Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (2023)

Fantasierijke actiefilm met goede geintjes en nog betere special effects.

Leestijd: 2 min 2 sec
Regie: John Francis Daley, Jonathan Goldstein | Scenario: Jonathan Goldstein, John Francis Daley, Michael Gilio | Cast: Chris Pine (Edgin), Michelle Rodriguez (Holga), Justice Smith (Simon), Sophia Lillis (Doric), Regé-Jean Page (Xenk), Hugh Grant (Forge), Daisy Head (Sofina), e.a. | Speelduur: 134 minuten | Jaar: 2023

Na een diefstal die niet zo goed afliep, proberen Edgin en Holga hun leven weer op de rit te krijgen. Dat is moeilijker dan gedacht, want één van hun vrienden lijkt hen verraden te hebben. Om de boel recht te trekken en zich te bewijzen voor zijn dochter, gaat Edgin samen met Holga en andere magische misfits op een episch avontuur vol bizarre monsters en plannen die niet altijd even lekker lopen.

Dungeons & Dragons is een blockbuster zoals je gewend bent: veel cgi, actiespektakel en grappige hoofdpersonages netjes verpakt in een oké verhaal. Toch onderscheidt de film zich door op slimme wijze de draak te steken met zowel het spel waarop hij gebaseerd is als het fantasygenre. Ook de simpliciteit van het verhaal en de personages zijn duidelijke pluspunten.

Hoewel een breed publiek van deze film kan genieten, worden fans van het originele spel extra beloond. Veel typische dingen uit het bekende tafelbladrollenspel komen voor: spreuken, mislukte plannen en onnodig lange achtergrondverhalen geven de film een vrij authentieke toon. Gelukkig weten de schrijvers ook wanneer het beter is om het spel los te laten en de creatieve vrijheid te nemen met wat het fantasygenre te bieden heeft.

Deze creativiteit komt vooral in de actiescènes tot uiting. De magische kant van de wereld waar het verhaal zich afspeelt, wordt op de gekste manieren gebruikt. Het geeft de film een verfrissende eigengereidheid. Naast computeranimatie wordt veel gebruik gemaakt van praktische effecten en opmerkelijke kostuums. Er gaat een bepaalde charme van uit.

Toch is dit visuele spektakel eigenlijk te lang voor het simpele verhaal. Het voelt alsof er wat coole actiescènes en uitgemolken geintjes in zijn gegooid om maar aan die twee uur speeltijd te komen. Al die poespas maakt hem langdradig. Ook zijn sommige actiescènes, zelfs voor een fantasyfilm, wel heel erg over de top.

Toch biedt Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves een coole bioscoopervaring. De sets, kostuums en cgi zijn over het algemeen van de hoogste kwaliteit en het acteerwerk is (grotendeels) prima. Het is niets wat je nooit eerder hebt gezien in een blockbuster, maar de film laat minder steekjes vallen dan producties van concurrerende studio's de laatste tijd wel eens doen.