60 Minuten [Netflix]

60 Minuten [Netflix] (2024)

In deze vermakelijke actiethriller wordt een macho in een uur een man.

Leestijd: 2 min 5 sec
Regie: Oliver Kienle | Scenario: Oliver Kienle, Philip Koch | Cast: Emilio Sakraya (Octavio), Dennis Mojen (Paul), Marie Mouroum (Cosima), Florian Schmidtke (Winkler) e.a. | Speelduur: 88 minuten | Jaar: 2024

De wereld van de Mixed Martial Arts (MMA) is er eentje vol intimiderend gespierde figuren, die niet vies zijn van een flinke knokpartij. Zo wordt ook Octavio, gespeeld door rapper en acteur Emilio Sakraya, 60 Minuten geïntroduceerd als een Duitse spierbonk die zich niet zomaar op de kast laat jagen. Hij heeft echter ook een zachtere kant, en de spanning tussen deze twee kanten van zijn karakter vormt de basis voor een vermakelijke actiethriller.

Octavio staat op het punt om het grootste gevecht van zijn MMA-carrière aan te gaan, maar zijn dochter viert die dag ook haar verjaardag. Ondanks dat Octavio haar heeft belooft om langs te komen, heeft hij zichzelf in de nesten gewerkt door een dubbele belofte te doen. Wanneer zijn manipulatieve ex-vrouw dreigt met het ontzeggen van de voogdij als hij niet binnen 60 minuten bij zijn dochter is, lopen de gemoederen hoog op.

Al vroeg in de film wordt duidelijk hoeveel waarde Octavio hecht aan zijn vaderschap. Door de ontroerende keuze voor zijn dochter boven het gevecht, bewijst hij dat zijn innerlijk toch wat zachter is dan het lijkt. Ondanks dat zijn omgeving vooral bestaat uit opgefokte MMA'ers, onderscheidt hij zich door zijn ego opzij te zetten en te kiezen voor zijn dochter. Deze uiting van zijn welwillende karakter leidt echter tot veel obstakels. 60 Minuten ontwikkelt zich in een mum van tijd van een ironisch getint drama tot een simpelweg vermakelijke actiethriller.

Oliver Kienle drijft enigszins de spot met het actiegenre. Het contrast tussen de 'identiteiten' van Octavio als enerzijds empathische en zachtaardige vader en anderzijds genadeloze vechtmachine is verrassend, maar dusdanig groot dat 60 Minuten als actiethriller niet helemaal serieus te nemen is. Als hij zich dan uit de armen van de zoveelste crimineel worstelt, is dat toch een beetje lachwekkend met de gedachte in het achterhoofd dat hij met al die mannen op de vuist gaat, alleen maar om op tijd op de suffe verjaardag van zijn dochtertje te kunnen zijn.

Toch bewijst Kienle zich met 60 Minuten ook als een waardige verhalenverteller. De ontwikkeling van het personage Octavio van macho tot mens is ontroerend. Het tempo van de film had soms wat sneller gemogen, specifiek wanneer het drama wat subtieler wordt. Aan de andere kant wordt dat tragere tempo ruimschoots gecompenseerd door de talloze vechtscènes waarin Sakraya zijn kunsten waardig tentoonstelt.

60 Minuten is te zien bij Netflix.