Family Switch [Netflix]

Family Switch [Netflix] (2023)

Wat als Freaky Friday en 13 Going on 30 een kerstbaby zouden krijgen?

Leestijd: 2 min 8 sec
Regie: McG | Scenario: Victoria Strouse, Adam Sztykiel, Amy Krouse Rosenthal | Cast: Jennifer Garner (Jess), Ed Helms (Bill), Emma Myers (CC), Brady Noon (Wyatt), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2023

Jennifer Garner en Ed Helms spelen uitgebluste ouders in de clinch met hun kinderen in de nieuwe familiekomedie Family Switch. Zoals in elke body-swap film kunnen de familieleden zich niet in elkaar inleven zonder daadwerkelijk een aantal dagen in elkaars schoenen te lopen. Eigenlijk een vrij tragische conclusie, maar het is in ieder geval net zo moeilijk om te begrijpen wat nou eigenlijk het probleem van deze familie is.

Ouders en tieners hebben vaker moeite met onderlinge verschillen die leiden tot onbegrip, maar zo onoverkomelijk als dit wordt voorgedaan in Family Switch is het toch vaak echt niet. Moeder Jess begrijpt niet waarom dochter CC zoveel tijd in een onhaalbare carrière als profvoetballer steekt, en CC begrijpt op haar beurt niet waarom haar moeder erop staat al haar dromen de grond in te stampen. Klinkt dit bekend? De problemen tussen vader Bill en zoon Wyatt zijn nog minder duidelijk.

Na een half uur belanden ze allemaal in elkaars lichaam, inclusief de baby en de hond, die beide zo goed als niets toevoegen aan het verhaal. Daarop volgt is een serie flinke teleurstellingen voor alle familieleden, die ineens op elkaar aangewezen zijn om hun eigen wensen in vervulling te laten gaan, vergezeld door een bijna ondraaglijke hoeveelheid poep-en-pieshumor. Dit is in sommige scénes vrij letterlijk te nemen, zoals wanneer de hond zijn behoefte doet op een potje.

Het voordeel van de premisse is dat voor het body-swap effect personages nodig zijn met uiteenlopende persoonlijkheden en interesses. Dit maakt het de perfecte film om met het hele gezin te kijken, want er is voor ieder wat wils. Daarnaast worden er niet genoeg risico's genomen om af te schrikken, en is het geheel precies vermakelijk en onschadelijk genoeg om de aandacht een beetje vast te houden.

Family Switch is een kerstfilm op de manier waarop Die Hard een kerstfilm is. Het verhaal speelt zich af tijdens en rond de kerstdagen, maar verder is het niet echt een thema van belang. De enige reden dat kerst überhaupt een rol speelt lijkt dat ook de releasedatum van de film te zijn, en wellicht het feit dat familiewaarden wat meer centraal staan in deze tijd van het jaar. Desalniettemin is het een prima film om aan te zetten tijdens de koffie op tweede kerstdag, of als je gezamenlijk op de bank bent gezakt na een uitgebreid kerstdiner.

Family Switch is te zien bij Netflix.