Christmas at the Drive-In [Netflix]

Christmas at the Drive-In [Netflix] (2022)

Een afgezaagde tv-film die zelfs in een kerst drive-in nog sfeerloos zou zijn.

Leestijd: 2 min 9 sec
Regie: Don McBrearty | Scenario: Rick Garman | Cast: Danica McKellar (Sadie), Neal Bledsoe (Holden), Luke Marty (Luke), Jim Annan (Bobby), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2023

Zoals in elke kerstfilm zijn we in een klein dorp met een bijzonder hechte gemeenschap. Er is slechts één plek waar deze gemeenschap samen kan komen, de drive-in bioscoop. Maar die staat op het punt te sluiten. Een jonge, vrouwelijke inwoner van het dorp, met hart voor de buurt en een sterk gevoel voor gerechtigheid, wil vechten om de drive-in in leven te houden. Haar middelbareschoolliefde is voorvechter van de tegenpartij. In een minder-dan-ideale situatie moeten ze samenwerken om hun beider doelen te bereiken, terwijl ze langzaam weer naar elkaar toe groeien.

Christmas at the Drive-In, een voor televisie geproduceerde film, hangt aan elkaar van clichés. De setting, het verhaal, de personages: het is allemaal geknipt en geplakt uit andere kerstfilms, en alleen de kleinste details zijn hierbij aangepast. Alles om maar zo snel en goedkoop mogelijk een product te kunnen leveren dat zich succesvol heeft bewezen in deze periode van het jaar. Helaas is de enige manier waarop deze film een plek in de huiskamer verdient als achtergrondgeluid voor bij de andere, interessantere kerstactiviteiten.

Dit afgezaagde verhaal wordt ons volledig verteld uit de mond van de personages. Alle achtergrondinformatie en context worden beschreven in de onnatuurlijkste dialogen, en ook de karakters van de personages komen op deze manier grotendeels tot stand. Van het idee 'show, don't tell' heeft Christmas at the Drive-In weinig meegekregen.

Dat kerstfilms niet leunen op realisme is bekend, maar het concept van deze film is wel erg wankel. Het is onwaarschijnlijk dat de eigenaar van een bedrijf zijn eigen geld in een bodemloze put gaat gooien, omdat een willekeurige vrouw uit het dorp met geen enkel recht van spreken dat graag wil. Sterker nog, dat hij hiertoe verplicht wordt door een soort dorpsraad. Daarnaast is de film zo sfeerloos, dat het de kijker ook niet echt uitmaakt of de drive-in nu uiteindelijk gered wordt of niet. Er hangt lang niet genoeg van af.

Het aanbod kerstfilms is verspreid over alle streaming-services zó groot, dat je niet eens van het bestaan van Christmas at the Drive-In af hoeft te weten, en dat is maar goed ook. In alle eerlijkheid loont het zich waarschijnlijk het meest om de échte kerstklassiekers nog een keer te kijken, want films zoals deze smaken in vergelijking als de veel te dure fastfood die je in de bioscoop koopt. Het is je geld, of in dit geval je tijd, niet waard.

Christmas at the Drive-In is te zien bij Netflix.