Aaahh Belinda [Netflix]

Aaahh Belinda [Netflix] (2023)

Rommelige Turkse komedie met geweldige hoofdrol.

Leestijd: 2 min 12 sec
Regie: Deniz Yorulmazer | Scenario: Hakan Bonomo | Cast: Neslihan Atagül (Dilara), Serkan Çayoglu (Serkan), Necip Memili (Necati), Beril Pozam (Arzu), Efe Tunçer (Akif), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 2023

Dilara is een actrice die haar rollen met zorg uitkiest. Ze is dan ook niet blij als ze in een reclamespotje voor het shampoomerk Belinda moet spelen. Zeker omdat het personage in dit spotje de gedweeë Handan is. Haar tegenspeler Necati is een griezel en Dilara kan daarom niet wachten om klaar te zijn met het filmen. Ze komt echter terecht in een nachtmerrie, want terwijl ze voor de zoveelste keer de take over moet doen waarin ze haar haar wast, komt ze terecht in de wereld van Handan en is ze plots een getrouwde moeder van twee kinderen.

Aaahh Belinda begint met een pakkend openingsnummer, helaas is het lastig te plaatsen, omdat Netflix het niet nodig vindt om de Turkse tekst te ondertitelen. Of het narratief iets toevoegt is dus niet te zeggen, maar het introduceert wel de vrolijke en energieke sfeer van de rest van de film. De overtuigende performance van Neslihan Atagül doet verlangen naar meer, maar helaas is het daarna gedaan met muzikale intermezzo's.

Gelukkig heeft Atagül geen muziek nodig om te stralen, haar expressieve acteerwerk is constant innemend. In elke scène trekt zij de aandacht naar zich toe. Wanneer ze uit het saaie leven van Handan probeert te ontsnappen, gaat ze op jacht naar een nieuwe theaterrol en is het compleet geloofwaardig dat ze met gemak een auditie tot in perfectie speelt.

Het script geeft Atagül genoeg om mee te werken en haar veelzijdigheid als actrice te tonen, maar als geheel is het wel wat minder overtuigend. Aaahh Belinda is een remake van een Turkse film uit 1986. Deze kreeg destijds goede beoordelingen vanwege de kijk op feminisme en de rol van de vrouw, maar die boodschap verwatert in deze versie. Terwijl Dilara verstrikt raakt in haar nieuwe rol, worden er een aantal zijlijntjes opgevoerd. Handan zit bijvoorbeeld in de problemen omdat zij bepaalde personen nog geld verschuldigd is. Dit krijgt relatief veel aandacht, maar is alsnog een chaotische verhaallijn.

Door de rommelige opbouw is het einde ook lastiger te plaatsen. De voorlaatste scène is cinematografisch interessant, door de manier waarop twee gelijktijdige gebeurtenissen door elkaar gemonteerd worden en dit voelt als een veelzeggende opbouw, maar het zet niet door. Aaahh Belinda verveelt gelukkig geen moment door de kleurrijke esthetiek en het acteerwerk. Desondanks laat hij je achter met een onvoldaan gevoel, omdat het uiteindelijk niet duidelijk wordt wat de film precies aan de kijker mee wil geven.

Aaah Belinda is te zien bij Netflix.