Miłość do Kwadratu bez Granic [Netflix]

Miłość do Kwadratu bez Granic [Netflix] (2023)

Dit derde deel is zeker net zo slecht is als zijn twee voorgangers.

Leestijd: 2 min 28 sec
Regie: Filip Zylber | Scenario: Natalia Matuszek, Wiktor Piatkowski | Cast: Adrianna Chlebicka (Monica), Mateusz Banasiuk (Enzo), Ina Sobala (Ewa), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2023

Miłość do Kwadratu en Miłość do Kwadratu Jeszcze Raz waren suffe soapromances waarin de clichés elkaar in hoog tempo opvolgden. Het ging om de liefde tussen lerares (en heimelijk model) Monika en reclameacteur Enzo. In de films werd hun liefde steeds weer onder druk gezet en dezelfde prangende vraag gesteld: blijven de tortelduifjes bij elkaar? Het antwoord daarop is natuurlijk gewoon ja. Het moet wel leuk blijven.

Voor de goede orde, dit soort vederlichte romances hoeven helemaal niet zo slecht te zijn. Lekker voor een avondje bankhangen met een goed glas wijn. Alleen, er werd geprobeerd meer te zijn. Naast kant en klaar verpakt amusement moesten er ook zogenaamd belangrijke moralen aan het publiek worden voorgeschoteld. En precies dat is waar de suikerzoete titels jammerlijk de mist ingingen. Want belegen boodschappen als 'liefde overwint alles' en 'je moet lekker jezelf blijven' zijn al miljoenen keren eerder (en beter) gecommuniceerd.

Miłość do Kwadratu bez Granic is deel drie en de les lijkt geleerd te zijn. Het begint heerlijk luchtig met mislukte huwelijksaanzoeken van Enzo. Als hij eindelijk Monika ten huwelijk heeft gevraagd moet er nog een laatste obstakel worden overwonnen. De twee willen trouwen in de kerk. Maar dat gaat niet zomaar. Enzo moet daarvoor eerst in het reine komen met zijn zondes. Dat betekent ene Ewa opzoeken en om vergeving vragen.

Deze Ewa is een bloedirritante 'vrije geest' die overduidelijk dit soort types belachelijk moet maken. Denk aan iemand die overgevoelig is voor bepaalde energieën en in staat is om het hele interieur opnieuw in te richten om zo de positiviteit beter te laten stromen. Tenenkrommende, kinderachtige humor die eerder agressie dan lachlust opwekt. Enzo laat haar gedrag gelaten toe zodat zij zich, heel verrassend, tussen hem en Monika kan wurmen.

Ewa's aanwezigheid is al genoeg om een duim omlaag te geven. Maar de makers van Miłość do Kwadratu bez Granic denken, net als in de eerdere films, dramatisch goud in handen te hebben. Heel fijn dat er thema's worden behandeld als het verlangen naar ouderschap en dicht bij jezelf blijven, in de platte context komen ze nauwelijks tot hun recht. Er wordt niets nieuws verteld.

Dat lijkt regisseur Filip Zylber helemaal niets te kunnen schelen. Hij leidt de tortelduifjes hoe dan ook naar het zogenaamd spannende einde, waarbij toch nog even die ene vraag wordt gesteld: blijven Monika en Enzo bij elkaar? Of is hun relatie door de vele beproevingen onherstelbaar beschadigd? Alsof er op die die vraag nu ineens wel een ander antwoord kan komen.

Ergens is medelijden met hoofdrolspelers Adrianna Chlebicka en Mateusz Banasiuk wel op zijn plaats. Het zijn toch twee uitstekende acteurs die hier moeten werken met waardeloze scripts. Tegelijkertijd zullen deze films het ongetwijfeld fantastisch doen bij selecte doelgroepen. Vermoedelijk wordt nu door de marketingafdeling nagedacht over deel vier.