Merry Little Batman [Prime Video]

Merry Little Batman [Prime Video] (2023)

Kleine Batman krijgt precies wat hij wil voor kerst, en ontketent zo een schattig en spannend avontuur.

Leestijd: 3 min 10 sec
Regie: Mike Roth | Scenario: Morgan Evans, Jase Ricci | Cast (stemmen): Luke Wilson (Bruce Wayne/Batman), Yonas Kibreab (Damian Wayne/Little Batman), James Cromwell (Alfred Pennyworth), David Hornsby (The Joker/Fireman), Dolph Adomian (Mr. Freeze), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2023

In een tijd waarin de ene na de andere kerstfilm uitkomt, wil DC niet achterblijven. Met Merry Little Batman komen ze met een innemend verhaal vol bekende personages. Duidelijk inspiratie halend uit klassiekers als Home Alone en The Grinch, geeft Merry Little Batman het jonge publiek genoeg om van te houden. Voor volwassenen zorgt het misschien voor gemengde gevoelens, maar de liefelijke ondertoon en de schattig irritante acht jaar oude Damian Wayne zorgen ervoor dat de wat lange speelduur voorbijvliegt.

Gotham City is vrij van misdaad. De stad die Batman nodig had om de misdaad te bestrijden, heeft zelfs de stempel van veiligste plek op aarde gekregen. Voor een stad waar juist zoveel slechteriken vrij spel hadden, is het misschien moeilijk om dit voor waarheid aan te nemen. Maar alleenstaande vader Bruce Wayne is een zoon aan het opvoeden, met alleen de op leeftijd rakende butler Alfred om hem te helpen. Kleine Damian Wayne raakt geobsedeerd door het oude Gotham City en de mogelijkheid om superheld te zijn, want de zoon van Batman zal op den duur toch de mantel overnemen?

Dan doet de uitgelezen mogelijkheid zich voor. Voor het eerst sinds Damian geboren is, wordt Bruce gevraagd een probleem op te lossen, omdat de andere leden van de Justice League geen tijd hebben. Het is immers kerst. Bruce geeft terecht aan dat niemand in deze periode tijd heeft, maar accepteert de klus toch. Hij geeft Damian een speciale riem met allemaal foefjes. Damian vindt dit fantastisch, dit zijn de eerste stappen naar het superheldendom.

Vol bravoure gaat hij steeds verder op in zijn fantasie, en doet hij in zijn ouderlijk huis Wayne Manor net alsof hij al de nieuwe Batman is. Hij doet dit echter op zo wild dat hij een stroomstoring veroorzaakt. Dat zorgt er vervolgens voor dat de poort van het huis open komt te staan. Twee misdadigers die toevallig in de buurt zijn, en werken voor The Joker, maken gebruik van deze kans. Ze weten naar binnen te sluipen om, net als The Grinch, kerst te stelen.

Nu Bruce ergens anders is, betekent dit dat Damian veel eerder dan verwacht zijn geboorterecht moet omarmen. We volgen Damian op zijn doldwaze toer om de dieven te pakken te krijgen, waarbij zijn bravoure steeds meer naar de achtergrond verdwijnt, ondertussen een grote puinhoop creërend in Gotham City. In de chaos die ontstaat, grijpen meerdere bekende slechteriken, zoals Poison Ivy, Bane en The Penguin, de kans om weer op de voorgrond te treden.

De animatiestijl doet denken aan Batman: The Animated Series uit de jaren negentig, gemixt met de stijl van The Ren & Stimpy Show. Het is misschien niet de mooiste stijl, maar wel een stijl die wonderbaarlijk goed werkt. Een nachtmerrieachtige reeks scènes in zwart-wit is echt een hoogtepunt, en de oplettende fan ziet veel verwijzingen naar eerdere Batmanfilms. De stemacteurs doen hun werk voortreffelijk. Zo heeft Mr. Freeze een herkenbaar Duits accent.

Enig punt van kritiek is de lange speelduur. Voor de doelgroep waar Merry Little Batman zich op richt, en hun aandachtsspanne, is anderhalf uur de aandacht erbij houden een opgave. Regisseur Mike Roth speelt daar handig op in door richting het einde iets van toon te veranderen en het wat spannender te maken.

Merry Little Batman is een waardige aanvulling op de al bestaande Batmanfilms. De toon is, vanwege de focus op de jongere Damian, minder serieus, maar dat is zeker geen probleem. Een film die zich moeiteloos plaatst in het rijtje kerstfilms die jongere kijkers jaarlijks opnieuw aanzetten.

Merry Little Batman is te zien bij Prime Video.