Dying for Chocolate: A Curious Caterer Mystery [Netflix]

Dying for Chocolate: A Curious Caterer Mystery [Netflix] (2022)

Goldy Berry is de Hallmark-versie van Jessica Fletcher in een ongeïnspireerd mysterie.

Leestijd: 2 min 24 sec
Regie: Anthony C. Metchie | Scenario: Diane Mott Davidson, Erinne Dobson, John Christian Plummer | Cast: Nikki Deloach (Goldy Berry), Andrew Walker (Tom Schultz), Jaycie Dotin (Marla Maguire), Jason Schombing (Owen Gentle), e.a. | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2022

Dying for Chocolate: A Curious Caterer Mystery neemt je mee op een smakelijk avontuur met mysterie en romantiek. Deze charmante film is een Hallmark-productie, en hoewel Hallmark bekendstaat om hartverwarmende verhalen, wordt in Dying for Chocolate wat extra pit toegevoegd in de vorm van een whodunitmysterie. De film is gebaseerd op de Goldy Schultz-mysteries, geschreven door Diane Mott Davidson, die ook heeft meegewerkt aan het scenario voor de film.

Cateraar Goldy Berry vormt een team met de dorpse detective Tom Schultz, om de dood van haar vriendin op te lossen. Zoals een goede detective betaamd, zijn er meerdere verdachten die we een voor een beter leren kennen. Iedereen heeft een motief en de mogelijkheid het te hebben gedaan, maar geen van allen presenteert zich als een interessante moordenaar. Dit gegeven maakt het niet heel aantrekkelijk om tot het einde van de film te blijven hangen, maar als dit toch lukt, blijkt de dader iemand te zijn die we in de film amper voorbij hebben zien komen.

De filmmakers doen een poging een perfecte balans te vinden tussen mysterie en romantiek. De romantiek voert echter al snel de boventoon, en dit gaat ten koste van een intrigerend en goed uitgewerkt mysterie. De chemie tussen de hoofdpersonages is wel voelbaar, op de klassieke Hallmark-manier, maar dat betekent ook dat het geheel voorspelbaar en cliché is. Waar het laatste ingrediënt in het Hallmark recept normaal gesproken de eerste en enige kus van de hoofdpersonages is, ontbreekt dit deel in Dying for Chocolate, wat doet vermoeden dat de romance zich in een vervolg verder zal ontwikkelen. Goldy Berry heet in de boeken tenslotte Goldy Schultz.

De dialogen in Dying for Chocolate dienen als een manier om het plot voor de kijker uit te kauwen, en alles wordt er nogal dik bovenop gelegd, waardoor de film zich tergend langzaam voortsleept. De interacties tussen de personages zijn ongemakkelijk en hoewel de hoofdpersonages nog enigszins geloofwaardig zijn als liefdeskoppel, is de chemie tussen andere personages ver te zoeken. Echte diepgang of karakterontwikkeling hoef je ook niet te verwachten.

Dying for Chocolate: A Curious Caterer Mystery is geen filmisch meesterwerk, maar voor liefhebbers van Hallmark-films is het wel een van de betere opties. Ze hebben dan ook hun meest succesvolle acteurs uit de kast getrokken voor dit culinaire mysterie. Nikki Deloach en Andrew Walker hebben al enkele keren eerder het scherm gedeeld in andere Hallmark-producties. Liefhebbers van chocolade hoeven helaas hun hart niet vast te houden, want op een vrij uitgebreide kook-scene aan het begin van de film na, hoef je Dying for Chocolate ook niet te kijken voor de foodporn.

Dying for Chocolate: A Curious Caterer Mystery is te zien bij Netflix.