie een pijnlijke bedoening.

Encontró lo que Buscaba is te zien bij Netflix.