Crater [Disney+]

Crater [Disney+] (2023)

Jonge avonturiers ontsnappen voor één avond aan hun uitzichtloze levens op de maan.

Leestijd: 2 min 5 sec
Regie: Kyle Patrick Alvarez | Scenario: John Griffin | Cast: Isaiah Russel-Bailey (Caleb), Mckenna Grace (Addison), Billy Barratt (Dylan), Orson Hong (Borney), Thomas Boyce (Marcus), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2023

Crater was oorspronkelijk een productie van 20th Century Fox. Dat werd opgekocht door Disney, en nu verschijnt Crater eindelijk op hun streamingdienst. De film van regisseur Kyle Patrick Alvarez werd onder andere geproduceerd door de makers van Stranger Things. Het is een soort Goonies, maar dan op de maan. Dat Crater na het tumultueuze productieproces de bioscoopzalen nooit bereikte, is in dit geval geen gemiste kans.

Crater is geschreven voor een duidelijk afgebakend publiek van jonge tieners. Geen al te moeilijke vragen, en de personages hebben net als echte tieners een idee van hoe de wereld in elkaar steekt, maar niet het volledige plaatje. Dit geeft een duidelijk perspectief, maar de magere ontwikkeling van het verhaal en de wereld waarin deze zich afspeelt laat belangrijke vragen over de context onbeantwoord.

Visueel is Crater erg sterk. Nadat het project een flink aantal jaren op de plank heeft gelegen en met een budget van 53 miljoen euro is dat ook te verwachten, maar het plot laat te wensen over. Spannend wordt het eigenlijk niet. Deze avonturenfilm is eerder een aaneenschakeling van een aantal relatief onschuldige streken van een groep zogenaamd opstandige kinderen, die niet in echt gevaar komt.

Crater onderscheidt zich van andere kinder- en tienerfilms door de opvallend pessimistische ondertoon. De jonge ruimtevaarders zijn zich tot op zekere hoogte bewust van de klassenverschillen en oneerlijkheden die spelen in hun kleine gemeenschap, maar voelen blijkbaar niet de behoefte om hier iets aan te doen. Ze doen zelfs geen enkele moeite om Caleb bij hen te houden. Hij is nu nog lid van de vriendengroep, maar binnenkort onderweg naar een andere planeet zonder mogelijkheid om te communiceren naar het thuisfront. In plaats daarvan besluiten ze nog één laatste avond vol plezier te beleven, en daarna terug te keren naar hun uitzichtloze levens.

Crater had een beetje meer heldhaftigheid en vechtlust kunnen gebruiken. Desalniettemin vinden de thema's die goed te behappen zijn voor een jong publiek hun weg naar de voorgrond, zoals vriendschap, en dat deze vriendengroep alles opzijzet om plezier met elkaar te kunnen maken. Wat dat betreft is er ook voor ons volwassenen nog wel een mooie boodschap te vinden in Crater, namelijk dat je moet waarderen wat je hebt, want voor je het weet is het weg, en in het verleden kan je niet leven.

Crater is te zien bij Disney+.