Elf Me [Prime Video]

Elf Me [Prime Video] (2023)

Een Italiaanse kerstfilm voor jong en oud, met een hoofdrol voor nostalgie en traditie.

Leestijd: 2 min 6 sec
Regie: YouNuts | Scenario: Marcello Cavalli, Giovanni Gualdoni, Gabriele Mainetti | Cast: Pasquale Petrolo (Trip), Frederico Ielapi (Elia), Anna Foglieta (Ivana), Giorgio Passoti (Papà Elia), e.a. | Speelduur: 99 minuten | Jaar: 2023

Het is nog nét geen december, maar aan kerstfilms ook nu al geen tekort. Elf Me zal vooral bij de jongere kijker in de smaak vallen, aangezien het bol staat van speelgoed, magie en andere thema's die interessant zijn voor kinderen. Toch zit er ook nog een generatieconflict in waardoor Elf Me ook ouders nog zal boeien.

Elf Me is een van de nieuwe toevoegingen aan de inmiddels substantiële collectie kerstfilms die de filmwereld, en vooral de streamingwereld, rijk is. Elk jaar zijn er weer een flink aantal nieuwe producties die de magie van de feestdagen centraal stellen. Elf Me is een Italiaanse productie met een hoofdrol voor nostalgie en traditie, vooral als het gaat om speelgoed. Nieuwerwetse plastic troep met geluidseffecten wordt verruild voor de magische houten poppen en figuurtjes van maker-elf Trip, die door een 'klein' ongeluk met één van zijn creaties verbannen is van de Noordpool.

Elf Me valt dus niet in het Hallmark-romkom genre waar de decembermaanden op Netflix inmiddels om bekend staan, maar in het familiegenre waar magie vaak op een wat letterlijkere manier verwerkt wordt in het verhaal. Fantasierijke personages botsen met de 'echte' wereld, waardoor talrijke jolige en rommelige situaties ontstaan. Het is niet per se vernieuwend, maar desalniettemin vermakelijk en precies wat je verwacht van een kerstfilm.

Het is wel duidelijk dat Elf Me is gemaakt voor een jong publiek, maar ook volwassenen hoeven zich niet de ogen uit te krabben om door deze film heen te komen. Het verhaal is simpel, maar wordt goed verteld. Pasquale Petrolo speelt in de rol van Trip een heerlijk sarcastische en humoristische kerstelf met een missie die hem af en toe nogal onsympathiek over doet komen, maar toch is hij de personificatie van kerstmagie. De jonge Elia is een goede protagonist, een beetje een sulletje, wat hem meteen aandoenlijk maakt.

Tegenover Trip en Elia staat een schurk die qua uiterlijk alleen al precies de juiste energie afgeeft. De schimmige speelgoedverkoper/zakenman is erop gebrand de traditionele speelgoedzaak van Elia's moeder kapot te maken. De visuele stijl van de film leent zich perfect voor zulk een Scrooge-achtige antagonist. Door zijn zoon tegenover Elia te zetten, wordt er een soort intergenerationele vete gecreëerd die de soms wat kinderlijke conflicten extra gewicht geeft, en Elf Me interessanter maakt voor groot én klein.

Elf Me is te zien bij Prime Video.