Gönül [Netflix]

Gönül [Netflix] (2022)

Een muzikant doet er alles aan om zijn geliefde bij hem te krijgen, maar echt romantisch wil deze Turkse komedie niet worden.

Leestijd: 2 min 17 sec
Regie: Soner Caner | Scenario: Soner Caner | Cast: Hazar Ergüclü (Sümbül), Nazmi Kirik (Seymen), Bulent Yarar (Mirze), Erkan Kolcak Kostendil (Piroz), Ferit Kaya (Damat), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2022

Wanneer zigeunermuzikant Piroz moet spelen op Sümbüls bruiloft, wordt hij verliefd op deze bruid. Wanneer haar gedwongen huwelijk strandt, wordt ze verstoten door haar familie, maar nog mag ze van haar vader haar hart niet volgen. Als haar familie van plan blijkt haar om het leven te brengen, besluit Piroz met hulp van zijn familie zijn geliefde te redden en mee naar huis te nemen.

Tegelijkertijd volgt Gönül de romance van Mirze, de vader van Piroz. Al zijn hele leven is hij stapelverliefd op Dilo, met wie hij nooit heeft mogen trouwen. Na het overlijden van de moeder van Piroz is Mirze vastbesloten zijn geliefde te gaan halen en nooit meer te laten gaan. Zijn zonen houden hem aanvankelijk tegen, maar later doen ze hem geloven dat Dilo nog in leven is. Wanneer Mirze ontdekt dat dit een leugen is, is zijn hart gebroken.

Dat klinkt misschien als het recept voor het perfecte liefdesdrama, maar wie een romantische tranentrekker verwacht komt bedrogen uit. De film is vooral humoristisch van opzet, met hier een daar een serieuze ondertoon en een behoorlijke dosis sarcasme. Zó erg zelfs dat het plot hier en daar tamelijk belachelijk is.

De film bevat namelijk behoorlijk wat ongeloofwaardige scènes. Iemand die levend begraven wordt, maar die je toch nog kunt horen zingen bijvoorbeeld. En waarom Mirze er zo lang over doet voordat hij ontdekt dat zijn grote geliefde een stropop is, blijft een raadsel. En hoe kan het dat dat de ongeveer twintigkoppige familie van Sümbül niet ziet dat Piroz met zijn hoofd over de dakgoot hangt? Voor de kijker is het niet duidelijk of dit om bewust humoristische pogingen gaat of dat de scènes gewoon slecht zijn uitgevoerd.

Het acteerwerk is van matige kwaliteit, al kan dat te maken hebben met het hoge ongeloofwaardigheidsgehalte. Hazar Ergüclü weet de rol van Sümbül goed neer te zetten, maar in de meeste rollen is helaas weinig diepgang te vinden. Hier laat regisseur Soner Caner zeker wat punten liggen, gezien het klassieke romantische scenario dat zich perfect had geleend voor wat diepere onderlinge relaties.

De film speelt zich volledig af op het Turkse platteland, midden in de bergen en ver van de bewoonde wereld. Er is dus weinig afwisseling te vinden in de locaties, maar de prachtige omgeving maakt dit meer dan goed. Misschien een leuke film als je het soort humor kunt waarderen, maar wie meer diepgang en een waar romantisch drama prefereert, kan hem beter overslaan.

Gönül is te zien bij Netflix.