Kill Boksoon [Netflix]

Kill Boksoon [Netflix] (2023)

Vermakelijke actiescènes afgewisseld met moeder-dochterdrama zorgen voor een onevenwichtig geheel.

Leestijd: 2 min 14 sec
Regie: Sung-hyun Byun| Scenario: Sung-hyun Byun | Cast: Do-yeon Jeon (Bok-soon Gil), Kyung-gu Sol (Min-kyu Cha), Si-a Kim (Jae-young Gil), Esom (Min-hee Cha), Kyo-hwan Koo (Hee-sung Han), e.a. | Speelduur: 137 minuten | Jaar: 2023

Kill Boksoon draait om het leven van huurmoordenaar Bok-soon Gil. Ze is een van de besten in haar vak en in principe loopt haar leven prima. Maar ze heeft ook een dochter en dat brengt weer totaal andere worstelingen met zich mee. Nu haar contract bijna afloopt wil ze eigenlijk stoppen, maar dat is nog niet zo makkelijk. Ze krijgt te maken met vijanden die er alles aan doen om haar uit de weg te ruimen.

Bok-soon Gil wordt geïntroduceerd wanneer ze een Japans-Koreaanse gangster moet omleggen. Na een gesprek met haar dochter over het onrecht in de wereld, besluit ze hem een eerlijke kans te geven om terug te vechten. Het gevecht bevat een aantal geïnspireerde momenten, zoals een shot van het spiegelende wateroppervlak van een regenplas. Dit blijkt vervolgens een fantasie van Bok-soon. Daarnaast laat de mening van de dochter over eerlijk proberen te leven direct zien waar Kill Boksoon om zal draaien.

Helaas is Kill Boksoon met name sterk op het niveau individuele scènes. Als geheel weet de film minder te overtuigen. De actiescènes zijn vaak pakkend en bij vlagen innovatief gefilmd, maar daarnaast moet er nog de verhaallijn over het moederschap in verwerkt worden. De dochter heeft zo haar eigen problemen. Ze heeft een relatie met haar beste vriendin, maar de vriendin wil het geheimhouden. Uiteraard loopt het anders en dat brengt een hoop verwikkelingen met zich mee, maar uiteindelijk blijkt deze verhaallijn ook vooral gerelateerd te worden aan de morele kwestie over eerlijk zijn of niet.

Omdat het vooral om deze morele kwestie gaat zijn de gesprekken tussen moeder en dochter zelf wat te karig. Juist dit concept had Kill Boksoon een echt ankerpunt kunnen geven, maar het wordt nu te zeer tot de marge verdrongen. Dat is jammer, want daardoor blijft het verhaal vooral vermakelijk. Er zit genoeg humor in en de actiescènes zijn op een lekkere manier overdreven. Dramatisch in slow motion spuitend bloed werkt, omdat de film zich op die momenten niet te serieus neemt.

Zulke sterke cinematografische momenten worden afgewisseld met minder opvallende en weinig diepgaande dramascènes. De lengte van ruim twee uur maakt van Kill Bok-soon niet direct een makkelijke zit, al moet gezegd worden dat de film nooit echt traag wordt. Dit is deels te danken aan Bok-soon zelf, want haar droge houding als het op moorden aankomt en haar oprechte zorgen om haar dochter betrekken wel bij haar sores van begin tot einde.

Kill Boksoon is te zien bij Netflix.